کد خبر: ۸۵۸۰۹
زمان انتشار: ۱۴:۴۴     ۲۳ مهر ۱۳۹۱
«سلیم صافی» تحلیلگر و مقاله‌نویس پاکستانی با اشاره به اهداف سفر آتی رئیس‌جمهور افغانستان به پاکستان، حضور آمریکا در منطقه را از دلایل اصلی ناکام ماندن این 2 کشور در حل و فصل مسائل موجود می‌داند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در لاهور، به دنبال انتشار خبر سفر «حامد کرزی» رئیس‌جمهور افغانستان به پاکستان طی چند ماه آینده، بسیاری از کارشناسان این سفر را با توجه به رابطه فعلی اسلام‌آباد و کابل مهم ارزیابی کردند.

گزارشات حکایت از آن دارد که کرزی برای بررسی موضوع امضای پیمان استراتژیک کابل- اسلام‌آباد و تقدیم پیش‌نویس افغانی این پیمان، احتمالاً تا 2 ماه دیگر به پاکستان رفته و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

سلیم صافی کارشناس و مقاله‌نویس پاکستانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در لاهور، در این باره گفت: پاکستان و افغانستان در روابط خود دچار نوعی بی اعتمادی شده‌اند که پر کردن این شکاف و ایجاد اعتماد مدتی زمان می‌برد.

وی افزود: پاکستان از یک سو از افغانستان به خاطر عدم مقابله جدی با عوامل تروریستی فعال در پاکستان شکایت می‌کند و افغانستان نیز از سوی دیگر، پاکستان را به خاطر ناآرامی‌های این کشور سرزنش می‌کند.

به گفته وی، در این شرایط، رسیدن به یک راه‌حل مناسب که مورد قبول همه گروه‌های فعال در 2 کشور باشد کار دشواری به نظر می‌رسد.

این کارشناس پاکستانی معتقد است که رهبران سیاسی و نظامی پاکستان عموماً به کرزی اطمینان ندارند و بر این باورند که وی تنها در جهت تأمین منافع آمریکایی‌ها در منطقه گام برمی‌دارد.

صافی افزود: در این سفر  کرزی به احتمال زیاد از دولت پاکستان می‌خواهد تا گذرگاه امنی برای طالبان صلح‌طلبی که در حال مذاکره با دولت افغانستان هستند ایجاد و زمینه را برای حضور آنان در این مذاکرات فراهم کند.

به گفته وی، پاکستانی‌ها نیز در این سفر موضوع فعالیت‌های «تحریک طالبان پاکستان» که به اعتقاد آنان از سوی عوامل هندی در افغانستان حمایت می‌شوند را با طرف افغانی در میان می‌گذارند.

صافی با اشاره به نگرانی‌های پاکستان در مورد نفوذ هند در افغانستان، تصریح کرد که این موضوع نیز در سفر کرزی به اسلام‌آباد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی درباره وضعیت فعلی حمایت پاکستان از طالبان نیز گفت: هم اکنون گروه‌های مختلفی از طالبان وجود دارند که برخی از آنها همسو با پاکستان و برخی دیگر نیز مخالف این کشور هستند.

این تحلیلگر پاکستانی با اشاره به اینکه رابطه آتی پاکستان و افغانستان تا حد زیادی وابسته به حضور آمریکا در منطقه است، تصریح کرد: تا زمانی که آمریکا در منطقه حضور دارد، پاکستان و افغانستان نمی‌توانند به‌راحتی برای حل مشکلات خود با یکدیگر به توافق برسند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها