کد خبر: ۸۸۷۲۰
زمان انتشار: ۱۲:۲۳     ۰۵ آبان ۱۳۹۱
اعلام تصمیم کاترین اشتون برای گفت و گو با سعید جلیلی درباره برنامه هسته ای ایران، ادعای مقامات رژیم صهیونیستی درباره کارخانه اسلحه سازی سودان و ارتباط سودان با ایران، برآورد دیپلمات های غربی از تأسیسات هسته ای «فردو»، تغییر راهبرد دولت ترکیه در قبال بحران سوریه و اظهارات نخست وزیر ایتالیا درباره تأثیر تحریم ها بر ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
اعلام تصمیم کاترین اشتون برای گفت و گو با سعید جلیلی درباره برنامه هسته ای ایران، ادعای مقامات رژیم صهیونیستی درباره کارخانه اسلحه سازی سودان و ارتباط سودان با ایران، برآورد دیپلمات های غربی از تأسیسات هسته ای «فردو»، تغییر راهبرد دولت ترکیه در قبال بحران سوریه و اظهارات نخست وزیر ایتالیا درباره تأثیر تحریم ها بر ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 


به گزارش «تابناک»، یکی از مهمترین اخبار امروز مطبوعات جهان به احتمال برگزاری دور جدیدی از مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 اختصاص دارد. به نوشته «رویترز»، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده به زودی اشتون درباره قدم های بعدی در مذاکرات هسته ای، با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست تیم مذاکره کننده ایران گفت و گو خواهد کرد. بر اساس این اعلام، گفت و گوی این دو نفر به صورت تلفنی انجام خواهد شد. سخنگوی اشتون به اینکه تماس مذکور چه زمانی انجام خواهد شد، اشاره ای نکرده؛ اما رویترز با اشاره به سخنان اخیر اشتون می نویسد احتمالاً این امر به زودی انجام خواهد گرفت. 


خبر حمله رژیم صهیونیستی به یک کارخانه اسلحه سازی در سودان و شایعات پیرامون این امر نیز از دیگر اخبار مهم امروز است. روزنامه «واشنگتن پست» در خبری در همین رابطه نوشته مقامات رژیم صهیونیستی سودان را به همکاری با ایران در زمینه انتقال تسلیحات در خاورمیانه متهم کرده اند. با این حال، آن ها درباره این اتهام که حمله به کارخانه سودانی توسط این رژیم انجام گرفته، سکوت اختیار کرده اند. برخی رسانه ها پیش از این مدعی شده بودند که کارخانه اسلحه سازی مذکور به ایران تعلق داشته؛ اما این شایعه تأیید نشده است. واشنگتن پست در این زمینه به دیگر اظهارات و ادعاهای مقامات اسرائیلی نیز اشاره کرده که مدعی شده اند سودان به پایگاهی برای فعالیت ایران و همچنین القاعده در منطقه تبدیل شده است.


در خبری مربوط به برنامه هسته ای، برخی خبرگزاری ها و روزنامه ها، از جمله «دیلی استار» لبنان، مطلبی را به نقل از دیپلمات های غربی منتشر کرده اند مبنی بر اینکه بر اساس برآوردهای آنان، ایران تقریباً کار نصب و استقرار سانتریفیوژها در تأسیسات هسته ای «فردو» را به اتمام رسانده است. این افراد مدعی شده اند اقدام مذکور، توانایی بالقوه ایران را برای ساخت سلاح هسته ای افزایش می دهد. به گفته این دیپلمات ها، ایران آخرین 640 سانتریفیوژ از مجموع 2800 سانتریفیوژ فردو را در این مرکز مستقر کرده؛ اما هنوز اقدام به راه اندازی آن ها نکرده است. گزارش های منتشر شده به نقل از این افراد، عمدتاً بر پایه القای این هراس قرار دارد  که اورانیوم 20 درصدی تنها چند گام با میزان غنای لازم برای ساخت سلاح فاصله دارد.


اما در راستای تحلیل های فراوانی که این روزها درباره تغییر راهبرد ترکیه در قبال بحران سوریه منتشر می شود، روزنامه «گاردین» با انتشار مطلبی به طرح این موضوع پرداخته که دیدار اخیر اردوغان با احمدی نژاد، شاهد مهمی بر این تغییر راهبرد بوده است. به عقیده تحلیلگر این روزنامه، پس از ماه ها تقابل و حمایت از طرف های متفاوت در سوریه، دو کشور اینک دریافته اند که نفع مشترکشان در تلاش برای فروکش کردن بحران در سوریه است. گاردین پذیرش طرح آتش بس عید قربان از سوی دولت سوریه را یکی از نتایج اولیه توافق جدید ایران و ترکیه می داند. بر این اساس، ترکیه به سمت راهبردی حرکت کرده که مبتنی بر تلاش برای دستیابی به راه حلی منطقه ای و با حضور کشورهای تأثیرگذار منطقه برای بحران سوریه است.


در نهایت، روزنامه «تایمز اسرائیل» اظهارات روز گذشته «ماریو مونتی»، نخست وزیر ایتالیا را منشتر کرده که درباره تحریم های وضع شده علیه ایران سخن گفته است. مونتی که در حاشیه دیدارش با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیت المقدس سخن می گفته، ضمن حمایت از تحریم ها، اظهار داشته تحریم ها به گونه ای سفت و سخت علیه ایران اعمال شده و موجب ضربه زدن به ایران و ایجاد درد و رنج در این کشور شده است. وی همچنین گفته اگرچه رویکرد رژیم اسرائیل «اندکی متفاوت» از رویکرد اروپاست، اما در مجموع با آن تطابق دارد. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها