کد خبر: ۸۹۲۳۰
زمان انتشار: ۱۹:۲۵     ۰۷ آبان ۱۳۹۱
سرپرست دفتر توسعه فناوري اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاك كشور با تشريح نحوه ثبت‌نام و دريافت سند مالكيت خانه هاي بي سند از طريق سامانه الكترونيكي ثبت سند گفت: از ابتداي آبان كه ثبت‌نام به صورت رسمي آغاز شده، 12 هزار و 796 تقاضاي منتهي به صدور رمز ورود ثبت شده است.
برديا صدرنوري در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، درباره سامانه ثبت الكترونيكي پذيرش درخواست صدور سند مالكيت اظهار داشت: در اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی و آئین‌نامه اجرایی آن، سامانه پذیرش تقاضاهای صدور سند مالکیت موضوع قانون مذکور از تاریخ اول آبان ماه امسال به صورت اینترنتی آماده پذیرش درخواست‌ها شده است.

مشاور رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور تصريح كرد: متقاضیان مشمول این قانون می‌توانند از طریق مراجعه به درگاه الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی www.ssaa.ir و یا از طریق سامانه پذیرش الکترونیکی به آدرس www.sabtemelk.ir از ضوابط و نحوه اقدام در خصوص چگونگی درخواست صدور سند مالکیت و ارسال مدارک مورد نیاز اطلاع حاصل كنند.

وي گفت: متقاضيان از دو طريق شماره تماس‌هاي سازمان ثبت اسناد و املاك كشور 66751031 و 66751032 و پرتال سامانه لينك پرسش‌هاي متداول، مي‌توانند موارد ابهام خود را مطرح و پاسخ آن را دريافت كنند.

سرپرست دفتر توسعه فناوري اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاك كشور درباره نحوه ثبت‌نام اذعان داشت: در ابتدا وقتي متقاضيان به سايت مراجعه مي‌كنند، فرمي وجود دارد كه بايد آن را قرائت كنند اگر شرايط متقاضيان با موارد مندرج شده منطبق بود، پس از تاييد شرايط وارد فرم اصلي ثبت‌نام شوند.

صدرنوري ادامه داد: فرم اصلي از چند بخش تشكيل شده كه يك بخش درباره مشخصات كلي متقاضي و بخش ديگر درباره ملك متقاضي سند است.

وي افزود: پس از كامل شدن مرحله اول شماره رمزي به متقاضيان داده مي‌شود تا بتوانند دوباره به اطلاعات مندرج مراجعه و آن را تكميل كنند، پس از آن زمانيكه تمام مدارك به طور الكترونيكي در اختيار سازمان ثبت اسناد قرار گرفت، شماره پرونده‌اي در اختيار متقاضي قرار مي‌گيرد كه از طريق اين شماره پرونده متقاضيان مي‌تواند پيگير سنددار شدن املاك خود باشند.

مشاور رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور درباره افراد واجد شرايط درخواست صدور سند مالكيت گفت: اراضي كشاورزي، باغات و ساختمان‌هايي كه داراي سابقه ثبت، به نام اشخاص است و متقاضي همه يا قسمتي از آن را به صورت عادي خريداري كرده و موفق به اخذ سند مالكيت نشده‌، املاكي كه داراي سابقه ثبت است و متقاضي مالك رسمي مشاعي است و تصرفات وي  در محل مجزا شده و به دليل عدم دسترسي به ساير مالكين مشاعي و يا فوت مالك يا ورثه، موفق به اخذ سند مالكيت شش دانگ نشده و يا املاكي كه عرصه آن وقف است و متقاضي عرصه را با حق احداث اعياني اجازه نموده و موفق به اخذ سند مالكيت اعياني نشده است، مي‌توانند از طريق اين سامانه براي ثبت سند مالكيت اقدام كنند.

صدر نوري همچنين در خصوص اراضي و املاكي كه مشمول قانون مذكور نمي‌شود، تصريح كرد: اراضي ملي، موات و اراضي و املاك متعلق به دولت و موسسات دولتي، اراضي و املاكي كه فاقد سابقه ثبت، املاك فاقد بنا، اعم از محصور يا غيرمحصور، اراضي و املاكي كه مالك رسمي آن در قيد حيات است و امكان دسترسي به وي جهت تنظيم سند رسمي وجود دارد  و يا اراضي و املاكي كه مالك رسمي آن فوت نموده و متقاضي جهت انتقال رسمي ملك به ورثه دسترسي داشته و امكان انتقال رسمي آن از طريق دفتر اسناد رسمي وجود دارد، نمي‌توانند از طريق اين سامانه سند مالكيت دريافت كنند.

وي با بيان اينكه مراحل ثبت‌نام كاملا غيرحضوري برگزار است، اظهار داشت: بعد از ثبت كامل متقاضيان بايد مدارك را به صورت پست به ثبت اسناد و املاك كشور ارسال كنند، تا بر اساس پرونده‌هاي تشكيل شده براي متقاضيان واجد شرايط سند صادر شود.

سرپرست دفتر توسعه فناوري اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاك كشور گفت: اجراي اين قانون بر خلاف ماده 147 و 148 محدوديت زماني ندارد و مردم مي‌توانند با فراغ بال و سر وقت با تكميل مدارك، مراحل ثبت را در سامانه انجام دهند.

صدرنوري با اشاره به هزينه ثبت‌نام تصريح كرد:‌ هزينه ثبت‌نام اكنون بر اساس قانون 50 هزار تومان است و به عنوان علي‌الحساب براي ثبت نام پرداخت از متقاضيان دريافت مي‌شود همچنين به زودي وازير اينترنتي از طريق بانك ملي براي متقاضيان فراهم مي‌شود.

وي درباره بيشترين مشكل و سوال متقاضيان تصريح كرد: متقاضيان اغلب درباره مراحل ثبت‌نام سوال دارند كه با دقت در راهنماهاي هر مرحله كه به صورت متني و فلوچارت بر روي سايت قرار دارد مي توانند ابهامات خود را برطرف كنند.

سرپرست دفتر توسعه فناوري اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاك كشور افزود: همچنين تهيه نقشه املاك سوال بسياري از متقاضيان است كه بايد بر اساس قانون به عنوان جزئي از مدارك آن را در سايت ثبت و فايل آن نيز به همراه مدارك ديگر ارسال شود. پاسخ تمام سوال‌هاي بعد از ثبت‌نام از طريق سامانه و پيامك به اطللاع عموم خواهد رسيد.

صدر نوري همچنين با اشاره به سندهاي مشاء بيان كرد:‌ متقاضيان مشايي كه در يك ملك سهم دارند بايد بر اساس ميزان سهم خود در اين سامانه ثبت‌نام كنند تا اسناد به صورت مجزا صادر شود.

وي از ثبت‌نام  12 هزار و 796 تقاضاي منتهي به صدور رمز ورود خبر داد و گفت: بر اساس آخرين آمار از اول آبان كه ثبت‌نام به صورت رسمي آغاز شده است و تا‌كنون 3 هزار و 927 مورد تا مرحله نهايي پيش رفته‌اند.

سرپرست دفتر توسعه فناوري اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاك كشور تاكيد كرد: متقاضيان همچنين در صفحه آخر ثبت‌نام شماره مرسوله پستي خود را بايد بفرستند و مستندات خود را به صورت مرسوله پستي براي ما ارسال كنند و كد 20 رقمي پستي را به ما بدهند. 

صدرنوري گفت:‌ متقاضيان تلاش كنند داده‌هاي غيرواقعي وارد نكنند چون ورود ديتاي غيرواقعي باعث نقص پرونده مي‌شود و حتي بعدها ممكن است از مرحله رسيدگي خارج شود.

وي خاطرنشان كرد: متقاضياني كه خودشان امكان ثبت‌نام مستقيم يا كاربري با كامپيوتر را ندارند در قانون آيين‌نامه خاص آن پيش بيني شده كه از طريق دفاتر اسناد رسمي ثبت‌نام كنند.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها