کد خبر: ۸۶۷۱۷
زمان انتشار: ۱۳:۴۱     ۲۶ مهر ۱۳۹۱

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچگونه مداخله‌ای در امور بحرین ندارد و روابط با بحرین را مبتنی بر احترام، همکاری متقابل و تأکید بر استقلال این کشور خواند.

«حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه العالم در خصوص نقش ایران در حل بحران بحرین گفت: در حاشیه اجلاس مکه دیداری بین ملک حمد پادشاه بحرین و وزیر خارجه کشورمان صورت گرفت و در این دیدار افکار مثبت پادشاه بحرین برای برون رفت از بحران و همچنین دیدگاه‌های ایران مطرح شد.
 
امیرعبداللهیان ادامه داد: در این دیدار قرار شد، ایران با توجه به نفوذ و مشترکاتی که با برخی بازیگران در این حوزه دارد، کمک کند طرفین وارد فضای گفت‌و‌گوی سازنده، واقعی و مؤثر شوند.
 
وی افزود: تلاش‌های اولیه با برخی از طرف‌ها هم با مقامات بحرینی هم با برخی طرف‌ها و هم با برخی از کشورهای تأثیرگذار منطقه آغاز شده، اما نمی‌دانیم به چه دلیلی به یکباره بحرینی‌ها موضوع را متوقف کرده و همان روش سرکوب و اقدام نظامی و امنیتی را بدون هیچ تغییری ادامه دادند.
 
امیرعبداللهیان با اشاره به امتداد روند بیداری اسلامی و رسیدن این موج به بحرین تصریح کرد: در فضای منبعث از بیداری اسلامی ما شاهد انقلاب عظیمی در بحرین بودیم.
 
معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: از ابتدای بحران به دلیل روابطی که با دولت بحرین داشتیم، نظر خود را مبنی بر ضرورت حل مسائل از طریق مسالمت‌آمیز و گفت‌و‌گو و تکمیل اصلاحات سیاسی اعلام کردیم؛ اما متأسفانه ورود نظامی یک کشور همسایه به بحرین شرایط را پیچیده‌تر کرد و حتی فرصت فکر کردن درباره اصلاحات و تکمیل آن را از پادشاه بحرین گرفت.
 
وی تأکید کرد: این روند با تخریب میدان لولو، تخریب ده‌ها مسجد و مکان مقدس، کشتار مردم و اخراج هزاران تن از معترضان یا کسانی که با روش‌های مسالمت‌آمیز به دنبال مطالبات خود بودند و همچنین زندانی کردن هزاران نفر دراین کشور ادامه یافت و متأسفانه تمامی این مراحل با سکوت و بعضاً تأیید آمریکا و انگلیس نیز همراه بود و برخی از کشورهای منطقه نیز به دلیل ملاحظات منطقه‌ای یا به دلیل ملاحظه حضور در شورای همکاری خلیج فارس تلاش کردند این اتفاقات و نقض حقوق بشر و سرکوب‌ها را نادیده بگیرند.
 
امیرعبداللهیان با اشاره به دیدار کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در بحرین با شیخ عیسی قاسم گفت: این دیدار برای کمک به تحقق ایده پادشاه برای ورود به گفت‌و‌گوی مؤثر و سازنده انجام شد و ما امیدواریم که فضایی که اخیراً برخی مقامات در بحرین ایجاد کردند در مسیر طبیعی خود قرار بگیرد و مایلم بار دیگر تأکید کنم که جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه مداخله‌ای در بحرین ندارد.
 
امیرعبداللهیان تأکید کرد: این توهین به مردم بحرین است که به آنها بگویند ایران مداخله کرده و مردم را تحریک می‌کند؛ خود مردم بحرین از جمله شیعه و سنی و مسیحی برای آینده خود تصمیم می‌گیرند. روابط ما با بحرین روابطی مبتنی بر احترام، همکاری متقابل و در عین حال تأکید بر استقلال این کشور است.
 
آیت‌الله شیخ عیسی قاسم پس از مطرح شدن اتهامات بی اساس از سوی وزارت دادگستری رژیم آل خلیفه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دیدار با کاردار ایران در منامه در چارچوب درخواست مطرح شده بحرین از ایران در حاشیه نشست مکه در اواسط آگوست گذشته، برای میانجیگری و حل بحران صورت گرفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها