گروه فرهنگی مشرق
- سه شنبه در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم های کودک و نوجوان در اصفهان
کلیپی پخش شد که به نوعی میتوان آن را عکس العملی از سوی بازیگران زن
سینمای ایران، به اتهام فساد در سینمای ایران که به وضعیت یازیگران زن
مربوط می شود، دانست. کارگردانی این کلیپ که با حضور بازیگرانی چون آنا
نعمتی، سحر قریشی، ماه چهره خلیلی، آزاده شمس، بیتا بادران، زهرا سعیدی و
شقایق فراهانی ساخته شده را علی رویین تن بر عهده داشته است.
در این نمایش بازیگران با رد و بدل کردن دیالوگ هایی مانند «
زین پس گواه و پناه سینمای ایران بانو فاطمه است» و «
زنان سینمای ایران با شهامت تمام بر دهان بدگویان مُهر خواهند زد» و «
گل های قرمز قشنگ نماز چادرشان را با گِل گرفتن دهان های بد، خواهند بست» به نوعی سعی در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوی فرج الله سلحشور درباره وضعیت فساد انگیز سینمای ایران را داشتند.
یکی از روزنامههای صبح که تریبون فرهنگی یک جریان خاص است روز چهارشنبه با درج تصویری از این قطعه نمایشی تیتر زده است: "
اختصاصی از اصفهان برای سلحشور" و در ادامه با ذوقزدگی هر چه تمامتر اجرای این "
نمایش" را به مثابه خط بطلانی بر وجود فساد در سینمای ایران قلمداد کرده و به سلحشور تاخته است.
درباره
تحلیل کودکانه این روزنامه حرف زیادی نداریم. تنها به این اندک اکتفا
میکنیم که اگر قرار باشد بر اساس این نگاه ساده اندیشانه بازیهای
بازیگران سینما را تحلیل کرد، فردا روز اگر یک هنرپیشه زن به مقتضای یک نقش
در فیلم یا نمایشی از پوشیه یا برقع استفاده کند چه برداشتی می شود داشت و
یا در جهت مقابل اگر یک زن بازیگر، نقش زنیبدکاره را ایفا نماید حتما
نویسندگان محترم روزنامه این نقش را در جهت تایید نظریه آقای سلحشور
خواهند گرفت. این نظریه شبیه به شوخی را در همین جا رها می کنیم.
اما بعد؛ این قصه روی دیگری نیز دارد
1 -
هنوز از ماجرای انتشار تصاویر عریان خانم گلشیفته فراهانی در فرانسه زمان
زیادی نمی گذرد که اتفاقاً پس از رسانه ای شدن این خبر برخی مانند تهمینه
میلانی در سخنانی سخیفی از این اقدام گلشیفته دفاع کردند و مابقی زنان
سینمای ایران نیز به سادگی از این موضوع گذشتند. البته نباید از موضع
ارزشمند خانم مرضیه برومند نیز به سادگی گذشت.
2- مطلب
دیگر اینکه در چند سال اخیر هر بار بازیگران زن سینمای ایران به بهانه
هایی مانند حضور در جشنواره های آنور آبی نظیر کن، اسکار، برلینانه و ...
از کشور خارج شدهاند نه تنها هیچگاه در قامت یک زن ایرانی مسلمان ظاهر
نشدهاند، بلکه مصاحبه ها و اظهارنظرهای آنان وضعیت ناامیدکننده در داخل
کشور را تداعی کرده است.
3 -
تا چند سال پیش ما هر از چندگاهی می شنیدیم که فلان فیلم خصوصی از یک
بازیگر لو رفته است و آن بازیگر بخت برگشته تمام توان خود را به کار می بست
تا به نحوی از این تصویر و یا فیلم منتشر شده اعلام برائت کند؛ اما در حال
حاضر روزانه شاهد انتشار مجموعه تصاویر بازیگران سینما و تلویزیون آن هم
با وضعیت های زننده هستیم و البته دیگر تلاشی برای انکار و ... دیده
نمیشود. کمتر از یکماه پیش بود که نیکی کریمی در حضور عکاسان و خبرنگاران
آقای عزت الله انتظامی را در آغوش گرفت. یا مثلا خانم "م.خ" با یک وضعیت
زننده برای افتتاح یک بستنیفروشی برزیلی در تهران حضور پیدا می کند و با
مدیر مرد آن دست میدهد و هیچ اتفاق خاصی هم نمی افتد. پیشنهاد خانم بازیگر
برای نمایش صحنههای خصوصی در فیلمها و نامه سرگشاده همسر بازیگر تازه
معرفی شده به تلویزیون را نیز به این مصادیق اضافه کنید. البته صفحات شخصی
بازیگران در شبکه های اجتماعی خود مقوله تاسف باری است که از آن میگذریم.
4 - چندی پیش مجید مظفری در گفتگو با یکی از رسانهها گفته بود "من
نمیگذارم دختر خودم با وجود استعدادهایی که دارد، به سینما وارد شده و
بازیگر شود، صحنههای تخت خوابی به سینمای ما آمده! ما سکانس رختخواب
نداشتیم کجا رفت سینمایی که سر تا پایش نجانت بود" یا مرجان محتشم در انتقاد به وضعیت سینما عنوان کرده بود "محبوبيت
بين مردم چيزي نيست كه بتوان به راحتي آن را بدست آورد ولي متاسفانه برخي
ستارگان به دليل ابزار شدن و ارتباطات غيراخلاقي كه باعث شرمندگي و تاسف
است محبوب شدند كه به اعتقاد من اين محبوبيت نيست" یا محمد علی کشاورز گفته بود که "پایه
و اساس سینما اخلاق و سناریوست که متاسفانه سینمای ما هیچکدام از آنها را
ندارد. اینجا فقط بازیگران را می برند صورتهایشان را عمل کنند یا گونه
بگذارند یا چشمهایشان را عمل کنند؛ برخی رسانهها هم متاسفانه پول
میگیرند عکس آنها را چاپ میکنند" و یا اینکه السا فیروز آذر؛خواهرزاده تهمینه میلانی گفته بود "سینما محل تسکین امیال مالی و جنسی سرکوب شده برخی هنرمندان است"
امین
تارخ، رویا تیموریان، یکتا ناصر،جهانگیر الماسی، علی شاه حاتمی، عسل
بدیعی، ماهایا پطروسیان، پرستو صالحی و ... نیز انتقادهایی به بی اخلاقی در
سینما کردهاند، که این خود گویای وضعیت موجود در سینمای ایران است.
راستی چرا فیلم هایی با موضوع خیانت به خانواده در چند سال اخیر افزایش
خیره کنندهای داشته است؟ میزان طلاق در بین بازیگران جوان سینما و
تلویزیون چگونه است؟ چرا عکس های آتلیه ای زننده هنرمندان روز به روز گسترش
پیدا میکند؟ و چرا...
آنچه گفتیم به هیچ وجه تایید
نسبتهای توهین آمیز برخی به عموم اهالی سینما نیست. آنچه خواندید تنها رد
برداشت های ساده انگارانه و عامه پسند ژورنالیستی است که یکتا نتیجه اش به
ضرر اهالی سینما خواهد بود. نکته آخر اینکه به نظر میرسد برخی رسانه ها
بیش از اینکه نگران اهالی سینما باشند بدنبال بهبود وجه رسانه خود در میان
این دست هنرمندان هستند. منتها اطلاع ندارند که هیچ رسانه حرفه ای آگهی های
بازرگانی را در "تیتر یک" منتشر نمیکند.