کد خبر: ۸۶۹۴۸
زمان انتشار: ۱۷:۴۱     ۲۷ مهر ۱۳۹۱
خبر تامل برانگیز از خبرگزاری دولتی ایرنا
خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران در اقدامی تامل برانگیز، تصاویری نامتناسب با موازین شرعی و عرفی از عزاداری حضرت جواد الائمه (ع) در قم منتشر کرد. انتشار تصاویر این گونه بدعت های عزاداری، علی رغم نهی صریح مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب اسلامی در خبرگزاری دولتی (ایرنا) به منزله تائیید این بدعت ها می باشد.
به گزارش سرویس دین و آئین پایگاه 598، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران در اقدامی تامل برانگیز، تصاویری نامتناسب با موازین شرعی و عرفی از عزاداری حضرت جواد الائمه (ع) در قم منتشر کرد.

بنابر این گزارش تعداد انگشت شماری از عزاداران حضرت جواد الائمه(ع) در شهر مقدس قم و در آستانه ورود به حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) اقدام به "خیز رفتن با صورت و سینه" نمودند.

انتشار تصاویر این گونه بدعت های عزاداری، علی رغم نهی صریح مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب اسلامی در خبرگزاری دولتی (ایرنا) به منزله تائیید این بدعت ها می باشد.

لزوم دقت بر اخبار و گزارش های صفحات استانی در خبرگزاری ها، علی الخصوص خبرگزاری های وابسته به دولت و نهادهای حاکمیتی ضروری است تا شاهد اتفاقات این چنینی نباشیم.

در پایان بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره بدعت "خیز رفتن" در زیارت ائمه اطهار(س) را که در در جمع روحانیون استان «کهگیلویه و بویر احمد» در تاریخ 1373/03/17 بیان شده است، جهت تنویر افکار ذکر میگردد:

« اخیراً یک بدعت عجیب و غریب و نامأنوس دیگر هم در باب زیارت درست کرده ‏اند بدین ترتیب که وقتی می‏خواهند قبور مطهّر ائمّه (علیهم ‏السلام) را زیارت کنند از درِ صحن که وارد می‏شوند روی زمین می‏ خوابند و سینه‏ خیز خود را به حرم می‏رسانند شما می‏دانید که قبر مطهّر پیغمبر (صلواة الله‏ علیه) و قبور مطهّر امام حسین، امام صادق، موسی‏ بن‏ جعفر، امام رضا و بقیه ائمّه (علیهم‏ السّلام) را همه مردم ایضاً علما و فقهای بزرگ در مدینه و عراق و ایران زیارت می‏ کردند. آیا هرگز شنیده‏ اید که یک نفر از ائمّه علیهم ‏السّلام و یا علما وقتی می‏خواستند زیارت کنند خود را از درِ صحن به‏ طور سینه‏ خیز به حرم برسانند؟

 اگر این کار مستحسن و مستحب بود و مقبول و خوب می‏نمود بزرگان ما به انجامش مبادرت می‏کردند اما نکردند حتی نقل شد که مرحوم آیت‏ الله ‏العظمی آقای بروجردی رضوان‏ الله‏ تعالی‏ علیه آن عالم بزرگ و مجتهد قوی و عمیق و روشنفکر عتبه‏ بوسی را با این‏که شاید مستحب باشد منع می‏کرد احتمالاً استحبابِ بوسیدن عتبه در روایت وارد شده است در کتب دعا که هست به ذهنم این است که برای عتبه بوسی روایت هم وجود دارد با این‏که این‏کار مستحب است ایشان می‏گفتند "انجامش ندهید تا مبادا دشمنان خیال کنند سجده می‏کنیم و علیه شیعه تشنیعی درست نکنند" اما امروز وقتی عدّه‏ای وارد صحن مطهّر علی‏ بن‏ موسی‏ الرّضا علیه‏الصّلاةوالسّلام می‏شوند خود را به زمین می‏ اندازند و دویست متر راه را به‏ طور سینه‏ خیز می‏ پیماند تا خود را به حرم برسانند آیا این کار درستی است؟

 نه این‏کار غلط است اصلاً اهانت به دین و زیارت است چه‏ کسی چنین بدعت هایی را بین مردم رواج می‏دهد؟ نکند این هم کار دشمن باشد؟ اینها را به مردم بگویید و ذهن ها را روشن کنید دین منطقی است اسلام منطقی است و منطقی‏ ترین بخش اسلام تفسیری است که شیعه از اسلام دارد تفسیری قوی متکلّمین شیعه هر یک در زمان خود مثل خورشید تابناکی می‏ درخشیدند و کسی نمی‏توانست به آنها بگوید «شما منطقتان ضعیف است» این متکلّمین چه از زمان ائمه علیهم‏ السّلام مثل «مؤمن طاق» و «هشام ‏بن‏ حکم» چه بعد از ائمّه علیهم‏ السلام مثل «بنی‏ نوبخت» و «شیخ ‏مفید» و چه در زمان های بعد مثل مرحوم «علامه ‏حلّی» فراوان بوده ‏اند ما اهل منطق و استدلالیم شما ببینید درباره مباحث مربوط به شیعه چه کتب استدلالی قوی‏ای نوشته شده است کتابهای مرحوم «شرف‏ الدّین» و نیز «الغدیرِ» مرحوم «علاّمه‏ امینی» در زمان ما سرتاپا استدلال بتون‏ آرمه و مستحکم است تشیّع این است یا مطالب و موضوعاتی که نه فقط استدلال ندارد بلکه «اشبه ‏شی‏ء بالخرافه» است؟ چرا اینها را وارد می‏کنند؟ »



لینک گزارش تصویری ایرنا را از اینجا مشاهده کنید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۶
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
شما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۷ - ۲۷ مهر ۱۳۹۱
۱۴
۱۷
آقایون یادتون رفته که یه زمانی خودتون از قمه زن های تیر بودید که حالا اینجور کارارو بدعت میدونید؟

لعن الله من حرم شعائر الحسینیه
پاسخ
مدیر پایگاه
برادر یا خواهر محترم؛

موضوع بدعت هایی است که وارد دین شده است. اگر منظور شما از شعائر حسینی، قمه زنی و خیز رفتن و ... باشه که در قدم اول از راه به در هستید.
اگر هم منظور از شعائر حسینی همین عزاداری های متعارف و سنتی است که مورد قبول عرف و اجماع عقلاء است، بحمدلله نظام جمهوری اسلامی در بسط آن سهم بسیاری داشته و خدمات شایانی را بر اساس وظیفه ذاتی به دستگاه سیدالشهداء ارائه کرده است.
ضمناً اگر منظور شما از قمه زن های تیر، ما هستیم بدانید که ما افتخار تبعیت از ولایت بر سینه داریم نه نشان جهل بر سر ...
متاسفانه ورود هواهای نفسانی در آداب و رسوم دینی موجب بدعت های بسیار زیاد و گاهاً موهون در دین شده است.
امان از جاهلان مسلمان ...
العجل یا بقیة الله
آقاي.دل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۶ - ۳۰ مهر ۱۳۹۱
لعنت.خدا.بر.كسي.كه.به.بهانه.ي.حسين...دوكون.زده.......
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۱
۸
۵
من عکاس این گزارش رو می شناسم، از همین قماشه.
از ایرنا بعید بود از یه بچه اینطور رکبی بخوره !
پاسخ
مرتضي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۱ - ۲۷ مهر ۱۳۹۱
۶
۲۲
سلام
هر كس يه جوري دلش مي خواهد ارادت خودش رو به اهل بيت نشون بده اينم يه جورشه اما مومن بايد زرنگ باشه المومن كيس
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۷ - ۳۰ مهر ۱۳۹۱
اينا.المومن.احمقند
معروفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۰۶ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۱۰
۳
بابا دست بردارید چیز دیگه ای برای اختلاف افکنی با دولت نداشتید ؟!
مثل اینکه اقا و امام شما کس دیگری است ! همین چند روز پیش آقا فرمود خودی ها دست از اختلاف با هم بردارند.
عکسی انداخته و چون خبرگزاری است واقعیت ها را منعکس کرده!
شما و ... که در قم هستید چه کاری برای جلوگیری از این کارها کرده اید شما که خوب می توانید دهان منتقدان را ببندید و ... پس چرا قم تان اینگونه است .
پاسخ
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۴
۶
وهابیون ملعون با نشان دادن این تصاویر به افراد بی خرد خودشان حکم تکفیر شیعیان را صادر میکنند بعد طرف با اعتقاد کامل به خودش مواد منفجره بسته و عملیات انتحاری انجام میدهند . به نظر حقیر این افراد بدعت گذار در ریختن خون شیعیان شریکند.
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۱۳:۰۴ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۹
۳
این کارها خیلی وحشتناک است. اما اگر این اتفاق در شهر دور دستی افتاده بود می شد گفت از سر جهل است. اما چگونه در قم عده ای این بدعت ها را وارد عزاداری می کنند و هیچ از این همه مراجع و مجتهدین و طلاب نممی آیند جلوی این افراد را بگیرند؟
به نظرم اینکه یک خبرگزاری یک تصویر از چنین بدعتی را بگذارند یا نگذارند فرق زیادی ندارد چون به هر حال این تصاویر موهن را خود شبکه های وهابی- صهییونیستی به شکل انبوه تهیه خواهند کرد و به عنوان تبلیغ علیه تشیع به کار خواهند گرفت.
سوال اصلی باید این باشد چرا مردم و علمای قم اجازه داده اند چنین بدعتهایی بسادگی در شهر فاطمه معصومه علیها السلام اتفاق بیفتد.
با پاک کردن صورت مساله مساله حل نخواهد شد.
پاسخ
رهرو آقا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۷ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۵
۲
آقایون عزیز 598 ، حواستون بوده که چه کامنتی رو منتشر کردید؟

لعن الله من حرم شعائر الحسینیه

این شعار افراد ضد آقاست که توی ایام عزای سیدالشهدا در عراق به صورت پلاکارد تو سراسر عراق نصب میشه.
خواهشا این کامنتو حذف کنید ؛ چون رسمأ توهین به شخص حضرت آقاست
پاسخ
مدیر پایگاه
برادر یا خواهر گرامی؛
شبهه در تقابل قرار گرفتن حضرت آقا در برابر شعائر مذهبی را خود ایشان در هنگام اعلام حرمت قمه زنی به درستی پیش بینی کرده بودند.
این شعار افرادی که ضد رهبری می خوانیدشان، شبهه می باشد نه توهین.
و شبهه را باید پاسخ داد تا آن را سانسور کرد.
نگرانی و دغدغه جنابعالی را نسبت به جایگاه رهبری معظم تحسین می کنیم.
میلاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۳ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
پیش بینی حضرت آقا از بیان مخالفت ها با ایشان درباره بدعت های عزاداری:

قمه‎زدن هم از کارهای خلاف است. می‎دانم عدّه‎ای خواهند گفت: «حق این بود که فلانی اسم قمه را نمی‎آورد.» خواهند گفت: «شما به قمه‎زدن چه کار داشتید؟ عدّه‎ای می‎زنند؛ بگذارید بزنند!» نه؛ نمی‎شود در مقابل این کار غلط سکوت کرد. اگر به گونه‎ای که طیّ چهار، پنج سال اخیر بعد از جنگ، قمه‎زدن را ترویج کردند و هنوز هم می‎کنند، در زمان حیات مبارک امام رضوان اللّه علیه ترویج می‎کردند، قطعاً ایشان در مقابل این قضیه می‎ایستادند.
حضرت آقا در تاریخ 17/03/1373
سیدپیمان
GERMANY
۱۵:۵۹ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۴
۲
با سلام به پیشگاه واستان مطهر حضرت بقیته الله مهدی موعود عججل الله وتعالی فرجه والشریف ارواحنا له وفدا .

همانطوریکه در شرع وعرف اسلام محمدی عزیز مراسم جشن وسرور دارای چهارچوب وشکل خاص خودش را دارا میباشد بهمین منظور مراسم عزاداری وبماتم نشستن در سوگ ائمه معصومین علیهم السلام نیز مراتب وبعبارتی دیگر از وزانت ووقار درحزن وادای احترام چه بسا قابل تامل وتعمق بیشتری برخوردار است .عزیزانی که انشاالله از سر ماتم وجگر سوزی درین مراسم توشه ی راهی بجهت بخشش وسبک باری راه اخرت برداشته باشند نه انکه خدای ناکرده از راه نادانی وجهالت واحیانا ضربه به دین وائین وراه محمدی ...
تا جائی که حقیر میدانم در دایره ووادی خاندان پاک و مطهر سلاله رسول اکرم صلواه الله هیچ جائی وهیچ راهی برای غیر وجاهلان نبوده ونخواهد بود مگر انکه قصد ونیت فقط وفقط تمسخر وسیه روئی در کار وهدف ضربه زدن وبد چهره نمودن اسلام ومسلمین وراه مکتب پاک اسلام در کار باشد .
جائیکه مداح معروف که انهم وبازهم انشاالله از سر صدق وصفای دل ونا اگاهی باشد بگوید که ...یا حسین من سگ در خانه ات هستم ....ایا در جلوی درب خانه ی حسین ابن علی علیهم الاسلام هی ناپاکی ونجسی را راه هست که تا برسد به مظهر نجسی بنام سگ? ایا جان برکفان در راه حسین بحدی ناتوان وکمند که سگ را راه بدان مکان رسیده ?
حال وقتی این کلام در شعائرونوحه سرائی ها ومجالس ماتم وعزا در سطح جهان گفته میشود وسبب دستمایه ی مشتی بی کفایت وکافرو ضد دین وخدا قرار میگیرد جای ان دارد که با حرکات وسکناتی بدور از شرع وعرف در اسلام صورت پذیرد ودرین زمان که همه ی قشون کفرو شرک برای هر کارمان شمشیر برخمان کشیده ومنتظر فرصت هستند ایا بهتر نیست واقعا چه در شادی وچه در ماتم تمام این قوم لعین را به عزا بنشانیم ?
ایا امام زمان عجل علی ظهورک
پاسخ
قمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۴ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۲
۲
بیش از پنجاه هزار طلبه و روحانی در قم می باشد اگر این کار بد است چرا امر به معروف ونهی از منکر نمی کنند حتماً این را هم باید دولت بیاد جمع کنه ؟!
این همه دفتر وموسسه و ... پس چه کار می کنند ؟! تازه اسلام را باید به جهان معرفی کننند ولی ...
بی خیال !
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۳ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۲
۱
جهت اطلاع همین آقایانی که مشاهده می کنید
من در حرم بودم
به نام عزاداری
وبه نام امام جواد
برای اینکه این کار را ادامه بدهند
خادمان حرم را کتک زدند!
این آقایان عرب تا توانستند زدند!
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۳ - ۲۹ مهر ۱۳۹۱
۴
۲
سردبیر محترم 598
اگر اندک بهره ای از شجاعت و مردانگی دارید، یک بار هم از خبرگزاری های نظامی امنیتی انتقاد بفرمایید!
پاسخ
ناشناس
UNITED STATES
۲۳:۱۵ - ۲۹ مهر ۱۳۹۱
۳
۱
وهابی ها به کنار!! ببینید چند روز آینده غیر مسلمونا و ضد دینا چه جوری بهمون بخندن! همین کارا رو میکنن که بهمون میخندن و مسخره میشیم....
پاسخ
سهراب
NETHERLANDS
۱۱:۱۴ - ۳۰ مهر ۱۳۹۱
۱
۰
این عکس ها تاثیر بدی می گذارد اگرشما به مراجع معظم تقلید دسترسی دارید اعلامیه مبنی بر محکومیت این اقدام بگیرید چون در فضای اینترنت به ضرر شیعییان تمام می شود
پاسخ
alfredoo
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۷ - ۳۰ مهر ۱۳۹۱
۲
۰
به خدا با این کاراشون ابروی شیعه که هیچ، آبروی اسلامم بردن. آخه کجای قرآن، حدیث و روایات گفته اینکارارو بکنین؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
فردا رسانه های بیگانه این صحنه هارو نشون بدن بگن بفرمائید اینه اسلام شیعی، حالا اگه میخواهید مسلمون بشید باید اینکارارو بکنید.
مه اینکارا از رو کج فهمی ،تزویر و غیر قابل قبوله.اینا اگه واقعا دوستدار اهل بیت هستن برن رو زمینای خاکی سینه کش برن . رو سطح صاف و صیقلی سنگ گرانیت سینه کش رفتن هنر نیست!!!!
پاسخ
سرباز سایبری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۱
۱
۰
سلام
به نظر بنده این ها یی که میگید ایراد بنی اسرائیلی هست .
بنده خودم وقتی رفتم کربلا نا خود آگاه شیره رفتم رو زمین و سینه خیز شدم .کی 5 سال پیش .
پس هر کس حال و هوا رو درک کرد نباید این حرفا رو بزنه.
پاسخ
ناشناس
UNITED STATES
۱۴:۱۳ - ۰۱ آبان ۱۳۹۱
۰
۳
خدا شما رو لعنت کنه خدا شما را نابود کنه به حق بی بی حضرت رقیه گردنتون دست قمبر امیرالمونین که به ارادت پاک و خالصانه دوست داران آل الله میگین بدعت.شما از وهابی ها هم کثیف ترین.میدونی چرا؟چون اونا همه تلاش میکنند که با شعائر مبارزه کنند شما دقیقا هم جهت با وهابیت هستین.
پاسخ
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۴ - ۰۱ آبان ۱۳۹۱
۱
۱
فردا اگر به نماز جمعه ما بهد 33سال در خیابان وکوچه های دانشگاه به بهانه سد معبر وتجاوزبه حقوق بخندند ان را هم ترک می کنیم. اقا فرمودند این یک نظر فقهی است نه حکومتی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۴ - ۰۱ آبان ۱۳۹۱
۲
۱
تو پدرت میمیره از این کارها بدتر میکنی این برای امامش این کار را کرده
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۴ - ۰۱ آبان ۱۳۹۱
۳
۱
به نظرم 598 مي خواد مارو به بعضي چيزها بد بين كنه كه اميدوارم شكست بخوره.............
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۱
۲
۰
به نظرم 598 مي خواد مارو به بعضي چيزها بد بين كنه كه اميدوارم شكست بخوره.............
پاسخ
hezbollah69
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۶ - ۰۲ آبان ۱۳۹۱
۰
۰
باسلام
اول ثابت کنید این کارها شعائرالله محسوب میشه بعد یقه جر بدید که ای وای شعائر الله!
اینا بدعته صددرصد
امام خامنه ای:« اخیراً یک بدعت عجیب و غریب و نامأنوس دیگر هم در باب زیارت درست کرده ‏اند بدین ترتیب که وقتی می‏خواهند قبور مطهّر ائمّه (علیهم ‏السلام) را زیارت کنند از درِ صحن که وارد می‏شوند روی زمین می‏ خوابند و سینه‏ خیز خود را به حرم می‏رسانند شما می‏دانید که قبر مطهّر پیغمبر (صلواة الله‏ علیه) و قبور مطهّر امام حسین، امام صادق، موسی‏ بن‏ جعفر، امام رضا و بقیه ائمّه (علیهم‏ السّلام) را همه مردم ایضاً علما و فقهای بزرگ در مدینه و عراق و ایران زیارت می‏ کردند. آیا هرگز شنیده‏ اید که یک نفر از ائمّه علیهم ‏السّلام و یا علما وقتی می‏خواستند زیارت کنند خود را از درِ صحن به‏ طور سینه‏ خیز به حرم برسانند؟!!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۱ - ۰۲ آبان ۱۳۹۱
۲
۰
سلام خواستم به اون آقایی ک نوشته بود سگ نجست بگم اگه سگی ک شما میگی نمیشه جلوی در خونه امام حسین بست پس چرا خدا سگ اصهاب کهف رو در بهشت خود جا داده همون بهشتی ک معلوم نیست جای منو شما اونجا باشه .
پاسخ
وهاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۵ - ۰۵ آبان ۱۳۹۱
۰
۰
درود بر 598----لعنت بر بدعت گذاران
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها