کد خبر: ۸۹۰۸۴
زمان انتشار: ۰۹:۵۶     ۰۷ آبان ۱۳۹۱
کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به 3 سناریویی که از سوی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی در سوریه دنبال می‌شود، گفت: برخی به دنبال تکرار تجربه سومالی هستند.

محمد صادق‌الحسینی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص برقراری آتش بس در سوریه گفت: این موضوع از نظر سیاسیون یک امر درست و منطقی بود که از نظر انسانی نیز هوشمندی طراحان آن را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به حکمت و درایت دولت سوریه در قبول این آتش بس یادآور شد: در عین حال، سوریه، ایران، روسیه و چین می‌دانند که برخی گروه‌های مخالف و حامیان آنها از جمله عربستان سعودی و ترکیه و همچنین فرانسه که با عقب نشینی غرب تنها بازیگر غربی بحران سوریه شده، به دنبال آتش بس نیستند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تغییر آرایش بازیگران سیاسی در سوریه اظهار داشت: عربستان سعودی خود را از بحران سوریه خارج کرده و وارد باتلاق بحرین شد، ترکیه‌ که دید در باتلاق عمیقی گرفتار شده، دست به دامن ایران شد و مصر و تونس یک کمیته 2 جانبه تشکیل داده و اعلام کردند که با گرایش جدیدی نسبت به سوریه پس از آتش بس وارد خواهند داد.

صادق الحسینی ادامه داد: ایران و اخضر ابراهیمی در این بین تلاش دارند تا آتش بس ادامه یافته و گفت‌وگوها محقق شود.

وی یادآور شد: قطر در این بین به تحریک مخالفان با استفاده از پول و ارسال مزدور پرداخته تا این موضوع را ترویج کند که دولت سوریه صادقانه رفتار نمی‌کند و اپوزیسیون سوریه را تهییج می‌کند تا این توافق را بر هم زند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه هدف از این تحرکات را سوق دادن ماموریت اخضر ابراهیمی به سرنوشت طرح عنان خواند که طی آن وی وادار به استعفا شود و افزود: شکست طرح ایران و ادامه جنگ فرسایشی در سوریه از دیگر اهداف قطر و دیگر برهم زنندگان آتش بس است.

وی با اشاره به انتخابات آمریکا اظهار داشت: آمریکا پس از انتخابات وارد معامله بزرگی با روسیه در مورد سوریه خواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سوریه از خطر از هم پاشیدگی و جنگ داخلی عبور کرده و خود را به عنوان یک حکومت مقتدر نشان داده است،‌ گفت: دنیا آماده مذاکره با حکومت سوریه می‌باشد اما این اتفاق تا نهایی شدن زمان زیادی لازم دارد.

صادق الحسینی با اشاره به در دست گرفتن ابتکار عمل از سوی حکومت سوریه با قبول آتش بس و عفو عمومی سیاسیون خاطرنشان کرد: دولت اسد نشان داد که برای پایان بحران سوریه و آشتی ملی جدی است.

وی به تلاش‌های ایران برای برگزاری کنفرانس آشتی ملی سوریه در تهران یا بغداد اشاره کرد که قرار است بین اپوزیسیون و دولت برگزار شود و اظهار داشت: این تلاش‌ها برای کمک به طرح اخضر ابراهیمی است تا این آتش بس میدانی به آتش بس سیاسی تبدیل شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه بخشی از بازیگران و نقش آفرینان در سوریه با رضایت و بخشی از آنها از جمله آمریکا، ترکیه و اروپا با کراهت طرح ایران را پذیرفته‌اند، گفت: آنها فهمیده‌اند که سقوط اسد ناممکن شده و تغییری هم در حکومت سوریه از راه زور حاصل نخواهد شد.

صادق الحسینی با اشاره به طرح‌های موجود درباره سوریه که از سوی بازیگران در این عرصه دنبال می‌شود،‌ گفت: آمریکا، رژیم صهیونیستی و غرب به دنبال حکومت طایفه‌ای هستند، تندروهایی همچون قطر، ترکیه و عربستان مدل سومالی را در این کشور دنبال می‌کنند و ایران نیز تلاش دارد تا راه حلی را ارائه کند که در آن خود سوری‌ها نقش آفرینی کنند، اما تغییر جدی در سیستم حکومتی سوریه ایجاد شود. البته باید شرایطی از جمله استقلال تصمیم گیری، وحدت سرزمینی و مقاومت ضد صهیونیستی حفظ شود که این موارد جز با وجود بشار اسد قابل اجرا نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها