کد خبر: ۸۵۶۲۸
زمان انتشار: ۰۲:۰۹     ۲۳ مهر ۱۳۹۱
هفته نامه تاجيكي«دنيا »در شماره اخير خود به نقل از نشريه روسي زبان دنياي ما، ضمن تحليل 10 اشتباه آمريكا و غرب عليه ايران، تصريح كرده است كه در طول 10 سال اخير مقامات كشورهاي غربي به ويژه آمريكا به اشتباهاتي دست مي زنند كه در مجموع مي توان دريافت كه رهبران اين كشورها ديگر قابليّت تحليل وضع كشورهاي مختلف دنيا را نداشته و جاسوسي ديگر راهي از پيش نمي برد . در همين حال، چنين به نظر مي رسد كه غرب اشتباهات گذشته خود را، تكرار مي كند به طوريكه تكيه به روش هاي نظامي، ظاهرفريبي در ازاي داشتن مناسبات دوستانه با ديگر كشورها، ناديده گرفتن شرايط زندگي شهروندان عادي اروپا و آمريكا، صرف مبالغ هنگفت براي انجام عمليات هاي جنگي، استفاده از معيارهاي دو گانه در مناسبات سياسي با مسلمانان و كشورهاي اسلامي، ارتباطات مخفي و گاه قوي با دولت مردان طويل الحكومه برخي كشورهاي شرق نزديك و ديگر مناطق، فهرست ناكامي از اعمالي است كه در طول 10 سال اخير رهبران برخي كشورهاي اروپايي، به ويژه آمريكا به خود اجازه داده اند، مرتكب شوند . در اين مطلب به 10 اشتباه استراتژيك اين كشورها اشاره مي شود؛
1. تهمت به انقلاب اسلامي ايران؛
پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي ايران، دشمن آن، به خصوص آمريكا گسترش انقلاب اسلامي را ضرري بر عليه امپرياليسم، احساس نمود و همه نيروهاي خود را براي ضربه زدن به ارزش هاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي آن اعزام كردند .
آنان تمام نيرنگ هايشان را به كار بردند تا واقعيت را از چشم جامعه جهاني پنهان كنند و آن را به گمراهي برده، واقعيت انقلاب اسلامي ايران را به سود خويش تفسير كنند .
براي رسيدن به اين اهداف، سانسور اخبار واقعي انقلاب اسلامي صورت گرفت، هزاران خبر و مقاله هاي تهمت انگيز منتشر كردند و به اين وسيله خواستند آبروي اسلام و ايران را ببرند. اما همه اين تلاش ها، نتيجه دلخواه براي آنها نداشت، بلكه به ايده هاي اسلامي و انسان پرورانه اسلام به عنوان آخرين دين آسماني مساعدت نمود .
2. محاصره اقتصادي ايران؛
ايران به مرحله اي رسيده است كه مي تواند نيازهاي خود را تامين كند . ايران با استفاده از ذخاير نفتي خود در مقايسه با ديگر كشورهاي در محاصره اقتصادي قرار داشته، توانست وضع اقتصادي خود را بهتر كرده و خودكفا شود . تحريم ها كه در مورد برنامه هسته اي ايران اجرا شد، باز يكي از اشتباهات كشورهاي غربي تحت رياست آمريكا به حساب مي آيد .
اما بايد خاطرنشان كرد كه تحريم هايي كه عليه ايران، در بزرگ ترين مرحله بحران اقتصادي و مالي جهاني عملي شد، نه تنها به اقتصاد ايران بلكه به اقتصاد كشورهاي غربي كه سياست آنان ضد ايران بود، ضربه زد و در نهايت، آنان را با معضل و مشكل دچار كرد .
از طرف ديگر به بهانه جاري كردن تحريم ها نسبت به ايران، اين امكان رافراهم كرد كه اين كشور ذخاير نفتي را نگه داشته و پس از مدتي با قيمتي گران تر به فروش بگذارد كه اين هم به رشد همه جانبه اقتصاد ايران مساعدت خواهد كرد .
3. حمله به عراق؛
خبرهاي دروغ آمريكا و كشورهاي غربي در مورد آن كه عراق صاحب سلاح هسته اي است و در نتيجه حمله به اين كشور، نه تنها آبرو و اعتبار بين المللي آمريكا و متحدانش را به طور چشم گيري كاهش داد، بلكه عراق را از سرسخت ترين دشمن انقلاب اسلامي، به نزديك ترين دوست مبّدل كرد .
4. تاسيس و كمك به گروه هاي شبه مسلمان؛
كشورهاي غربي به سرپرستي آمريكا به تدريج كنترل خود را بر گروه هايي كه خود ايجاد كرده بود، كاهش داد . تمام جهان مي داند، اين غرب است كه تخم نفاق را بين مسلمانان مي كارد و به گروه هاي داراي گرايش هاي افراطي، مثل «طالبان»، «القاعده» «وهابي ها» و « سلفي ها» كمك مي كند . اين اقدامات با هدف فشار آوردن بر ايران و متحدان آن صورت مي گيرد، اما اين سياست هم اكنون به تهديد جدي براي غرب تبديل شده و باعث زيان به بخش سياسي و نظامي آن شده است . ادامه اين روند نيز در آينده به كشورهاي غربي زيان بسيار مي رساند.
5. حمله به افغانستان؛
جنگ در افغانستان به بهانه مبارزه با طالبان و القاعده، در اصل به دليل نتيجه نداشتن تحريم ها عليه ايران بود و براي آمريكايي ها هيچ سودي نداشت .
آمريكاي ها در باتلاقي جديد غوطه ور، تلفات جاني و مالي زيادي را متحمل و به اقتصاد در بحران قرار گرفته آنان و كشورهاي عضو ناتو، خسارات فراواني وارد شد .
از جمله اين خسارات مي توان به افزايش تعداد سربازان و افسران گرفتار به بيماري هاي روحي، افزايش قاچاق مواد مخدر و فروش آن در كشورهاي غربي و ... اشاره كرد .
6. مسلح كردن كشورهاي مرتجع منطقه؛
خطر ايران براي منطقه و عالم، بهانه اي است براي ترغيب اين كشورها به خريد سلاح هاي توليد شركت هاي غربي، كمك مالي به رژيم هاي ارتجاعي كه مردم خود اين كشورها، به آنها باور ندارند . نتيجه اين اقدام در آينده اي نه چندان دور خود را نشان مي دهد و پس از حركت هاي بيداري اسلامي و به وجود آمدن انقلاب هاي جديد، انقلابيون از سلاح اين كشورها در مقابل خودشان استفاده خواهند كرد.
7. مداخله در امور داخلي سوريه؛
دخالت در امور داخلي سوريه (متحد استراتژيك ايران) و كمك به گروه هاي مخالف آن كشور، زير نقاب برقراري دموكراسي، اشتباه ديگر استراتژيك غرب است . روزي خواهد رسيد كه تمام جهان در خصوص اهداف نهايي و رياكارانه دولت هاي غربي كه گويا خواهان پيروزي دموكراتيك در سوريه مي باشند، روشن خواهد شد .
اين سياست شيطاني باز هم به اتحّاد جهان اسلام كمك كرد و توان و قدرت مسلمانان را در مقابله با آمريكا، غرب و متحدان منطقه اي آنان، افزايش داد .
8. تحميل قوانين داخلي آمريكا به ديگر كشورها؛
فشار به كشورهاي ديگر تا در برابر ايران و سوريه تحريم ها را اجرا كنند، بيانگر ماهيت امپرياليستي سياست واشنگتن و تلاش براي ايجاد جهان يك قطبي و تحت اطاعت درآوردن ديگر كشورها است .
اين اقدام حتي از طرف متحدان آمريكا باعث اعتراض و انتقاد شده و به تقويت مخالفان اين كشور در سراسر عالم كمك خواهد كرد .
9. تاثير پذيري مقامات آمريكايي از لابي صهيونيستي؛
اجازه فعاليت به صهيونيست ها و تأثير يهودي ها بر مقامات دولت آمريكا، اشتباه استراتژيك ديگر آمريكا به شمار مي رود كه نه تنها مردم آمريكا را تهديد مي كند، بلكه اكنون به دولت اين كشور در سياست، اقتصاد و اجتماع خسارات زيادي وارد كرده است و رؤساي جمهوري آمريكا را وادار مي كند، آغوش خود را براي استقبال از اسرائيل غاصب بگشايند .
10. اتخاذ سياست دشمنانه با ايران؛
آمريكايي ها و اروپايي ها به روشني دريافته اند كه ديگر امكان حكومت بر ايران را ندارند و در اين كشور هرگز حكومت دوره پهلوي، ايجاد نخواهد شد، بنابراين به تحميل فعاليت هاي امپرياليستي خود بر اين كشور تلاش مي كنند و اين هم خطاي استراتژيك آمريكا ست . تجربه مقاومت انقلاب اسلامي ثابت كرد كه اين عمل بيشتر به اتحّاد مسلمانان و افزايش احساس بدبيني نسبت به آمريكا و غرب مي انجامد . ادامه اين روند و آغاز جنگ با ايران به تابوت امپرياليسم آخرين ضربه را خواهد زد. چنان كه يك حكمت قديمي مي گويد:«اگر خدا بخواهد، دشمن هم بهبودي مي آورد» (عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد).
و در نهايت اشتباهات يادشده بالا به جمهوري اسلامي ايران اين امكان را داد كه پرقدرت شود، تجربه اندوزي كند و در آتش بحران هاي بين المللي پخته تر عمل كند .

کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها