فرمانده پليسراه کشور با اشاره به
تکميل گزارش نهايي تصادف واژگوني اتوبوس اسکانيا در محور ايذه – لردگان5
مقصراصلي اين حادثه را اعلام کرد.
سرهنگ محمدرضا
مهماندار در گفتوگو با ايسنا با اشاره به اينکه با توجه به اهميت موضوع،
چندين گروه کارشناسي مجرب به محل حادثه اعزام شدهاند و همه زواياي اين
تصادف و علت آن مشخص شده است، جزييات بررسيهاي كارشناسان در خصوص اين
حادثه را تشريح كرد. بر اساس اظهارات فرمانده پليس راه كشور هنگامي که در
تاريخ 26 مهرماه سال جاري اتوبوس اسکانيا به رانندگي مرحوم حجتاله مرادي
پس از سوار کردن 35 دانشآموز دبيرستان دخترانه و تعدادي همراه (با احتساب
راننده) مجموعا 44 نفر از مبدا بروجن به منظور برگزاري اردو به مقصد اهواز
در حال حرکت بود، برابر اظهارات شاهدان که از سرنشينان اتوبوس بودند، در
زمان رفت و در مسير شهرکرد تا اهواز، چندين مرتبه چراغ Stop اتوبوس به
معناي وجود نقص فني روشن شد که راننده آن را کم اهميت اعلام کرده و گفته
بود که نياز به Reset دارد.پس از اين چندين مرحله توقف براي رفع آن، راننده
مذکور ادامه مسير داد و قرار بر اين بود که در اهواز تعمير اساسي در اين
خصوص انجام دهد.در ساعت 14:50 روز جمعه 28 مهرماه اتوبوس از اهواز به سمت
بروجن حرکت کرد و راننده اظهار کرد که نقص در شلنگ ترمز بوده که فعلا رفع
شده و بايد در اصفهان تعمير اساسي صورت گيرد که نهايتا بعد از ثبت ساعت و
عبور از پليسراه دهدز باز هم چراغ هشدار روشن و ناگهان راننده اعلام کرد
که ترمز ندارد و ترمز دستي نيز کار نميکند.در اين حال لحظه به لحظه به
سرعت اتوبوس افزوده شد و عليرغم تلاش راننده جهت هدايت و مهار آن نهايتا
در سر پيچ چپگرد، راننده توانايي کنترل وسيله را از دست داده و اتوبوس پس
از برخورد به گاردريل سمت راست، از جاده خارج و ابتدا با پهلوي سمت راست به
تله خاکي اصابت و پس از آن بر روي سقف واژگون ميشود که به علت ضعيف بودن
ستونهاي اتاق اتوبوس، بلافاصله دچار شکستگي و تخريب شده و باعث وارد شدن
حداکثر فشار به سرنشينان شده است.مهماندار تصريح کرد: در بررسي خطاهاي ثبت
شده در بوردهاي کامپيوتري و شهادت سرنشينان گواهي است بر وجود نقص فني
مستمر در سيستم ترمز اتوبوس که اگر جدي تلقي مي شد، قطعا از وقوع اين حادثه
پيشگيري ميکرد.فرمانده پليس راه کشور با اشاره به جمعآوري تمامي اطلاعات
به دست آمده تصريح کرد: 5 علت در بروز تصادف و تشديد صدمات بدني اين تصادف
نقش داشته است. مهماندار با اشاره به اينکه عامل اول بيمبالاتي راننده
اتوبوس اسکانيا به علت به کار انداختن وسيله نقليه با عيب و نقص فني قبلي
بوده است تصريح کرد: در عين حال عامل دوم عدم رعايت نظامات دولتي از سوي
شرکت مسافربري همسفر چابکسواران بروجن به علت صدور صورت وضعيت مسافري براي
اتوبوس داراي نقص فني، عامل سوم عدم رعايت نظامات دولتي توسط مدير فني
شرکت مسافربري همسفر چابکسواران بروجن به علت تاييد سلامت فني و ايمني
اتوبوس داراي نقص فني، عامل چهارم عدم رعايت نظامات دولتي از سوي شرکت
سازنده اتوبوس اسکانيا به علت ضعف ستونهاي اتصال سقف با بدنه اتوبوس و
عامل پنجم عدم رعايت نظامات دولتي از سوي مرکز مکانيزه معاينه فني شهر
فلاورجان به علت صدور برگه معاينه فني براي اتوبوس داراي نقص فني نيز به
عنوان علل اصلي وقوع اين تصادف تعيين شده است.