کد خبر: ۸۷۲۶
زمان انتشار: ۱۱:۵۷     ۱۱ بهمن ۱۳۸۹
تحولات منطقه خاورمیانه در روزهای اخیر و قیام اعراب علیه حکومت‌های دیکتاتور که تاکنون با حمایت دولت‌های غربی بر سر کار بودند، سبب شده تا کار‌شناسان سیاسی دست به تحلیل ماهیت و هویت این اقدامات و قیام‌ها بزنند.

به گزارش 598 به نقل از شبکه ایران، اهمیت استراتژیک کشور مصر برای رژیم صهیونیستی سبب شده تا تلویزیون دولتی انگلیس در گزارش‌های خود به دنبال ایجاد تشکیک و ترس در میان مردم مصر از تشکلی یک حکومت اسلامی در این کشور باشد.

نویسنده وبلاگ «پاسداران» در مطلبی نوشته است: در محل کار یکی از دوستان، مشاهده کردم خبرنگار ایرانی بی‌بی‌سی فارسی در قاهره به میان معترضین مصری رفته، جوانان سکولار را پیدا کرده و با یادآوری احتمال روی کار آمدن دولت اسلامگرا پس از مبارک در مصر، خطر ضرورت رعایت احکام اسلامی و اجرای قوانین اسلام در مصر را به آنان گوشزد می‌کند و آن‌ها را از انقلاب علیه مبارک می‌ترساند!

به عنوان مثال، «محمد منظرپور» خبرنگار ایرانی بی. بی. سی فارسی، به یک دختر جوان بی‌حجاب مصری می‌گوید: از ظاهر شما مشخص است که شما یک زن جوان مصری سکولار و غیر مذهبی هستید. نمی‌ترسید که پس از مبارک دولت اسلامگرا روی کار بیاید؟ این دختر سکولار و غیرمذهبی و بی‌حجاب به او جواب خوبی می‌دهد. وی در جواب می‌گوید تعویض رژیم مبارک خواست همه است و فرقی بین دولت مذهبی و غیرمذهبی و سکولار در این میان نیست.

منظر‌پور چون موفق به ترساندن وی از حکومت مذهبی نشده دوباره سئوال می‌کند: فکر نمی‌کنید حکومت بعدی شما را مجبور کند که حجاب را رعایت کنید‌؟ که دختر جواب می‌دهد این مساله روی نمی‌دهد.

اما علت این ماجراجویی و ترس بی‌بی‌سی چیست؟ بهترین توضیح را خبرنگار "اسکای نیوز" داد. اگر مبارک از مصر برود کل منطقه زیر و رو می‌شود و این مسئله مستقیما به موضوع فلسطین مربوط است. یکی دیگرشان گفت اگر در مصر تغییراتی رخ بدهد، اسرائیل قطعا مجبور خواهد بود سیاستهای نظامی خود را نیز تغییر دهد!

گفتنی است تحولات منطقه خاورمیانه در روزهای اخیر و قیام اعراب علیه حکومت‌های دیکتاتور که تاکنون با حمایت دولت‌های غربی بر سر کار بودند، سبب شده تا کار‌شناسان سیاسی دست به تحلیل ماهیت و هویت این اقدامات و قیام‌ها بزنند.

در این زمینه، یکی از رویکرد‌ها مقایسه آشوب‌های سال گذشته ایران با انقلاب مردم تونس و مصر است؛ مقایسه‌ای که بیشتر از سوی رسانه‌های حامی جریان مخالف جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و برای احیا و امیدوار کردن این جریان انجام می‌شود.

با این حال تفاوت‌های بنیادین و ریشه‌ای این تحولات به قدر بارز و مشخص است که اکثر کار‌شناسان بین‌المللی توافق نظر دارند که ماهیت اصلی این رویداد‌ها با یکدیگر متفاوت است؛ تفاوتی که به ویژه در زمینه اسلامگرایی و نشانه‌های دینی بسیار گسترده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها