کد خبر: ۸۷۵۲۲
زمان انتشار: ۱۹:۳۰     ۳۰ مهر ۱۳۹۱
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تصادف اتوبوس دانش‌آموزان بروجنی گفت: اتوبوس مذکور از نوع اسکانیا و مدل 85 بوده است که دو راننده داشته و راننده اصلی، 9 سال سابقه داشته است.

عباس مقتدایی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پیگیری این کمیسیون درباره حادثه تصادف اتوبوس دانش‌آموزان بروجنی اظهار داشت: در جلسه امروز که به طور فوق‌العاده و به دعوت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگزار شد، وزیر آموزش و پرورش، فرماندهانی از دست‌اندرکاران کاروان راهیان نور، نمایندگانی از سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، جمع زیادی از نمایندگان مجلس، اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات و نمایندگان مردم چهار محال و بختیاری به خصوص بروجن در جلسه حضور داشتند.

وی ادامه داد: در ابتدای جلسه سردار فضلی ضمن ابراز تأسف از وقوع چنین حادثه‌ای و با تسلیت به خانواده‌های داغدار آنان و نمایندگان و ملت ایران، گزارشی از فعالیت‌های راهیان نور ارائه کرد.

مقتدایی اضافه کرد: در این گزارش مشخص شد که میلیون‌ها نفر در طول سال در کاروان‌های راهیان نور شرکت می‌کنند و استانداردهای لازم، مقررات و قواعدی نیز برای برگزاری چنین اردوهایی پیش‌بینی شده است؛ اقدامات زیرساختی و پیش‌بینی زائرسراها و پذیرایی از دانش‌آموزان از نکات اساسی است که مسئولان راهیان نور نسبت به آن حساسیت دارند.

وی افزود: پس از توضیحات سردار فضلی، وزیر آموزش و پرورش توضیحات مفصلی در خصوص پیگیری خود ارائه کرد؛ بر اساس گزارشی که به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه شد، مشخص شد که مسئولان راهیان نور و وزارت آموزش و پرورش از اولین دقایق وقوع حادثه با اعزام تعدادی از مسئولان عالی‌رتبه خود به پیگیری موضوع پرداختند.

* دانش‌آموزان فوت شده و مصدوم مشمول 3 بیمه بودند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در گزارشی که به کمیسیون ارائه شد، اعلام کردند که در اتوبوس مورد حادثه علاوه بر دانش‌آموزان، افرادی به عنوان سرپرست، مبلغ و بازرس نیز حضور داشتند.

وی ادامه داد: اتوبوس مذکور از نوع اسکانیا و مدل 85 بوده است که دو راننده داشته و راننده اصلی 9 سال سابقه داشته است؛ علاوه بر آن، نظریه اولیه کارشناسی پلیسی هم این بوده که راننده سرعت غیرمطمئنه داشته است.

مقتدایی افزود: همچنین اعلام کردند که اتوبوس استفاده شده نقص فنی نداشته و راننده منع قانونی برای رانندگی نداشته است؛ علاوه بر این در داخل اتوبوس، پلیس‌یار حضور داشته و بازرسی نیز از نیروی انتظامی در اتوبوس بوده که متأسفانه جزو جان‌باختگان است.

وی به بیمه دانش‌آموزان اشاره کرد و اظهار داشت: در این جلسه همچنین گزارش داده شد که همه سرنشینان خودرو از 3 بیمه شامل بیمه مربوط بسیج، دانش‌آموزی و شخص ثالث اتوبوس برخوردار بودند.

* تذکر به آموزش و پرورش، وزارت راه و مسئولان اعزام کاروان‌های راهیان نور

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: با توجه به اینکه امروز 180 نفر از نمایندگان مجلس بیانیه‌ای را امضا کردند که در آن علاوه بر تسلیت به مردم داغدار بروجن و اظهار همدردی با خانواده‌های آنها، تذکراتی به مسئولان اجرایی داده شده است، در جلسه امروز این کمیسیون، بر مفاد آن بیانیه بار دیگر تأکید شد.

وی افزود: مفاد مورد اشاره عبارت است از، تذکر به وزارت آموزش و پرورش در خصوص بازنگری در دستورالعمل‌ها به گونه‌ای که تمهیدات و مقدمات کارهای اردویی به گونه‌ای صورت پذیرد که از کیفیت و ایمنی مطلوب برخوردار باشد؛ تذکر به وزارت راه، مسکن و شهرسازی در جهت حذف نقاط حادثه‌خیز به خصوص مسیرهایی که کاروان‌های راهیان نور مورد استفاده قرار می‌دهند؛ همچنین تذکر به مسئولان اعزام کاروان‌های راهیان نور برای بهره‌گیری از امکانات حمل و نقلی امن> از دیگر مفاد بیانیه بود.

مقتدایی ادامه داد: در جلسه امروز  بر این نکته تأکید شد که مسئولان ناجا به سرعت علت اصلی و قطعی وقوع حادثه را به عنوان مرجع تعیین‌کننده مشخص کنند؛ همچنین قرار شد آموزش و پرورش مجدداً بر این موضوع تمرکز کند که کیفیت برگزاری اردو بیش از کمیت‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: در پایان جلسه هم قرار شد گزارشی از دستاوردها و مطالب مطرح شده کمیسیون آموزش و تحقیقات در اختیار کمیسیون امنیت ملی مجلس که قرار است تشکیل جلسه دهد و موضوع را بررسی کند، قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: علاوه بر این، نکته مهمی که در این جلسه بارها مورد تأکید قرار گرفت، حمایت از انجام اردوهای راهیان نور بود که به عنوان یک ضرورت فرهنگی مورد نیاز جامعه است اما بر این موضوع تأکید شد که باید روند کیفیت بخشی به اردوها با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها