کد خبر: ۸۶۱۲۲
زمان انتشار: ۱۵:۲۶     ۲۴ مهر ۱۳۹۱

دانشجویان دانشگاه هنر طی نامه‌ای خطاب به محمدرضا شجریان تاکید کرد:احترام شما در نزد مخالفان جمهوری اسلامی، نه به خاطر هنرتان، که به دلیل ضدیت با ایران است.

به گزارش فارس، جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر نامه‌ای را خطاب به محمدرضا شجریان نوشتند.
 
متن کامل این نامه به شرح زیر است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
خدمت جناب آقای محمدرضا شجریان پیشکسوت موسیقی ایران
 
باسلام و صلوات به روح ملکوتی حضرت روح‌الله و درود تحیت به روان پاک شهدای انقلاب اسلامی، فرزندان جاوید سرای امیدمان ایران و سلام و احترام به ر‌هروان حقیقی و ثابت قدم این طریق منور به نور شهیدان، ان‌شاءا... در صحت وسلامت باشید و رسیدنتان به خیر!
 
بعد از چند صباح دوری از وطن، در سایه اغماض و مماشات نظام جمهوری اسلامی به وطن بازگشته‌اید تا در دامان باکرامت این میهن گرد غریب غربت را از تن بگیرید و بار دیگر لذت انس با مأوای خویش را تجربه کنید. اما اکنون این ملت مهربان که آغوش خود را برای «مرغ سحر» گشوده، از آن که در آن ایام سفر از سر ناشکیبایی، چنگ بر صورتش کشیده‌ و دلش را به درد آورده‌، زخمی و دل‌چرکین است.
 
جناب استاد!
 
صحنه‌های تلخ سال 88 البته دل هر انسانی-خاصه دل نازک اهل هنر-را به درد می‌آورد و او را به ابزار انزجار و برائت بر می‌انگیزد. این فتنه پیچیده و سخت چه بسیار کارکشته‌های نان و نمک‌‌خورده انقلاب را که آشفته نکرد و چه بسیار از آنها که از قطار انقلاب پیاده نشدند، و در این وانفسا از شما که تبحری در عالم سیاست ندارید و همه چیز را از دریچه موسیقی می‌بینید، چه انتظار؟، اما آیا دست دادن با دشمنان تابلودار میهن تنها راه گشودن عقده‌ دل بود؟
 
شما در این چند صباح دوری از وطن، با ژست هنرمندان گریزان از سیاست، بهترین حربه‌های سیاسی را برای بدخواهان ملتتان تهیه کردید و در هرجا با بیگانه‌پرستانی - که تنها نشان مانده از ایرانی بودنشان سخن گفتن به زبان فارسی است - نشست و برخواست کردید؛ از شما فیلم‌های مستند و گزارش‌های مختلف ساختند و به این وسیله بی‌اختیار به پتکی برای کوبیده شدن بر فرق این امت مظلوم مبدل شده است.
 
ما وجود شما را از مفاسد اخلاقی مبرا می‌دانیم و هیچ‌گاه شما را در شمار عمله‌های فرهنگی آن رژیم منحوس نپنداشتیم، اما هر جا که باید و نباید، نشستید و دست رفاقت بر گردن پتیاره‌های بی‌آبرو و فاسد انداختید و به دامن پاکیزه و روح پرهیزگار مردمتان دهن‌کجی کردید. با رضایت در کنار مزدوران فرهنگی شاه ملعون ایستادید و عکس یادگاری گرفتید. با کسانی هم‌کاسه شدید که با تمام سابقه‌ فسق و فسادشان در دوران تلخ و سیاه پهلوی، تا سال‌ها در سایه‌ اغماض و نجابت نظام جمهوری اسلامی بی‌دغدغه زندگی کردند، اما همین که فرصت خروج از کشور دست داد، بر تمامی انقلاب ما خروج کردند و با تأسیس شبکه‌های تلویزیونی و تولید آثار مبتذل و فسادانگیز بار دیگر به شغل اصلی‌شان، فعله‌گی دشمنان ملت بازگشتند. لعنت خدا بر دل سیاه و چشم سفیدشان!
 
و خدا می‌داند که احترام شما در نزد آنها نه به خاطر هنرتان، که به دلیل ضدیت با ایران است و اگر فردا از شما کلامی در تمجید از جمهوری اسلامی بیرون بیاید، همان‌ها در سنگ‌سار شما و لجن‌پراکنی علیه شما لحظه‌ای تردید نخواهند کرد. این حقیقتی است که بارها به تجربه آزموده شده.
 
جناب آقای شجریان!
 
موسیقی هنر شریف و ارجمندی است و در فرهنگ گذشته‌ ما جایگاه اعتبار داشته است، اما آیا می‌تواند معیار سنجش حق و باطل قرار گیرد؟ آیا رواست که خوبی و بدی این حکومت را با نوع برخورد آن با حرفه‌ جناب عالی بسنجیم؟... در آن سوی آب اظهار داشته‌اید: «...این‌ها هرگز با هنر کنار نمی‌آیند، هرگز و هرگز!!! همچنان که در طول 1400 سال با هنر کنار نیامدند، باز هم نخواهند آمد». آیا در نظر شما تنها موسیقی است که هنر محسوب می‌شود؟! پس معماری و نقاشی و خوشنویسی و بسیاری هنرهای دیگر که طلایی‌ترین دوره‌ خود را در عصر حاکمیت فرهنگ اسلامی گذرانده و در سایه‌ اندیشه‌ دینی به کمال رسیده‌اند چه هستند؟ شما حتی در باب شخصیت نورانی و الهی امام خمینی - که به حق روح امت ایران بود - از دریچه تنگ حرفه خود برخورد کرده و وی را با نوع نظراتش درباره‌ موسیقی اندازه گرفته‌اید! چه خواهد شد اگر همه موسیقی را معیار سنجش عدالت قرار دهند؟!! آیا این رفتار کودکانه مصداق تعصب و جمود فکری نیست؟
 
گیریم مدیران دولتی نظام اسلامی به دلایل متعددی که خود می‌دانید، در این سی و چند سال با سیاست یک بام و دو هوا درباره‌ موسیقی عمل کرده‌اند، آیا این نتیجه می‌دهد که چشمتان را بر روی هدایت مدبرانه، آثار سازنده و پیشرفت‌های دیگر این نظام ببندید و عَلَم دشمنی با آن را برافرازید؟
 
البته شما نزد مردم محبوبیت داشته‌اید، و مردم به موسیقی علاقه دارند و هنردوستند، اما مسلماً موسیقی‌پرست نیستند. این مردم خداجو و عدالت‌خواهند، از این رو چه شما و چه نظام جمهوری اسلامی را بر این اساس اندازه می‌گیرند و البته گفتن ندارد که اقبال وی به کدام سو بوده است.
 
جناب آقای شجریان!
 
اکنون بیش از هفتاد سال از عمر شریف شما می‌گذرد و در این سن و سال ما انتظار بازگشت به دامن انقلاب – آن‌چنان که در روزهای آغازین آن بوده‌اید – را نداریم. اما شما را نصیحت می‌کنیم که اگر نمی‌توانید با اعتقادات این مردم و آن‌چه مورد خواست آنان است همراه شوید، لااقل احترام نگه دارید و به جرم مشکلات و نقایصی در گوشه و کنار کشور دیده می‌شود، حرمت آرمان‌های مقدس ما را نشکنید و در حق مردمتان «بیداد» نکنید. ما هنوز مشکلات و مسائل عدیده‌ای در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی و... داریم، لکن طلیعه‌ وعده‌های خمینی بزرگ و آرزوهای امت مسلمان از افق پیشرفت‌های علمی و توفیقات جهانی ما - بسیار زودتر از آن‌چه گمان می‌کردیم - ظاهر شده است؛ آیا نمی‌بینید؟ آیا در چشم شما مملکت زمانی گلستان می‌شود که مشکلات موسیقی حل شود؟!
 
و در آخر به یاد داشته باشید که شهرت و محبوبیت و حتی همین احترامی که در این نامه نسبت به شما وجود دارد، اعتباری است و همان قدر که دیرپاست، ناپایدار و فانی هم هست. مردم قدرناشناس نیستند، این شمایید که باید قدر و قیمت خود را بشناسید و قوه‌ حنجره‌تان را در راه حرکت تاریخی امت به کار بگیرید. ما در مکتبی غیر از کلاس درس دانشگاه آموخته‌ایم که هنر به صدای خوش و لحن زیبا نیست، بلکه به «ترسیمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف» و البته تمیز حق از باطل است. ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا...!
 
تو فارغی و عشقت بازیچه می‌نماید/ تا خرمنت نسوزد احوال ما ندانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۴
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۳ - ۲۴ مهر ۱۳۹۱
۱۲
۱۹
ما و خانواده به خاطر هنرشونه که اعتماد داریم و قبولش داریم که هر چی میخوان ضداسلام و روحانیت و تشیع حرف بزنن. شما چی میگین؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۵ - ۲۵ مهر ۱۳۹۱
هنری باش تا اموراتت بگذره!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۴ - ۲۵ مهر ۱۳۹۱
خانواده رو کجا قایم کردی نمیبینمشون.آها شما خونوادگی نظر میدی...
سینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۱
۱۶
۲۳
دهنتون رو آب بکشین بعد اسم استاد یگانه آواز مشرق زمین رو تف کنین.
پاسخ
morteza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۹ - ۲۵ مهر ۱۳۹۱
۱۱
۵
دعای ربنا رو واقعا به جا استفاده کردید..
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۵۲ - ۲۵ مهر ۱۳۹۱
۱۱
۱۸
هنر ایشان هم از جشن وهنر شیراز شروع شده . اگر هنری داشته باشد.!!!
پاسخ
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۳ - ۲۵ مهر ۱۳۹۱
۱۴
۱۳
نامه خوبی بود.
اگر ایشان خود را فردی روشنفکر و فهیم و نخبه میدانند و مبرا از عجب و غرور میدانند می توان امیدوار بود همین نامه ها و تذکرها موثر بیفتد. همین که ایشان به وطن بازگشتند شاید نشان از عزم بازگشت به اصول و آرمانها باشد. انشاءالله
پاسخ
وهاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۳ - ۲۶ مهر ۱۳۹۱
آفرین سعید جان...نظرت جالب بود.ممنون
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۷ - ۲۵ مهر ۱۳۹۱
۷
۷
اگرآقای شجریان درمیان مردم دارای احترام هستندبخاطراعتقادات دینی وآوازهای انقلابی اومی باشد.
پاسخ
حامی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۳۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۱
۷
۱
عجب تیتر توپی بود.
و صد البته به همین دلیل هست که اعتبار داریوش اقبالی با تمام بی هنری بیشتر از جناب سیاوش شجریانه در نظر غربیها.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۱ - ۲۶ مهر ۱۳۹۱
۹
۶
اميدوارم اين استاد گرامي دوباره به آرمانهاي اين مردم احترام بگذاره و بفهمه جايگاه هنر رو با سياست از بين نبرن !
پاسخ
وهاب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۴ - ۲۶ مهر ۱۳۹۱
۸
۴
احسنت بر دانشجویان هنر........واقعاً آنهائی که خود را طرفدار آزادی بیان معرفی میکنند یاد بگییرند نحوه برخورد با مخالف را
پاسخ
مرتضی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۵ - ۲۶ مهر ۱۳۹۱
۸
۶
احسن بچه ها
نامه ای خوبی بود
به نظرم محترمانه ترین نامه ای که به این شبه استاد نوشت همین بود
این نامه ادبیات نسل ما رو نشون میده (جوان های جوی نام )
با این نسل دیگه نمیشه شوخی کرد
پاسخ
musa
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۹ - ۲۶ مهر ۱۳۹۱
۱۶
۹
شجريان اگه وجدان داشت وطن فروشي نمي كرد
پاسخ
سیاوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۱ - ۲۶ مهر ۱۳۹۱
۱۴
۴
بهش بگین اگه هنرمند خوبیه قرار نیست سیاست مدار قابلی هم باشه میتونه بره به هنرش برسه
پاسخ
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۲ - ۲۶ مهر ۱۳۹۱
۴
۶
می شود سوال کرد جمعی چند نفرند چرا برای مردم سوال برانگیز می کنید درضمن این اقایان ۲-۳ نفری سند دارید یاباد هوا شکمی حرف می زنید
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۵ - ۲۶ مهر ۱۳۹۱
۲
۴
استاد و هنر ایشان در قلب مردم ایران جای دارند نوشته های شما مزدوران دلیل همین هتاکی ها و فحاشی هایتان است زنده باد ایران زنده باد ایرانی پاینه باد استاد شجریان
پاسخ
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۸ - ۲۷ مهر ۱۳۹۱
۲
۰
من قبلا اقای شجریان را با عنوان خوانندهی سنتی قبول داشتم ولی میدیدم که عاشقان غرب دوستش ندارند اما امروز می بینیم که غرب زدها خودش را دوست دارند ولی حوصله ی اثارش را ندارند رب بخوان تا حوصله ات را داشته باشند یا اینکه بفهم و بخوان
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۵۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۱
۲
۳
همه نیا بدهستند وکافر میرن جهنم فقط شما خوب هستید ومسلمون میرید بهشت!!!!؟؟؟؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۱
۵
۸
598.99تفنگت را زمین بگذار و دستهای هترمند استاد را ببوس ..
پاسخ
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۸ - ۲۷ مهر ۱۳۹۱
۴
۱
می خواستم از استاد بپرسم هر گونه اعتقاد سیاسی که داشته باشید حتما تاریخ خیانت وجنایات انگلیسیها را در سیصد سال گذشته در حق مردم ایران را میدانید ایا درست است که ملعبه دست انها شود.
پاسخ
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۲ - ۲۷ مهر ۱۳۹۱
۶
۲
اشتباه اومدی استاد-دیگه تو رو نمیخوان-مرغ سحرت دیگه ناله سر نمیکنه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۲
۰
کدام یک از دانشجویان
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۰ - ۲۰ تير ۱۳۹۲
۰
۰
استاد شجریان در قلب مردم ایران است و از عقیلی خیلی بهتر است .مطمئن باشید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها