کد خبر: ۸۷۸۳
زمان انتشار: ۱۰:۳۹     ۱۲ بهمن ۱۳۸۹
ارتش مصر همزمان با آمادگی مردم این کشور برای برگزاری تظاهراتی میلیونی وعده داده است که به سوی تظاهرکنندگان مسالمت‌جو شلیک نخواهد کرد.
به گزارش شبکه ایران، ارتش مصر اعلام کرده است که خواسته‌های مردم را مشروع می‌داند و این در حالی‌ست که بر اساس گزارش‎های موجود حسنی مبارک رئیس جمهور مصر، یکشنبه ‎شنبه شب با فرماندهان ارشد نظامی مصر و همین طور شماری از سربازان و نیروهای نظامی این کشور دیدار و گفت‌وگو داشته است. 
هر چند که حسنی مبارک رئیس جمهور مصر در سال 1981 توسط ارتش به قدرت رسید اما با وجود این به نظر می‌رسد سران نظامی مصر اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که همچنان نسبت به مبارک وفادار بمانند یا به مردم بپیوندند.
سخنگوی ارتش مصر در بیانیه رسمی که در تلویزیون دولتی این کشور منتشر شد، بر حق قانونی ملت مصر تاکید کرد.
ارتش مصر در پیامی خطاب به مردم مصر اعلام کرد ارتش خواسته‌های مردم بزرگ مصر را قانونی می‌داند و به استفاده از زور علیه مردم مصر مبادرت نخواهد کرد.
سخنگوی ارتش مصر در این پیام که از سوی خبرگزاری رسمی مصر، منا، و تلویزیون دولتی این کشور منتشر شد، بر آزادی بیان به شکل مسالمت‌آمیز و تضمین شده برای همه تاکید کرد.
تلویزیون دولتی مصر همچنین اعلام کرد ارتش اطمینان داده است علیه تظاهرکنندگان به زور متوسل نخواهد شد.
در همین حال تظاهرکنندگان روز گذشته در قاهره شعار می‌دادند "ملت مصر رئیس‌جمهور را نمی‌خواهد." عده‌ای از تظاهرکنندگان نیز در منطقه شهر صنعتی محله الکبری واقع در منطقه دلتای نیل با شعارهای خود خواستار خروج مبارک از مصر بودند. آن‎ها شعار می‌دادند "مبارک، بیدار شو" "مبارک، امروز روز آخر توست."
دولت مصر یکی از هم‎پیمانان اصلی امریکا در خاورمیانه و نخستین کشور عربی است که با رژیم اسرائیل پیمان صلح امضا کرده و در محاصره غزه با تل‎آویو همکاری کرده است.
این درحالی است که کاخ سفید و اتحادیه اروپا باردیگر از مبارک خواسته‎اند تا تسلیم خواسته مردم شود. اما تا کنون از بیان مستقیم این‌که متحد قدیمی آن‎ها باید استعفا دهد، خودداری ورزیده‌اند.
گفتنی است، از هنگام به وقوع پیوستن انقلاب در تونس و فرار زین العابدین بن علی رئیس جمهور مخلوع این کشور، مصر نیز شاهد اعتراضات گسترده مردمی ‌بوده است. این ناآرامی‌ها موج وسیعی از تظاهرات و مخالفت‌ها را در دیگر کشورها از جمله اردن و یمن نیز پدید آورده است.
بر اساس گزارش‌ها از جمعه (هشتم بهمن) بیش از یکصد نفر از مخالفان مصری در جریان تظاهرات اعتراض‎آمیز این کشور، در درگیری با نیروهای امنیتی جان خود را از دست داده‌اند و بیش از 200 نفر در شهرهای قاهره، سوئز و اسکندریه زخمی شده‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها