کد خبر: ۸۸۶۹۰
زمان انتشار: ۰۲:۲۸     ۰۵ آبان ۱۳۹۱
اندیشکده «رند» خاطرنشان کرد: انتخابات آمریکا نزدیک است و در این میان جنجالی که اسرائیل بر سر خط قرمز کشیدن برای ایران به راه انداخته مشکل‌ساز شده است.

به گزارش فارس، اندیشکده «رند»، در مقاله‌ای به قلم «دالیا داسا کی» مدیر مرکز سیاست عمومی خاورمیانه در اندیشکده رند، می‌نویسد: سیاستمداران آمریکایی می‌دانند که گزینه نظامی برای ایران هم خطرات زیادی در بر دارد و هم محدودیت‌های فراوان. بنابراین، بهتر است که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکایی این مسئله را هدف برتری سیاسی یافتن بر هم نکنند و به این مشکل دامن نزنند.

 

* خط قرمزی که اسرائیل اصرار دارد برای ایران بکشد موضوع روز شده

بحث‌های اخیر در باب ایران و اسرائیل ناگزیر به مسئله خط قرمز کشیده می‌شود. این بحث مربوط به خط قرمزی است که اگر ایران در پیشرفت برنامه هسته‌ای‌ خود از آن بگذرد، حمله نظامی به ایران را برمی‌انگیزد. نخست وزیر اسرائیل، نتانیاهو، تا حدی پیش رفت که در مجمع عمومی سازمان ملل روی پوستری عملاً خط قرمز کشید. مدیر مناظره پیش روی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در باب سیاست خارجی است گفت که قصد دارد از نامزدهای انتخاباتی درباره این خطوط قرمز بپرسد.

 

* آمریکا و اسرائیل می‌خواهند زمان بخرند

چه چیزهایی در خطر است؟ نطق نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل گویای این امر بود که عملیات نظامی اسرائیل علیه ایران تا بهار آینده چندان محتمل نیست، تا به این ترتیب بتوان برای سیاست‌هایی چون تحریمات و دیپلماسی –و همچنین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و به نتیجه رسیدن آن- زمان خرید. اما خط قرمز اسرائیل نشان می‌داد که اسرائیل قصد ندارد گزینه حمله نظامی برای متوقف ساختن پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را کاملاً حذف کند و همچنان بر آمریکا فشار وارد می‌کند تا این گزینه را در نظر داشته باشد.

 

* اوباما خواهان رایزنی پنهانی با اسرائیل است

اما اوباما همچنان به زبان نمی‌آورد که کدام مرحله از پیشرفت هسته‌ای ایران واکنش نظامی آمریکا را برمی‌انگیزد (مثلاً آنطور که نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد، یا شاهد پیشرفت تسلیحات هسته‌ای نشان می‌دهد، سطوح مشخصی از اورانیوم غنی شده که به ایران توانایی تولید تسلیحات هسته‌ای ببخشد). به نظر می‌رسد او ترجیح می‌دهد با رهبران امنیتی اسرائیل رایزنی‌های پنهانی داشته باشد تا بتوانند به هم‌سویی راهبردی برسند و ببینند این مشکل را چطور حل کنند. موضع او حاکی از نگرانی در باب این امر است که ممکن است خطوط قرمز بد تعریف شوند یا دیگر نتوان اعتبار آنهایی که تهدید کننده هستند را از بین برد. اگر قرار بود آمریکا ایران را به حمله نظامی تهدید کند، باید آماده باشد تا این راه را ادامه دهد.

 

* حمله نظامی به ایران خطرات و محدودیت‌های زیادی دارد

 پژوهش‌های فراوانی، از جمله پژوهش‌هایی که در اندیشکده رند صورت گرفته‌اند، بر خطرات گزینه نظامی و محدودیت‌های آن در متوقف ساختن ایران تأکید دارند. در واقع بیشتر این پژوهش‌ها نشان می‌دهند که گزینه نظامی بیشتر ایران را به تسلیحاتی کردن برنامه هسته‌ای‌اش ترغیب می‌کند، تصمیمی که هنوز به عملی کردنش مبادرت نکرده است. ابعاد وسیع و پیچیدگی این مشکل این خطر را در پی دارد که به یکی از مسائل مهم در کمپین انتخاباتی آمریکا تبدیل شود. مثلاً کمپین رامنی به دنبال این است که فرماندار رامنی را نسبت به ایران «سخت‌گیرتر» نشان دهد، هرچند که اظهارات نامزد جمهوری‌خواهان تا به امروز تفاوت فاحشی با جریان اصلی سیاست‌های آمریکا نداشته است.

 

* تصمیم‌گیری در مورد جنگ با ایران از بزرگ‌ترین چالش‌های رئیس جمهور آینده است

 اتخاذ تصمیم جنگ با ایران ناگزیر ملاحظات سیاسی زیادی می‌طلبد، اما این تصمیم تصمیمی است که رئیس جمهور آینده باید حتماً آن را بر اساس ارزیابی منافع و هزینه‌ها و توانایی‌های ارتش آمریکا به دقت بسنجد. این تصمیم نیازمند حمایت گسترده هر دو حزب است.

 سیاسی کردن این مسئله در مناظرات انتخاباتی دوشنبه می‌تواند مانع تلاش‌هایی باشد که تاکنون برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای صورت گرفته است. علیرغم تمامی تفاوت‌ها و اختلاف‌نظرهایی که بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان است، این هدف چیزی است که همه می‌توانند بر سر آن اتفاق نظر داشته باشند. تلاش برای تأکید بر اختلاف نظرها در مورد این مسئله به منظور برتری سیاسی یافتن مشکل منافع راهبردی آمریکایی‌ها یا اسرائیلی‌ها را چاره نمی‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها