به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه
سینمایی «هفت» شب گذشته 28 مهرماه اختصاص به نقد و بررسی فیلم سینمایی
«بوسیدن روی ماه» با حضور همایون اسعدیان کارگردان فیلم و همچنین پرداختن
به حاشیههای پروژه سینمایی «لاله» با حضور شفیع آقامحمدیان رئیس مرکز
گسترش سینمای مستند و تجربی داشت.
در ابتدای برنامه «محمود گبرلو» سردبیر
و مجری برنامه با اشاره به اظهارات «مجید مجیدی» در اجلاس بینالمللی
عدالت و برابری در استانبول ضمن تایید صحبتهای این هنرمند در مورد عدالت
در سینما تاکید کرد: این روزها هجمههای بسیاری علیه دین اسلام و ایران در
جریان است که اتفاقاتی مثل متوقف کردن شبکههای برونمرزی توسط ماهواره
هاتبرد دال این مدعا است اما دشمنان هر چقدر هم سعی کنند ایران حذف شدنی
نیست.
* صدور 3 موافت اصولی برای فیلمهای عطشانی، خلجی و مقدمدوست
به گزارش روابط عمومی هفت، در ابتدای
برنامه سعید رجبی فروتن سخنگوی سازمان سینمایی پشت خط آمد و آخرین خبرهای
پروانه ساخت را ارائه داد.
وی در این زمینه عنوان کرد: 3 موافقت
اصولی برای فیلمهای سینمایی «شیطان شلوار لی میپوشد» به کارگردانی علی
عطشانی، «بگیر و ببند» به کارگردانی بهروز خلجی، «سر به مهر» به کارگردانی
هادی مقدمدوست صادر شده است. همچنین جلسه پروانه نمایش هم این هفته خروجی
نداشته است و تنها چند کار مورد بازبینی قرار گرفتهاند.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم
رهبری درباره سینما، گفت: مقام معظم رهبری مخاطب کلان خودشان را از نخبگان
حوزه و دانشگاه دانستند و از فرمایشات ایشان میتوان به این نتیجه رسید که
سینمای ایران محتاج این است که از افراد متخصص و حوزوی تغذیه فکری بشود.
سازمان سینمایی نیز تاملی بر روی فرمایشات ایشان انجام داده و کارگروهی
تشکیل شده تا از بیرون هم صاحبنظران به کمک سینمای ایران بیایند.
همچنین بخش چهرهها که به معرفی
فعالیتهای محمدرضا فروتن، فرزاد موتمن، پیمان قاسمخانی، بهرام توکلی،
کامران تفتی، مجتبی راعی و بهناز جعفری میپرداخت، بخش بعدی برنامه شب
گذشته بود.
* ساداتیان: از اعتقاداتم عدول نمیکنم
همچنین پیگیری «هفت» نیز اختصاص به بررسی دلایل خداحافظی «سید جمال ساداتیان» تهیهکننده فیلم از سینمای ایران داشت.
ساداتیان در این زمینه عنوان کرد:
فضایی که امسال در سینما حاکم شده است و مسبب آن هم حوزه هنری بوده، موقعیت
بسیار تنگ و غبارآلودی را به وجود آورده است. این فضاسازی کاذب باعث شده
افرادی که هیچ سنخیتی با سینما ندارند تحریک شوند و پشت این جریان قرار
گیرند.
وی ادامه داد: متاسفانه این مساله باعث
شده حتی خانواده و نزدیکان من هم تصور کنند که من از اعتقادات خودم عدول
کردم، در صورتی که تصور میکنم فیلمهایی که من تهیهکننده آن هستم در جهت
مطرح کردن مسائل اجتماعی و اعتقادی مردم است. متاسفانه این فضا بیشتر تسویه
حسابهای سیاسی را به نمایش می گذارند و به هیچ عنوان فضای تحلیلی نیست.
بنابراین ترجیح میدهم از فعالیت در سینما کنارهگیری کنم.
* منتظرالمهدی: فعلاً قصد خرید فیلم عیاری را نداریم
در بخش دیگری از برنامه، سعید
منتظرالمهدی مدیرعامل موسسه ناجی هنر روی خط آمد و درباره سرنوشت فیلم
«خانه پدری» توضیح داد: نیروی انتظامی اصراری به رفتارهای فراتر از قانون
ندارد، ما هم به اصلاحاتی که وزارت ارشاد به این فیلم وارد کرده پایبندیم و
اگر این فیلم بخواهد اکران شود باید بر طبق موازین وزارت ارشاد باشد.
فعلاً هم قصد خرید کیانوش عیاری را هم نداریم.
* واکنش میرکریمی به فراستی
حاشیه «هفت» اختصاص با واکنش «سیدرضا
میرکریمی» در پاسخ به صحبتهای چند هفته قبل «مسعود فراستی» درباره ارزشی
نبودن فیلم سینمایی «یه حبه قند» داشت. میرکریمی سکانس مورد اشاره فراستی
را در اختیار برنامه قرار داده بود تا پخش آن جوابی باشد به اظهارات منتقد
برنامه هفت.
«شیرین یزدانبخش» و «رابعه مدنی» بازیگران فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه» مهمانان بعدی برنامه بودند.
* یزدانبخش: من مادر نیستم/ از سال 78 تماشاچی ثابت تئاتر بودم
یزدانبخش در ابتدا با ابراز خرسندی از
تماشای این فیلم همراه با مردم گفت: امیدوارم که این فیلم آنها را متئاثر
نکند چون همیشه نباید به همه چیز خندید. من مادر نیستم اما با همراهی
«همایون اسعدیان» و عوامل پشت دوربین که توانستند به درستی از من بازی
بگیرند توانستم از عهده ایفای این نقش بر بیایم.
یزدانبخش در ادامه در مورد حضورش به
عنوان تماشاگر در تئاتر صحبت کرد و گفت: من از سال 78 و بعد از
بازنشستگیام به عنوان تماشاگر ثابت تئاتر شناخته شدم. از این طریق نیز
«افشین هاشمی» برای بازی در فیلم سینمایی «لطفاً مزاحم نشوید» به کارگردانی
محسن عبدالوهاب من را دعوت به کار کرد.
* مدنی: هنگام بازی در «بوسیدن روی ماه» خودم را فراموش کردم
در ادامه «رابعه مدنی» که مادر «امیر
شهاب رضویان» کارگردان سینما نیز هست، درباره تجربه حضور در این فیلم گفت:
در زمان حضور در این فیلم من «رابعه مدنی» را فراموش کرده بودم و واقعاً
خاله فروغ شده بودم، چون ما 8 سال درگیر جنگ بودیم و من مادران و
خانوادههای شهدای بسیاری را در جامعه دیده بودم و به راحتی میتوانستم با
شخصیت «فروغ» همذاتپنداری کنم. من مادرانی را دیدم که بیش از 20 سال است
در انتظار بازگشت فرزندانشان هستند. امیدوارم توانسته باشم به درستی از
ایفای این نقش بربیام.
گفتوگو با «شبنم مقدمی» نیز یکی دیگر
از بازیگران این فیلم در میانه بحث پخش شد که وی در این مصاحبه درباره
تجربه حضور در فیلم «بوسیدن روی ماه» و نقشی که در این فیلم بازی کرده بود
صحبت کرد.
* هاشمی: بزدانبخش هر تئاتری را شش بار میدید
در ادامه نیز «افشین هاشمی» روی خط آمد
و درباره انتخاب و معرفی شیرین یزدان بخش گفت: «شیرین یزدانبخش» همیشه به
عنوان تماشاگر ثابت تئاتر حضور داشت و هر نمایشی را شش یا هفت بار میدید.
وی بازیگری در سینما را از تئاتر دیدن زیاد آموخته بود و با دو ماه تمرین و
کارآزمودگی سالها دیدن تئاتر به یک بازیگر خوب تبدیل شد.
* آقامحمدیان: باید کمی از نگاه سیاسی فاصله بگیریم
گزارش ویژه برنامه «هفت» اختصاص به
بررسی حاشیههای فیلم سینمایی «لاله» که به تازگی پروانه ساخت خود را
دریافت کرده است، داشت. بعد از پخش اطلاعاتی که در طول چند ماه اخیر در
مورد این پروژه بر سر جوانها بوده است، شفیع آقامحمدیان مدیرعامل مرکز
گسترش سینمای مستند و تجربی و مدیر پروژه «لاله» مهمان برنامه شد.
آقامحمدیان در این باره گفت: معتقدم
بیشتر یک نگاه سیاسی در حال هدایت این پروژه است. فیلمنامه این فیلم 3 سال
است که در حال بررسی است و همه مراحل آن نیز به صورت قانونی طی میشود.
باید کمی از نگاههای سیاسی فاصله بگیریم چون این فیلم قابلیت عرضه شدن در
محافل بینالمللی را دارد.
گبرلو با بیان اینکه بحثهای به وجود
آمده در مورد این پروژه بیشتر درباره بودجه آن بوده و اینکه چرا تمرکز مرکز
گسترش سینمای مستند و تجربی که وظیفه حمایت از فیلمهای مستند و داستانی
کوتاه را دارد بر روی این فیلم با این بودجه زیاد زیاد قرار گرفته از
آقامحمدیان توضیحاتی را خواست.
* «لاله» یک کار تجربی است
آقا محمدیان با اشاره به اینکه فیلم
«لاله» میتواند یک پروژه فیلم اولی به حساب بیاید گفت: یکی از فعالیتهای
مرکز گسترش حمایت از فیلمسازان فیلم اولی است بنابراین این فیلم هم
میتواند مورد حمایت ما قرار بگیرد و دومین مساله اینکه ما معتقدیم این
فیلم یک کار تجربی است.
* سینمای مستند و تجربی به دنبال این است که از لفظ تجربی استفاده بهینه کند
وی در پاسخ به این که چگونه فیلمی که
با نگاه هالیوودی و به قصد حضور در جوامع بینالمللی ساخته میشود
میتواند تجربی تلقی شود، عنوان کرد: چه به لحاظ ساختارها و نگاههای جدید و
چه به لحاظ فرمی و نگارش فیلمنامه این فیلم را میتوان یک فیلم تجربی به
حساب آورد. سینمای مستند و تجربی به دنبال این است که از لفظ تجربی استفاده
بهینه کند.
* هزینههای «لاله» بیش از 8 میلیارد تومان است
آقامحمدیان درباره بودجه فیلم «لاله»
عنوان کرد: ما اعلام کردیم که سازمان سینمایی بین 3.5 تا 4 میلیارد تومان
میخواهد در این پروژه سرمایهگذاری کند اما هزینههای فیلم بیش از 8
میلیارد است که این هزینهها را قرار است اسپانسرهای خارجی تامین کنند که
البته با مسایلی که در زمینه افزایش ارز به وجود آمده باید در این زمینه
بازنگری کنیم.
* از بازیگران خارجی در «لاله» استفاده میکنیم
وی در ادامه افزود: قصد داریم بازیگران
نقشهای اصلی را از میان هنرپیشههای خارجی انتخاب کنیم البته این انتخاب
نیز شرایطی دارد و امیدواریم تا 10 روز دیگر نیز مشخص است که قرار است از
بازیگران خارجی در نقشهای اصلی استفاده شود یا ایرانی. همچنین ما برای
نظرات دوستان در کمیسیون فرهنگی مجلس نیز احترام زیادی قائلیم و نکات مورد
نظر آنها را هم مورد توجه قرار میدهیم اما مجلس یک نهاد قانونگذار است و
ما هم طبق قانون مراحل قانونی این فیلم را در وزارت ارشاد طی میکنیم.
در این میانه دیدگاههای موافق و مخالف درباره این فیلم در گفتوگو با «محسن علی اکبری» و «مسعود اطیابی» نیز پخش شد.
پخش پشت صحنه فیلم «عملیات مهدکودک» به کارگردانی فرزاد اژدری از دیگر قسمتهای برنامه بود.
نقد فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه» با
حضور همایون اسعدیان کارگردان فیلم، مسعود فراستی، اکبر نبوی کارشناس سینما
بخش پایانی برنامه شب گذشته بود.
* اسعدیان: تاثیرگذاری «بوسیدن روی ماه» را به تماشاگر واگذار کردم
اسعدیان با اشاره به صحبتهای جمال ساداتیان مبنی بر خداحافظی از سینما اظهار امیدواری کرد که با گفتوگو مشکلات پیش آمده برطرف شود.
وی درباره این فیلم گفت: مسعود فراستی
در نقدی که بر این فیلم در زمان جشنواره داشت عنوان کرد که همه بازیهای
فیلم به جز بازی احترام السادات بد است و کارگردان نیز هیچ سهمی در گرفتن
این بازی نداشته است. باید یادآور شوم که حتی بازیگران حرفهای سینما نیز
بدون دخالت کارگردان نمیتوانند از عهده ایفای نقش بربیایند چه برسد به
«شیرین یزدانبخش» که به عنوان نابازیگر کارش را در سینما شروع کرد. نکته
دیگر هم این بود که فراستی اشاره کرد که این فیلم تاثیرگذار نیست. من به
عنوان کارگردان برای تاثیر برخی سکانسها به جای نمایش تصمیم گرفتم آنها را
به تخیل تماشاگر واگذار کنم. مساله دیگر نگاه استاد شاگردی فراستی در نقد
فیلمها و غلط گیری از کارهای کارگردانها است.
* فراستی: مسئله من در «بوسیدن روی ماه» درست نبودن جای دوربین برای بیان پیام مورد نظر بود
فراستی در این زمینه توضیح داد:
میزانسن استاد شاگردی را هیچگاه برای نقد فیلمها استفاده نکردهام و حتی
نسبت به فیلمسازان جوان هم چنین دیدگاهی ندارم اما برخی کارگردانها شناخت
کافی نسبت به تئوریها و استانداردهای اساسی سینما ندارد و همین مسئله باعث
غلط شدن کارشان میشود.
وی عنوان کرد: مسالهای که من در مورد
این فیلم مطرح کردم درست نبودن جای دوربین برای بیان کردن پیام مورد نظر
بود بنابراین نسبت به غلط بودن یا نبودن کارگردان صحبتی نکردم.
فراستی ادامه داد: فیلم در یک قدمی
اشکآلود شدن است اما به دام آن نمیافتد. به نظر میرسد که طرح ابتدایی
این فیلم که بر مبنای رفاقت دو مادر شهید و ایثار یکی از آنهاست بسیار مورد
توجه کارگردان قرار گرفته اما نتوانسته از این طرح جلوتر برود. شخصیتها
به درستی پرداخت نمیشوند و به غیر از احترام السادات و فروغ بقیه
کاراکترها در نیامده و در حد تیپ هستند.
* نبوی: «بوسیدن روی ماه» شهید را نمیفروشد
نبوی نیز در این باره توضیح داد: در
این فیلم پرداختن به یک مضمون انسانی مورد توجه است مضمونی که تا به حال در
سینمای ایران کمتر به آن پرداخت شده. اما این موضوع قابلیت این را داشت که
به فیلمی ملودرام و اشک انگیز تبدیل شود اما خوشبختانه به این دام
نمیافتد و اگر هم مخاطب را متاثر میکند این یک گریه عاطفی و درونی است.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین
امتیازهای این فیلم در این است که شهید فروشی نمیکند که نقض این مساله را
در بسیاری از فیلمهای دفاع مقدسی این سالها شاهد بودیم. نکته دیگر این
است که من احساس می کنم نوع مناسباتی که دوربین اسعدیان در این فیلم دارد
مناسباتی همراه با احترام به کاراکترش است که این مساله بسیار به جذابیت
فیلم کمک کرده است.
* اسعدیان: قصد نداشتم مخاطب را متاثر کنم
اسعدیان درباره فیلمش توضیح داد: باور
من این است که وقتی من حق دارم هر فیلمی که دوست دارم را بسازم مخاطبان و
منتقدان هم حق دارند هر قضاوتی که دوست دارند بکنند بنابراین بعد از ساختن
یک فیلم دیگر لازم نیست که درباره آن توضیح دهم. همچنین در این فیلم هیچگاه
قصد نداشتم مخاطب را متاثر کنم و اگر هم تماشاگر متاثر میشود به دلیل
موقعیت تلخی است که کاراکترها با آن روبرو هستند.
وی متذکر شد: متاسفانه عمده فیلمهای
سینمای ما زمان و مکان ندارند و اگر حجاب خانمها را برداریم معلوم نیست که
در کجا روی میدهند ما من تلاش کردم در این فیلم احترام السادات را در
فضای جامعه به تصویر بکشم و اجتماع ایران را به درستی نشان دهم.
در میانه این بحث نیز نظرات منتقدانی
چون «کیوان کثیریان»، «خسرو نقیبی»، «سحر عصرآزاد» و «مازیار فکری ارشاد»
در مورد این فیلم پخش شد.
در پایان برنامه نیز دوربین هفت به
دیدار پدر و مادر شهیدی که فرزندان شان در سال 65 به شهادت رسیده بود رفت و
آنها را به دیدن فیلم «بوسیدن روی ماه» دعوت و نظرشان را در مورد دیدن
فیلم جویا شد.
نظرسنجی برنامه نیز اختصاص به طرح این
سوال داشت که از میان فیلمهای «نیش»، «مرد آفتابی»، «آخر بازی»،
«شوخی»،«ده رقمی»، «طلا و مس» و «بوسیدن روی ماه» به کارگردانی همایون
اسعدیان کدامیک را بیشتر می پسندید که در پایان فیلم سینمایی «طلا و مس»
بیشترین رای را به دست آورد.