کد خبر: ۸۷۷۶۳
زمان انتشار: ۱۲:۳۸     ۰۱ آبان ۱۳۹۱
حجت الاسلام مجتبی ذوالنور در جلسه مناظره در باب «مبانی نظری حکومت دینی» و با حضور صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس در این دانشگاه از طرح پیشنهادی حجاریان به اصلاح طلبان پرده برداشت.
به گزارش مشرق، ذوالنور در مناظره با صادق زیباکلام گفت: کمیته سعید حجاریان پس از 6 ماه بررسی، سه رویکرد را در پیش روی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده قرار داده است.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور جانشین سابق نمایندگی ولی فقیه در سپاه در جلسه مناظره در باب «مبانی نظری حکومت دینی» و با حضور صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس در این دانشگاه به ایراد سخن پرداخت.

ذوالنور:
خدا برای زندگی اجتماعی انسان دستور العمل‌هایی صادر کرده که کاملترین نسخه آن قرآن است.

زندگی اجتماعی دو بخش اجتماعی و فردی دارد و دین برای همه عرصه‌‌های مختلف نخه دارد که اگر کسی این مسئله را نپذیرد قرآن را زیر سؤال برده است.

عملکرد ضعیف مسیحیت و یهود در اعمال حکومت دینی معنی نفی حکومت دینی را نمی‌دهد، عملکرد ضعیف مجریان معنی نفی قانون ندارد.

کتب اربعه فصل بندی شده و علاوه بر مسائل شخصی، محتوی حکومت گفته شده است.

محتوای اسلام و حکومت اسلامی همیشه ثابت است اما شکل حکومت به تناسب زمان تغیر می‌کند.

علما در طول تاریج هرجا که توانسته‌اند به حاکمیت دینی نزدیک شده‌‌اند.

اسلام از زمان ظهور برخی مسائل که مشکلی نداشت را پذیرفت و آنها که غلط بود را رد کرد، نظم نظامی، پیشرف‌های پزشکی و ...

* نتیجه سال‌ها تجربه بشریت است نه شرق و غرب؛ و اسلام هم با آن ها مشکلی ندارد، نظام انتخاباتی هم چون مشکل نداشت اسلام به آن ایراد نمی‌گیرد.

استفاده جمهوری اسلامی از نظام انتخابات به این علت بوده که خیر‌الموجودین است.

امام(ره) مترقی‌ترین شکل برای حکومت که همان جمهوری است را انتخاب کردند و محتوی حکومت اسلامی را در آن قرار دادند.

اعتراض مردم به وضع معیشتی به معنی مخالفت با حاکمیت نیست و اگر مجددا رفراندم در این کشور برگزار شود میزان رأی از سال 58کمتر نخواهد بود.

عملکرد دولت احمدی‌نژاد را نباید پای تمام اصول‌گرایی نوشت، آنچه در سطح دولت اتفاق می‌‌افتد عملکرد جریان اصول‌گرایی نیست، دولت احمدی‌‌نژاد دارای استبداد رأی است.

اگر فرض کنیم عملکرد اصول‌گرایان ضعیف بود، باید بدانیم که نه به اصول‌گرایی، به معنی آری به اصلاحات نیست، جریان اصلاحات یک بدن بدون سر است و هیچ رأسی ندارد.

کمیته سعید حجاریان پس از 6 ماه بررسی سه رویکرد را در پیش روی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده قرار داده است.

اول: تحریم انتخابات که اکثر عقلای اصلاح‌ طلب آن را رد کردند زیرا کسی که از در اپوزوسیون وارد شد برای همیشه از قدرت خداحافظی کرد.

دوم: گرفتن قدرت که بنا به اعتراف خودشان به علت نوع عملکرد در انتخابات 88عملی نیست.

سوم: شناسایی نزدیک‌ترین کاندیدای اصول‌گرا به جریان اصلاحات و حضور در زیر پرچم آن به جهت خارج نشدن از عرصه.

حکومت اسلامی مشروعیت‌اش را از مردم نمی‌‌گیرد بلکه مردم به حاکم اسلامی مقبولیت اجرائی شدن ولایتش را می‌دهند.


اصول‌گریان علیرغم عملکرد ضعیف‌شان، در انتخابات مجلس هم رای آوردند

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در مناظره با حجت‌الاسلام ذوالنور گفت: یک جریان اصول‌گرا 7 سال پیش قدرت را در یک انتخابات آزاد به دست گرفت اما شاهدیم به رغم عملکرد ضعیف این جریان در مدت اخیر، باز هم در انتخابات مجلس اصول‌گرایان رأی می‌آورند.

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و حجت الاسلام مجتبی ذوالنور در جلسه مناظره در باب «مبانی نظری حکومت دینی» به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس به ایراد سخن پرداخت.

زیباکلام:

• در دین اسلام، مسیحیت و یهود بایدی برای تشکیل حکومت وجود ندارد.

• نمونه‌های تاریخی تشکیل حکومت در یهود و مسیحیت نتایج هولناک و بدی داشته است.

• قرآن صراحتاً از مسلمانان نخواسته که حکومت تشکیل دهند و در تشیع بایدی برای حکومت وجود نداشته و حکومت زمانی مشروعیت پیدا میکرد که در رأسش یک امام معصوم باشد.

• از زمان رحلت نبی مکرم اسلام(ص) تا غیبت امام زمان(عج) شیعیان حکومت هیچ یک از سلاطین، شاهان و خلفا را به رسمیت نشناختند و ائمه نیز هرگز شیعیان را به قیام و تشکیل حکومت ترغیب نمی‌کردند.

• از زمان غیبت کبری تا تشکیل اولین حکومت شیعه به نام صفویه 500 سال طول کشید.

• در بنیادی ترین منابع شیعه یعنی کتب اربعه حتی یک صفحه هم در باره حکومت وجود ندارد.

• صفویه به نام تشیع تشکیل حکومت داد و این ایده که پادشاه می‌تواند فاسق و فاجر نبوده و شیعه باشد را در ایران جا انداخت.

• علما در زمان صفویه برای اولین بار حکومتی را دیدند که با آنها برخورد نمی‌کند. در طول 200 سال صفویه توانست ایده حکومت شیعه را مشروعیت بخشد.

• در زمان صفویه و قاجار علما متولی دین و شاهان متولی سیاست بودند و نوعی تفکیک قوا وجود داشت که بنا به تدین شاهان این دو به هم نزدیک می‌شدند و انقلاب مشروطه نقطه عطف این تفکیک قوا بود.

• یک جریان اصول‌گرا 7 سال پیش قدرت را در یک انتخابات آزاد به دست گرفت اما ما شاهدیم به رغم عملکرد ضعیف این جریان در مدت اخیر باز هم در انتخابات مجلس اصول‌گرایان رأی می‌آورند.

• پس از 7 سال که اصول‌گرایان قدرت را در اختیار داشتند، هر جای کشور که دست می‌گذاریم شاهد هستیم اوضاع خراب است.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها