کد خبر: ۸۶۳۵۴
زمان انتشار: ۱۳:۵۷     ۲۵ مهر ۱۳۹۱
مربی تیم فوتبال فولاد در گفتگو با خبرنگار ورزشی بی باک پیرامون علت نتایج ضعیف تیم ملی کشورمان در مقدماتی جام جهانی گفت: همیشه نباید نظرمان روی یک تعداد از بازیکنان خاص باشد. وقتی لیگ فوتبال ما در حال برگزاری است باید مرتب مسابقات آن را نگاه کنیم و از آن طریق بازیکنان برتر را شناسایی و به تیم ملی دعوت کنیم یعنی در اوج شکوفایی بازیکنان و در زمان مناسب آن ها ر ادعوت کنیم و اگر مدتی بگذرد و توجهی به این پدیده ها نشود؛ استعدادها از بین می‌روند. بنابراین عیب عمده تیم ملی ما این است که تا حالا به داشته های قدیم قناعت شده یعنی همان کسانی که در تیم ملی از گذشته می‌آمدند و بازی می‌کردند دعوت شده اند و در واقع خون تازه به تیم ملی تزریق نشده است. من فکر می کنم که تیم ملی ما به یک خانه تکانی اساسی نیاز دارد.

به گزارش سرویس ورزشی بی باک، عدم نتیجه مطلوب برخی از تیمهای مطرح لیگ برتر در ایتدای فصل و همچنین شوک نتایج ضعیف تیم ملی فوتبال کشورمان تا کنون باعث گردید تا با احمد خداداد مربی تیم فولاد خوزستان که تیمش روز به روز شرایط مطلوبتری را پیدا می کند؛ به گفتگو بنشینیم.

در ادامه مشروح گفت و گویی خبرنگار ورزشی بی باک با آقای احمد خداداد، مربی فولاد خوزستان تقدیم می‌ گردد.

بی باک: دلیل عدم موفقیت پرسپولیس و استقلال در ایتدای فصل جاری علی رغم هزینه‌هایی که برای خرید بازیکنان انجام دادند را چه می‌دانید ؟

احمد خداداد: پیروزی و استقلال دو تیم بزرگ هستند این دو تیم در سال‌های اخیر از تربیت بازیکن در فوتبال پایه فاصله گرفتند و اگر هم بازیکنی در سطح پایه تربیت کردند به تیم جوانان و تیم امید شان رسیده و بعداها کمتر از آن ها استفاده کردند و تیم های دیگر این بازیکن ها را جذب کردند و از آن ها استفاده کردند. از سوی دیگر خیلی از باشگاه ها با سطح بالاتری نسبت به سال های گذشته به لیگ وارد شدند مثل فجرسپاسی و نفت تهران که در سال های گذشته ضعیف تر بودند.   از همان اوایل می‌شد حدس زد که این تیم و تیم های دیگر شانس قهرمان شدن دارند. الان تیمی که از دسته یک به لیگ برتر آمده و هنوز دو سال از عمرش نگذشته ببینید چه بازی های خوبی انجام می‌دهند بازیکنان جوان هستند و دنبال نام و نشان، به حرف مربی گوش می‌کنند. مثلا همین نفت تهران که تازه به لیگ برتر آمده شما ببینید بعد از دو سه سال الان کجای جدول قرار دارد.

بی باک: به نظر شما راهکارهای اساسی برای برون رفت تیم های مطرح و باسابقه کشور از وضعیت نامناسب فعلی چیست ؟

احمد خداداد: نمی‌توان فورا تغییر ایجاد کرد، فوتبال یک ورزش فردی نیست یک بازی گروهی است. شما هر کاری را در رشته های گروهی و حتی کارهای دسته جمعی غیر ورزشی بخواهید جا بیاندازید مدتی زمان می‌‌برد. به نظر من تیم استقلال وضعیتش خوب است و احتمال اینکه بعد از آن بازی عقب افتاده حتی بیاید در صدر جدول وجود دارد. تیم پیروزی مشکل زیادی دارد با خرج زیادی که برای بازیکنان نام دار کرده است هنوز در این تیم اتفاق خاصی رخ نداده است. بنابراین پاسخ من این است که در کوتاه مدت هیچ کاری را نمی توان انجام داد و نیاز به برنامه ریزی بلند است.

بی باک: مربی های دو تیم استقلال و پرسپولیس را در چه سطحی ارزیابی می‌کنید ؟

احمد خداداد: تیم استقلال امیر قلعه نویی امتحانش را پس داده در تیم‌های بزرگ پیروز بوده و همیشه شروعش خوب نبوده به تدریج هرچه زمان می‌گذشته به تیم مسلط تر می‌شده و تصمیمات بهتری می‌گرفته است و در نهایت تیم در یک رده خوبی و در اندازه بازیکنان نامدارش  قرار می گیرد ولی تیم پیروزی که الان چند سالیه دچار این مشکلات هست؛ شرایط مطلوبی ندارد چون این تیم حوصله ندارد یعنی شخصی را که به عنوان مربی می‌گذارند نتیجه نمی گیرد سکو ها غوغا می‌کنند آن را بر می‌دارند یک مربی دیگر که در جام جهانی سابقه داشته می‌گذارند باز همین اتفاق می افتد و از طرفی چون مدیر باشگاه غیر ورزشی بوده به مربی فرصت نمی دهد که مهارت های مربیگری خودش را از فکر به عمل تبدیل کند.

بی باک: خب درباره تیم ملی صحبت کنیم؛ علی رغم حضور مربی بزرگی چون کی روش در تیم ملی چرا این تیم نتوانسته انتظارات دوستداران فوتبال را بر آورده کند ؟

احمد خداداد: تیم ملی ما در حال حاضرسر نوشتی مشابه تیم پیروزی دارد فکر می‌کنم مقداری تقصیر از جانب آقای کی‌روش و همچنین اشباع بازیکنان باشد و معمولا تیم های ملی مرتب در حال تغییر هستند.

همیشه نباید نظرمان روی یک تعداد از بازیکنان خاص باشد. وقتی لیگ فوتبال ما در حال برگزاری است باید مرتب مسابقات آن را نگاه کنیم و از آن طریق بازیکنان برتر را شناسایی و به تیم ملی دعوت کنیم یعنی در اوج شکوفایی بازیکنان و در زمان مناسب آن ها ر ادعوت کنیم و اگر مدتی بگذرد و توجهی به این پدیده ها نشود؛ استعدادها از بین می‌روند. بنابراین عیب عمده تیم ملی ما این است که تا حالا به داشته های قدیم قناعت شده یعنی همان کسانی که در تیم ملی از گذشته می‌آمدند و بازی می‌کردند دعوت شده اند و در واقع خون تازه به تیم ملی تزریق نشده است. من فکر می کنم که تیم ملی ما به یک خانه تکانی اساسی نیاز دارد.

اگر ما به جام جهانی برویم آن وقت بیش از گذشته به بازیکنان جوان احتیاج داریم و باید از همین الان به تدریج نیروهای جوان را دعوت کنیم که بتوانیم یک تیم ملی خوب بسازیم و در کنار آقای کی‌روش جا دارد از مربی های واقعا ایرانی استفاده کنیم، مربی‌های ایرانی که داخل زمین هستند بازیکنان را خوب می‌شناسند، به‌ عنوان مثال حسین فرکی بازیکن تیم ملی و مربی بود به چم وخم فوتبال ما وارد بود، تک تک بازیکنان را می‌شناخت. قوت و ضعف بازیکنان و وضعیت فیزیکی آن ها را خوب می شناسد. متاسفانه الان مربی هایی که کنار آقای کی‌روش هستند نمی توانند چنین نقشی را بازی کنند. باید از مربی هایی استفاده بکنیم که بچه ها قبولش داشته باشند و حرف او را گوش دهند.

بی باک: تقویت تیم های پایه و بازیکن پروری از سنین نوجوانی تا چه حد در موفقیت این تیم ها می‌تواند تاثیر گذار باشد ؟

احمد خداداد: به نظر من باید تمام باشگاه ها، اعم از لیگ برتر، لیگ یک و حتی لیگ دو ملزم به داشتن فوتبال پایه باشند و هر باشگاهی باید مقداری از بوجه خود را به فوتبال پایه اختصاص دهد. ما باید کاری کنیم که هر تیمی در لیگ یک یا لیگ برتر بود بالاجبار تیم فوتبال پایه داشته باشد و درصدی از بوجه سالانه‌اش را خرج تیم فوتبال پایه کند و فدراسیون فوتبال هم ناظر بر حسن هزینه کرد این مبلغ باشد در این صورت خواهید دید که فوتبال کشورمان رشد چشمگیری خواهد کرد.

بی باک: در حال حاضر عمده بوجه ای که سالانه برای یک تیم در نظر گرفته می‌شود صرف چه هزینه هایی می‌شود ؟

خداداد: هزینه های یک تیم، اگر یک باشگاه حرفه ای وجود داشته باشد مقداری صرف کارمندان، تغذیه بازیکنان، نگهداری استادیوم، زمین بازی، مهمان سرا و خوابگاه و ... می شود. بنابراین چند درصد هزینه در این مسائل صرف می شود و عمده آن هم به خرید بازیکن اختصاص می باید.  درصدی هم صرف نیروی انسانی، مسافرت ها، مخارج مربی ها می‌شود البته وقتی یک باشگاه استاندارد باشد یکی دو مربی ندارد بلکه تعداد زیادی مربی از سطوح مختلف دارد و باید هزینه این ها را بپردازد. 

بی باک: آیا تقویت فوتبال پایه می تواند برای باشگاه ها درآمد زا هم باشد؟

خداداد: اگر فوتبال پایه خوبی داشته باشیم می‌توانیم در این راه سرمایه گذاری کنیم و درآمد خوبی هم داشته باشیم مثل تیم های آژاکس، بایرن مونیخ و بارسلونا که در این زمینه سرمایه گذاری می‌کنند و بعد این بازیکنان را می‌فروشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها