کد خبر: ۸۷۹۲۹
زمان انتشار: ۱۹:۵۴     ۰۱ آبان ۱۳۹۱
رحمتی روی خروج‌هایش تمرکز ندارد. باید پذیرفت که وی دروازه‌بان اول فوتبال ایران است و بهتر از او نداریم. او هم مثل همه هم نقطه ضعف‌هایی دارد هم نقاط قوتی. مهدی یکی از از بهترین شوت‌گیرهای ماست. در تک به تک‌ها عالی عمل می‌کند. بازی با پای او بسیار خوب است، ولی لازم است که روی خروج‌های خود تمرکز بیشتری داشته باشد. خروج‌هایی که مهدی روی سان‌تر از جناحین دارد، مطمئن نیست و ضریب اشتباهات اودر این مورد کمی بیش از اندازه معمول است، به گونه‌ای که بیشتر کار‌شناسان این مسأله را نقطه ضعف او می‌دانند. مشکل دیگری که دروازه‌بان تیم ملی با آن روبه‌روست توپ‌های پشت دفاع است که روی آن‌ها خروج همراه با شک و شبهه دارد.
در حساس‌ترین دیدار هفته دوازدهم لیگ برتر فوتبال تیم‌های تراکتورسازی و استقلال به مصاف هم رفتند که این دیدار در پایان با گل‌های دقیقه 39 فلاویو لوپز و میلاد فخر الدینی90+1 با نتیجه دو بر صفر به سود تراکتور به پایان رسید.

به گزارش «تابناک»، نکته قابل توجه در این دیدار اشتباه مهدی رحتمی در هر دو گل حریف بود.

گل نخست تراکتورسازى: ارسال ابراهیمى از جناح راست روى دروازه با اشتباه مدافعین درون محوطه شش قدم روى سر لوپز نشست که در مرحله اول رحمتى توپ را ناقص دفع کرد اما در ادامه لوپز اجازه عکس العمل نشان دادن به رحمتى نداد و طاق دروازه استقلال را فرو ریخت، رحتمی اگر خروج موفقی داشت می‌توانست توپ ارسالی را قبل از رسیدن به لوپز قطع کند.

گل دوم تراکتورسازى: روى پاس عالى سید صالحى و اشتباه محض رحمتى و خروج بی‌جهت از دروازه میلاد فخرالدینى با ضربه خوب دروازه رحمتى را براى بار دوم گشود.

رحمتی روی خروج‌هایش تمرکز ندارد باید پذیرفت که وی دروازه‌بان اول فوتبال ایران است و بهتر از او نداریم. او هم مثل همه هم نقطه ضعف‌هایی دارد هم نقاط قوتی. مهدی یکی از از بهترین شوت گیرهای ماست. در تک به تک‌ها عالی عمل می‌کند. بازی با پای او خیلی خوب است ولی لازم است که روی خروج‌های خود تمرکز بیشتری داشته باشد؛ خروج‌هایی که مهدی روی سان‌تر از جناحین دارد، مطمئن نیست و ضریب اشتباهات اودر این مورد کمی بیش از حد معمول است بطوریکه اکثر کار‌شناسان این مسأله را نقطه ضعف او می‌دانند. مشکل دیگری که دروازه‌بان تیم ملی با آن روبروست توپهای پشت دفاع است که روی آن‌ها خروج همراه با شک و شبهه دارد.

اگر خاطرتان باشد گل اولی که ایمون زاید در داربی ۷۴ به استقلال زد ناشی از خروج نامطمئن رحمتی بود. این اشتباه در بازی استقلال الجزیره و در بازی با ملوان نیز تکرار شد.

باز هم تأکید می‌کنیم که در توانایی‌های مهدی رحمتی شکی نیست ولی لازم است دروازه‌بان شماره یک تیم ملی روی این مسائل که از آن به عنوان نقطه ضعف وی یاد می‌کنند بیشتر تمرکز کند و با تمریناتی که در باشگاه خود دارد این نقیصه را اصلاح نماید.

 در مجموع دروازه‌بان ما عملکرد خوبی بازیهای دور مقدماتی داشته است. رحمتی می‌تواند نقطه اتکای تیم ملی در راه صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل باشد. امیدوارم در فرصت باقی مانده تا بازی‌های حساس تیم ملی دروازه‌بان ما به لحاظ روحی روانی هم بازسازی شود و تمرکز کامل روی این دیدار حساس داشته باشد.

رحمتی علاقه‌ای به خروج از دروازه و پرواز در آسمان نداشته و یا به خوبی برای این کار تربیت نشده است. این دروازه‌بان بی‌جهت خود را در در داخل ۶ قدم دروازه حبس می‌کند
 تا کنون بازی‌های بسیاری از مهدی رحمتی را در درون دروازه شاهد بوده‌ایم. بی‌اغراق این روز‌ها او فعلا نامبروان باقیمانده و در این آخرین بازی تیم ملی رفلکس‌های فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش گذاشت. اما این دلیل نمی‌شود تا به نقاط ضعف او نپرداخته و فقط از او تعریف و تمجید شود؛ چرا که این کار نوعی «خیانت» به او به شمار می‌آید.

باید بپذیریم که در مقابل کره ضعف‌های زیادی داشتیم و اگر دو بار توپ به جای برخورد با تیر دروازه، وارد دروازه ما می‌شد، معلوم نبود چه نتیجه‌ای در پایان رقم می‌خورد.

اگر مرحوم ناصر حجازی اسطوره شد، بیشترین دلیل آن به پروازهای تماشایی او در زمان دریافت کرنر و سانتر‌ها برمی‌گشت. یا احمدرضا عابدزاده داخل محوطه به کسی اجازه نمی‌داد قبل از خودش به توپ برسد. خروج و دریافت از وظایف یک گلر خوب است که باعث اعتماد به نفس خط دفاعی می‌شود و به مدافعین میانی برای پرش‌های پیاپی تنفس می‌دهد. وقتی برای دریافت توپ در آسمان یک گلر با تعدادی مدافع و مهاجم به هوا برمی‌خیزند این دستان گلر است که قاعدتا از همه بالا‌تر خواهد بود و اشاره‌ای به تعادل گلر از سوی بازیکنان حریف با مصونیت سوت داور روبه‌رو می‌شود.

رحمتی برای قطع توپ‌های ارسالی از جناحین و کرنر‌ها از چارچوب خارج نمی‌شود و برخی از توپ‌هایی را که به راحتی می‌شود در آغوش او آرام بگیرند بی‌جهت دفع کرده و فرصت ریباند به حریف می‌دهد. لقب عقاب برای گلر‌ها فقط از پرواز نشات گرفته. اگر پروازی برای گلر در کار نبود استفاده از لقب عقاب نوعی تمسخر به حساب می‌آمد. بازبینی بازی حماسی تاریخی فوتبال ایران و استرالیا می‌تواند به گلرهای ما نشان بدهد که پروازهای یک گلر حتی می‌تواند یک‌تنه تیمی را نجات بدهد.

رحمتی بدون تعارف در خروج‌ها و قطع هوایی توپ‌ها مشکل دارد و کار را به مدافعین میانی می‌سپارد. رفع این نقیصه بر عهده مربیان تیم ملی و پشتکار و تغییرات در نوع تمرینات رحمتی است. فردا در جام جهانی گلری که از محوطه شش قدم خارج نشود، خیلی زود با تیم کشورش به خانه بازخواهد گشت.

در لیگ قهرمانان آسیا در بازی استقلال و سپاهان هم اشتباهاتی داشت، برای دروازه بانی که در نیمه اول کمر استقلال را شکست.

روی شوت نوید کیا او باید توپ را رد می‌کرد. سید می‌توانست با کف دست توپ را به سمت کناره‌ها بخواباند، اما او دست‌ها را دیوار کرد تا دفع توپ ناقصش موقعیت گل را در اختیار سپاهان بگذارد.

روی گل دوم هم شماره یک در خروج از دروازه دچار تعلل شد. این درست که آندو در تخمین نقطه فرود توپ اشتباه کرد و ساموئل نیز می‌توانست زود‌تر از بنگر سر بزند، اما قانون فوتیال می‌گوید: «توپ توی شش قدم مال گلر است».

و سید دوباره بیرون آمد تا میزبان گل دوم را بزند... .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها