کد خبر: ۸۵۷۸۶
زمان انتشار: ۱۳:۴۰     ۲۳ مهر ۱۳۹۱
یکی از بنیانگذاران جریان مردمی مصر با تاکید بر ضرورت ازسرگیری روابط بین ایران و مصر به عنوان دو قدرت منطقه‌ای اعلام کرد، قدرت‌های استعماری از نزدیکی تهران و قاهره هراس دارند.

قاضی« عمر الشال» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره ضمن اعلام مخالفت با هرگونه مداخله نظامی در سوریه تاکید کرد که درگیری‌ها در سوریه در راستای حفظ منافع اسرائیل است.

وی بر ضرورت لغو توافقنامه کمپ دیوید و بازگشت سلطه مصر بر سینا تاکید کرد و راه رهایی از وابستگی به آمریکا را حرکت به سمت توسعه در مصر دانست که آمریکا و اسرائیل مخالف آن هستند.

 

هشام البقلی خبرنگار فارس در قاهره در گفت‌وگو با قاضی عمر الشال از بنیانگذاران جریان مردمی مصر

عمر الشال در بخشی از این مصاحبه درباره تحولات سوریه نیز چنین گفت: آنچه در سوریه رخ می‌دهد یک انقلاب نیست بلکه یک درگیری صرف برای تامین منافع بین‌المللی و منطقه‌‌ای است که هدف از آن براندازی دولت سوریه در راستای تحقق اهداف آمریکا و اسرائیل به منظور منزوی کردن ایران است، هیچ کشوری نباید به دخالت نظامی در سوریه پاسخ دهد و حل بحران سوریه تنها به دست ملت این کشور است و آنها در درجه اول باید از افراد مسلح رها شوند زیرا آنها از خارج حمایت می‌شوند و هرگز به نفع ملت سوریه عمل نمی‌کنند.

همچنین وی در بخش دیگری از این مصاحبه تهدیدات اسرائیل علیه ایران را غیر واقعی دانست و تأکید کرد: اسرائیل هرگز نمی‌تواند با ایران وارد جنگ شود و آنها به خوبی می‌دانند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است اما پیشرفت ایران به سمت توسعه اسرائیل را به هراس انداخته است و آمریکا و اسرائیل از آن ترس دارند اما وقوع جنگ بین دو طرف بویژه در سایه قدرت نظامی ایران در زمان کنونی بعید است.

 

***متن کامل این گفت‌وگو به شرح ذیل است ***

فارس: در ابتدا بفرمائید نظر شما درباره تهدیدات اخیر اسرائیل علیه مصر چیست؟

تهدیدات اسرائیل علیه مصر تنها حرف است و جدیت ندارد زیرا اسرائیل در حال حاضر تمایلی به جنگ ندارد و از درگیری داخلی و اختلافاتی که در کشورهای عربی رخ داده است، خرسند است زیرا این وضعیت به نفع رژیم صهیونیستی و حتی بسیار بهتر از جنگ نظامی است که هزینه‌های مالی زیادی به همراه دارد و اسرائیل به خوبی از خسارت‌های جنگ آگاه است همچنانکه پیش از این نیز جنگ با لبنان و حزب‌الله را تجربه کرده و هرگز اقداماتی که سربازان مصری در جنگ سال 1973 انجام دادند، فراموش نمی‌کند.

فارس: شما یکی از کسانی بود که خواهان لغو توافقنامه کمپ دیوید بودند آیا هنوز هم این نظر را دارید؟

مسلما توافقنامه کمپ دیوید باید لغو شود تا بتوانیم بار دیگر بر سینا سیطره پیدا کنیم زیرا این توافقنامه نوعی تلاش برای دور کردن مصر از نقش حاکمیتی خود در منطقه و بویژه در قضیه فلسطین است و این توافقنامه باعث وابستگی ما می‌شود و ما دیگر تصمیم‌گیرنده نیستیم و مصر را از قومیت عربی آن جدا می‌سازد.

فارس: راهکار رهایی از وابستگی به آمریکا چیست؟

راه رهایی از این وابستگی حرکت به سمت توسعه در مصر است که آمریکا و اسرائیل مخالف آن هستند زیرا می‌دانند که توسعه و رشد هر کشوری باعث می‌شود که آن کشور از وابستگی رهایی یابد زیرا در صورت رشد و توسعه کشور دیگر نیازی به کمک‌های غیر خواه آمریکایی و یا غیره ندارد.

فارس: نظر شما درباره وضعیت کنونی سوریه چیست و آیا شما موافق دخالت نظامی عربی در آن هستید؟

آنچه در سوریه رخ می‌دهد یک انقلاب نیست بلکه یک درگیری صرف برای تامین منافع بین‌المللی و منطقه‌‌ای است که هدف از آن براندازی دولت سوریه در راستای تحقق اهداف آمریکا و اسرائیل به منظور منزوی کردن ایران است و به همین دلیل می‌بینیم که ترکیه، عربستان و قطر ایفای نقش مشکوک و منفی در سوریه دارند که همه اینها در راستای اجرای برنامه‌های آمریکا و خدمت به منافع این کشور در خلیج فارس به منظور براندازی دولت اسد و سپس هدف قرار دادن ایران است و هیچ کشوری نباید به دخالت نظامی در سوریه پاسخ دهد و حل بحران سوریه تنها به دست ملت این کشور است و آنها در درجه اول باید از افراد مسلح رها شوند زیرا آنها از خارج حمایت می‌شوند و هرگز به نفع ملت سوریه عمل نمی‌کنند.

فارسی: نظر شما درباره روابط ایران و مصر چیست؟

به جز سفر «محمد مرسی» رئیس جمهور مصر به تهران برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها، تغییر و تحول محسوسی در روابط مصر و ایران بوجود نیامده است اما من امیدوار هستم که روابط عادی بین ایران و مصر بدون توجه به نظرات آمریکا ازسر گرفته شود و حتی روابط آنها قوی‌تر شود بویژه اینکه ایران با همه کشورهای منطقه جز مصر رابطه دارد و این بهترین دلیل است که نشان می‌دهد قدرت‌های استعماری از نزدیکی ایران و مصر هراس دارند.

فارس: راهکار حمایت مردمی از روابط مصر و ایران چیست؟

حمایت مردمی این است که هیئت‌های مردمی هر دو کشور برای اطلاع یافتن از فرهنگ یکدیگر سفرهای متقابل داشته باشند تا به این ترتیب یخ روابط ذوب شود و افکار و اندیشه‌های خصمانه که رژیم سابق علیه ایران و بویژه شیعیان بوجود آورده بود، از بین برود.

فارس: اگر از شما برای سفر به ایران دعوت شود، قبول می‌کنید؟

قطعا با آن موافقت می‌کنم و حقیقت درباره ایران را به مصری‌ها که رسانه های خبری رژیم سابق در مورد دولت و مردم ایران تحریف کرده‌ بودند، انتقال خواهم داد.

فارس: تهدیدات اسرائیل علیه ایران را چگونه می‌بینید؟

تهدیدات اسرائیل علیه ایران واقعی نیست و اسرائیل هرگز نمی‌تواند با ایران وارد جنگ شود و آنها به خوبی می‌دانند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است اما پیشرفت ایران به سمت توسعه اسرائیل را به هراس انداخته است و آمریکا و اسرائیل از آن ترس دارند اما وقوع جنگ بین دو طرف بویژه در سایه قدرت نظامی ایران در زمان کنونی بعید است.

فارس: آیا به نظر شما مخالفت آمریکا باعث شده که اسرائیل دست به جنگ علیه ایران نزند؟

نه این قضیه به تنهایی علت این مسئله نیست بلکه اقدام اسرائیل به تنهایی و یا با مشارکت آمریکا علیه ایران باعث خواهد شد که هر دو طرف از لحاظ اقتصادی خسارت‌های زیادی متحمل شوند و آمریکا دو تجربه شکست خورده در افغانستان و عراق دارد و با وجود درآمدهای نفتی اما این دو جنگ برای آمریکا شکست بوده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها