کد خبر: ۸۵۹۷۵
زمان انتشار: ۰۱:۲۶     ۲۴ مهر ۱۳۹۱
تناقض میان تأثیرگذاری تحریم‌ها از یک‌سو و ادامه برنامه هسته‌ای ایران از سوی دیگر، چالش اساسی، تأثیرگذاری تحریم‌ها را پیش روی سیاست‌گذاران آمریکایی قرار می‌دهد.

به گزارش فارس، «اندیشکده شورای آتلانتیک» در مقاله‌ای به قلم «رناک دی دسایی» فارغ‌التحصیل رشته‌ حقوق مشترک و سیاست همگانی از دانشکده حقوق هاروارد و دانشکده دولتی جان اف کندی هاروارد می‌نویسد: در ادامه سیاست اعمال تحریم‌ها بر ضد ایران، دولت اوباما شرکت ملی نفت ایران (ان آی او سی ) را در لیست تحریم‌ها قرار داده است.

گفتنی است، وزارت خزانه داری آمریکا، سازمان‌های خارجی معامله کننده با شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های وابسته به آن را در لیست تحریم‌های خود قرار می‌دهد و این مانع قانونی محکمی است که بر سر راه شرکت‌های خارجی که قصد معامله با شرکت ملی نفت ایران را دارند،قرار دارد. این تصمیم بیانگر عزم راسخ دولت اوباما در افزایش فشار تحریم‌ها بر ضد حکومت ایران در راستای برنامه هسته‌ای این کشور است. با این حال، هنوز صحبت در مورد تأثیرگذاری تحریم‌ها زود است.

*تلاش سپاه برای بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی ایران

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مهم‌ترین فعالان عرصه‌های مختلف محسوب شده و تقریباً بر همه چیز نفوذ دارد. به گفته مقامات آمریکا، سپاه با نفوذ خود سعی دارد تحریم‌ نفت ایران را نیز دور بزند.

*شکست طرح تحریم نفت ایران با معافیت برخی کشورها

پیش‌تر، شاهد وضع تحریم‌های آمریکا و جامعه بین‌المللی بر علیه شرکت ملی نفت ایران که دومین شرکت بزرگ نفتی دنیا محسوب می‌شود، بود‌ه‌ایم. این تحریم‌ها تنها مانع از معامله شهروندان و شرکت‌های آمریکایی با ایران شده و شرکت‌های بین‌المللی را در بر نمی‌گرفتند. وضع تحریم‌های جدید به وزارت دارائی امکان می‌دهد که با شرکت‌های بین‌المللی متخلف برخورد کند. گفتنی است، در صورت معامله هر یک از شرکت‌های بین‌المللی با شرکت ملی نفت ایران و سازمان‌های وابسته به آن، این شرکت‌‌ها از چرخه اقتصادی آمریکا کنار گذاشته می‌شوند. در پی کاهش واردات نفت ایران توسط برخی کشورها، آمریکا آنان را از اجرای این تحریم‌ها معاف کرد. انتظار می‌رود با آغاز اعمال دور تازه‌ای از تحریم‌ها بر ضد شرکت ملی نفت ایران، واردات نفت از ایران توسط خریداران خارجی، بیش از این کاهش یابد.

*کاهش واردات نفت از ایران

اعمال تحریم‌های آمریکا و جامعه بین‌المللی بر ضد فعالیت‌های اقتصادی ایران، حوزه انرژی و اقتصاد این کشور را به کشورهای خاص متمرکز کرده است. کشورهایی نظیر هند، ژاپن و کره جنوبی که از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران محسوب می‌شوند، از بیم تحریم‌های آمریکا، واردات نفت از ایران را به شدت کاهش داده‌اند.

*آیا ایران از موضع خود عقب نشینی خواهد کرد ؟

تردیدی نیست که تحریم حکومت ایران توسط دولت اوباما و جلب حمایت چند جانبه بی‌سابقه، تأثیرات فلج کننده‌ای بر اقتصاد این کشور داشته است. با این حال، سؤال مطرح شده این است که آیا این تحریم‌ها ایران را وادار به بازگشت به پای میز مذاکره و توقف برنامه‌های هسته‌ای خود می‌کنند؟

*تأثیرگذاری تحریم‌ها

طرفداران تحریم ایران با استناد به تحولات ایران، تحریم‌ها را تأثیرگذار دانسته‌اند. از جمله این تحولات می‌توان به ارزش ریال در مقابل دلار، افزایش  نرخ تورم و افزایش قیمت کالاها اشاره کرد. این نخستین باری است که مقامات ایران به تأثیرات آزار دهنده وضع تحریم‌ها اشاره می‌کنند.

*عزم راسخ ایران در پیش‌ برد برنامه هسته‌ای خود

با وجود کاهش درآمدهای نفتی، ایران به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. چنین به نظر می‌رسد که تهران قصد توقف برنامه‌های هسته‌ای خود را ندارد. براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تعداد سانترفیوژهای نصب شده در تأسیسات اتمی «فوردو» دو برابر شده است.

*سردرگمی سیاست گذاران آمریکایی

تناقض به وجود آمده میان تأثیر گذاری تحریم‌ها از یک سو و ادامه برنامه هسته‌ای ایران از سوی دیگر، چالشی اساسی تأثیرگذاری تحریم‌ها را پیش روی سیاست‌گذاران آمریکایی قرار می‌دهد. باید توجه کرد که تحریم‌ها به تنهایی مؤثر نبوده (تنها یکی از هزاران ابزار پیش روی آمریکا هستند) و در کنار ابزارهایی مانند دیپلماسی ماهرانه و برنامه‌ریزی نظامی دقیق، معنا پیدا می‌کنند.

*لزوم ادامه اعمال تحریم‌ها

دولت آمریکا نباید کمپین تحریم‌های خود بر علیه ایران را متوقف کند (و آنان را جزء راهبرد کلان خود در قبال ایران بداند). با وجود تردید در مورد تأثیرگذاری تحریم‌ها،این تحریم‌ها سبب می‌شوند که کشورهای معامله کننده با ایران بهای سنگینی را بپردازند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها