کد خبر: ۸۶۳۱۱
زمان انتشار: ۱۲:۲۶     ۲۵ مهر ۱۳۹۱
روسیه به هند اعلام کرد هیچ سلاحی به کشور رقیب آن یعنی پاکستان نخواهد فروخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  روزنامه داون چاپ پاکستان، دیمیتری روگوزین معاون نخست وزیر روسیه گفت : ما همیشه با هند برای تضمین امنیت منطقه همکاری کرده‌ایم .




وی که پس از رسیدن به هند در گفتگو با خبرنگاران صحبت می کرد، خطاب به مقامهای این کشوراظهار  داشت : ما درپی همکاری نظامی با دشمنان شما نیستیم. ما هیچ تسلیحاتی را به این کشورها ارسال نخواهیم کرد.

سفر روگوزین به هند پیش از سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به این کشور در ماه نوامبر است. پوتین دیدار خود از پاکستان را برای برهم نخوردن توازن روابط این کشور با هند به حال تعلیق در آورد و گفته می شود که این اقدام وی به درخواست هند بوده است.

روابط هند و روسیه واجد میراثی مهم از دوران شوروی است. در این دوران هند متحد غیررسمی شوروی به شمار می‌آمد و با وجود شعارهای بسیار در باب عدم تعهد، به شدت به این ابرقدرت وابسته بود. در این دوران بود که آمریکا در سال 1954، با پاکستان پیمان دفاعی امضا کرد و حامی این کشور شد و هند سوسیالیست‌ مآب، طبیعتاً به سوی شوروی سوق یافت. افزون بر این، ائتلاف چین با پاکستان و جنگ چین و هند در سال 1962، زمینه گسترده‌تری برای همکاری استراتژیک طرفین فراهم آورد.

روابط هند با روسیه در سالهای اخیر، نیز با فراز و نشیبهایی روبرو بوده است. به نظر می‌رسد که روس‌ها علاقه مند هستند تا مناسبات نزدیک و عمیق دو طرف در دوران شوروی را مجدداً احیا کنند.  دهلی نو و مسکو به عنوان دو کشوری که خود را شریک استراتژیک ویژه می‌نامند، شرایط متفاوتی را نسبت به گذشته احساس می‌کنند. از سویی اتکای هند به روسیه در مورد امور نظامی کاهش یافته و از سوی دیگر نیاز مسکو به تداوم همکاریها با این کشور، به دلایل مختلف داخلی و بین المللی، در حال افزایش است.



در این میان روسیه همواره مایل بوده است تا هند را در زمینه برخی راهبردها با خود همسو کند. تلاشی که به نظر می‌رسد با سفر ولادیمیر پوتین بالاترین مقام روسیه به واقعیت نزدیک تر می شود. حال آنچه که در حال حاضر از اهمیت بیشتری برخوردار دست دادن جایگاه پیشین روسیه در زمینه صادرات تسلیحات به هند است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها