کد خبر: ۸۶۲۰۰
زمان انتشار: ۰۲:۲۸     ۲۵ مهر ۱۳۹۱
مرکز سیاست دوحزبی آمریکا:
مرکز سیاست دوحزبی آمریکا پیش‌بینی کرد با رد شدن از تحریم‌ها، جهان می‌آموزد با ایران هسته‌ای زندگی کند؛ تحریم‌ها برداشته و نفت بیشتری از ایران به بازار جهانی فرستاده می‌شود و این امر کاهش قیمت را به‌ همراه خواهد داشت.

به گزارش فارس، پایگاه اینترنتی «پروژه امنیت آمریکا» در مقاله‌ای به قلم «نیکولاس کانینگهام» با موضوع «تاثیر ایران هسته ای بر قیمت نفت» نوشت: مرکز سیاست دوحزبی در تاریخ 10 اکتبر میزبان رویدادی بود تا مطالعه خود را پیرامون پیامدهای اقتصادی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای آغاز کند.

محور این گزارش این است که در حالی که حمله نظامی برای توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران پرهزینه است، انفعال نیز هزینه‌های خود را دارد.

 

این گزارش نیم نگاهی به منطقه‌ای دارد که حدود 18درصد نفت روزانه جهان را تولید و اکثر آن از تنگه هرمز عبور می‌کند. گزارش مرکز سیاست دوحزبی پنج سناریو محتمل را با عنوان «قیمت انفعال» مطرح می‌کند که پس از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای آشکار خواهد شد. این مطالعه سپس احتمالات هر سناریو و عواقب اقتصادی مختص به هر کدام از آن‌ها که عمدتاً از طریق تأثیر بر قیمت نفت است، را مشخص می‌کند.

 

 

* قیمت انفعال، هزینه‌های غرب در قبال ایران هسته‌ای

 

این پنج سناریو عبارتند از:

1-جسارت هسته‌ای ایران ناآرامی‌های عربستان در جهت افزایش قیمت نفت را تحریک می‌کند

2-ایران تأسیسات نفتی عربستان را از بین می‌برد تا قیمت نفت افزایش یابد

3- سپری شدن تحریم‌ها به جهت جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای به موضوع قابل بحثی تبدیل شود

4-ایران و عربستان سعودی مبادلات هسته‌ای داشته باشند(با فرض اینکه عربستان در پاسخ به قابلیت‌های ایران به دنبال سلاح هسته ای رود)

5- ایران و اسرائیل در یک مبادله هسته ای تعامل کنند.

 

تحلیلگران احتمالات هر سناریو را به همراه تأثیر‌ها برآورد شده بر روی قیمت نفت مشخص کرده‌اند.

 

سپس از طریق یک مدل اقتصادی، «جزای خطر» را که احتمالاً بازارها بلافاصله بعد از دستیابی ایران به سلاح هسته ای با آن درگیر می‌شوند،را پیش بینی کردند.

 

نتیجه گیری این گزارش این است که اگر ایران به تسلیحات هسته‌ای دست یابد، قیمت نفت با توجه به قیمت امروز 10 تا 25 درصد افزایش می‌یابد. در طول سه سال پس از آن، تنش‌ها و ناآرامی‌ها ممکن است حتی بیشتر شود که جزای خطر را 30 تا 50 درصد و یا 30 تا 55 دلار در هر بشکه نفت بالا می‌برد. این ارقام به معنی حدود 1.40 دلار اضافی با ازای هر گالن بنزین در پمپ است.

 

نکته مهم این است که این میخکوب قیمت‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که ایران فقط به تسلیحات هسته‌ای دست یافته باشد. قیمت‌ها به دلیل خطر بالقوه بزرگ‌تری افزایش می‌یابند. در واقع در صورتی که یکی از سناریوهای اشاره شده اتفاق بیفتد، قیمت‌ها تعجب‌آورتر هم می‌شود.

 

 

* به مرور زمان جهان می‌آموزد با ایران هسته‌ای زندگی کند

 

با این حال 2 هشدار مهم وجود دارد. اول: سناریویی است که سپری شدن تحریم‌ها، به کاهش قیمت نفت منجر می‌شود. در واقع جهان می‌آموزد تا با ایران هسته ای زندگی کند، تحریم‌ها برداشته می‌شود و نفت بیشتری از ایران به بازار جهانی فرستاده می‌شود که کاهش قیمت را به همراه خواهد داشت. دوم: عوامل بسیاری هستند که بر قیمت جهانی نفت تأثیر می‌گذارند بنابراین پیش بینی آنچه بر اساس رویدادهای خاص رخ می‌دهد، بسیار دشوار است.

 

با کنار گذاشتن پرسش‌های عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای و پرسش‌های نظامی، در این گزارش به برخی از یافته‌های مهم برای امنیت انرژی اشاره شده است.

 

همان طور که دکتر «دانیل آن» اقتصاددان ارشد سیتی بانک تاکید کرده است، آمریکا نسبت به فراز و نشیب در عرضه نفت فوق‌العاده آسیب پذیر باقی می‌ماند. باوجود کاهش چشمگیر وابستگی به نفت خارجی که از 60 درصد در سال 2005 به 42درصد در سال جاری رسیده است شاخص قیمت نفت هنوز هم آسیب قابل توجهی به اقتصاد آمریکا وارد می‌کند.

 

اگر قیمت نفت تا 30درصد افزایش یابد (که گزارش مرکز سیاست دوحزبی پیش بینی می‌کند، با وجود ایران هسته‌ای امکان پذیر است)، اقتصاد آمریکا را تا ریزش بیش از یک میلیون شغل و افت بیش از یک درصدی تولید ناخالص داخلی پایین می‌آورد.

 

 

* اقتصاد آمریکا به شدت تحت تأثیر رویدادهای سراسر جهان است

 

نکته مهم در اینجا این است که آمریکا حتی اگر می‌خواست به خودکفایی در تولید نفت برسد که تحلیلگران پیش بینی می‌کنند ممکن است طی 10 سال آینده محقق شود، اقتصاد ما هنوز هم به شدت تحت تأثیر رویدادهای سراسر جهان است. درگیری بین ایران و اسرائیل، یا ناآرامی در عربستان سعودی باعث می‌شود، قیمت بنزین در روستاهای آمریکا بالا رود. باید به خاطر بسپاریم که چه زمانی سیاست انرژی را به بحث می‌گذاریم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها