کد خبر: ۸۴۷۵۲
زمان انتشار: ۱۲:۰۰     ۱۹ مهر ۱۳۹۱
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه حوزه اقتصاد بسایر مهم است، گفت: یکی از بسترهای عمده تخلف و انحراف حوزه اقتصادی است.
فارس، مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور، شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه دوم سیما پخش شد، به سالروز تأسیس سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در اصل 174 قانون اساسی تشکیل این سازمان ذکر شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه قانون این سازمان در سال 1360 تصویب شد، تصریح کرد: تاکنون 3 دوره قانون سازمان بازرسی کل کشور اصلاح شده است و قبل از بنده نیز ریاست آن را 3 نفر برعهده داشتند.

وی با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور در ابتدا فقط در تهران مستقر بود، یادآور شد: این سازمان هیچ شعبی در سایر استانها نداشته و اگر از جایی بازرسی باید صورت می‌گرفت، از تهران یک مجموعه تیم بازرس به استان و یا شهرستان موردنظر سرکشی می‌کردند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی در ادامه به تشکیل ادارات کل بازرسی در مراکز استان‌ها اشاره و اضافه کرد: 3 سال پیش آخرین ادارات کل بازرسی در مراکز استان‌ها تشکیل شد، البته ما هیچ اداره‌ای در شهرستان‌ها نداریم.

*اهداف و وظایف سازمان بازرسی کل کشور

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به اهم وظایف این سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: طبق اصل 174 قانون اساسی دو وظیفه عمده برای سازمان بازرسی تعیین شده که نظارت بر اجرای صحیح قوانین و نظارت بر حسن جریان امور در دستگاه‌های اداری است.

وی با تاکید بر اینکه محل بازرسی ما در همه جا نیست، افزود: محل بازرسی ما در مجموعه اداره کشور است؛ بخش خصوصی، بازار، قضایی و نهادهای قانونگذاری به ما مربوط نیست و فقط مجموعه دستگاه‌های اداری، اجرایی مشمول بازرسی ما هستند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی در پاسخ به این سؤال که برخی تصور می‌کنند، افزایش قیمت یک کالا نیز مربوط به ماست، تصریح کرد: ما بازرسی نمی‌کنیم ولی در مبانی تعیین قیمت، تعرفه‌ها، اخذ مالیات و قیمت تمام شده توضیحاتی را ارائه خواهم داد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه ما دستگاه‌های اجرایی را با دو هدف که قانون اجرا می‌شود یا نمی‌شود و آیا فعالیت‌ها منتج به اهداف تعیین شده هست یا خیر، بازرسی می‌کنیم، گفت: گاهی قانون اجرا می‌شود، اما دستورالعمل‌ها، آئین‌نامه‌ها و بخش‌نامه ایراد دارد و ممکن است ناقص باشد.

وی ادامه داد: ما این مسئله را بررسی و بخشنامه را کامل می‌کنیم تا حسن جریان امور اتفاق بیفتد، چرا که یک هدف کلی داریم و باید به آن برسیم.

حجت‌الاسلام پورمحمدی بر همین اساس به همکاری با دستگاه‌های مختلف اشاره و اضافه کرد: اجرای صحیح قانون مسئله بسیار مهمی است، اگر کشور می‌خواهد به سامان برسد، ابتدا باید برنامه داشته باشد چرا که در برنامه هدف، مقصد، مسیر هزینه و ابزاری که باید صرف شود، تعیین می‌شود.

*نظارت لازمه رسیدن به هدف

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین به داشتن نظم اشاره کرد و گفت: پس از داشتن برنامه و نظم نیاز به نظارت است؛ هیچ شخصی نمی‌تواند به خواسته‌های خود برسد از این رو نظارت لازمه رسیدن به هدف و انجام یک برنامه خوب است و به ما می‌فهماند که آیا نظم در کار خود داریم یا خیر.

وی بر همین اساس به نظارت بر قوانین اشاره و تصریح کرد: کشور، یک مبنا می‌خواهد که همه از آن تمکین کنند و آن قانون است؛ سازمان بازرسی کل کشور یک نظارت عالی بر دستگاه‌ها دارد که آیا قانون در آنها رعایت می‌شود یا خیر و این عمده‌ترین و محوری‌ترین وظیفه ماست.

حجت‌الاسلام پورمحمدی با بیان اینکه یا مردم شکایت و گزارش ارائه می‌دهند که در جایی قانون نقض شده یا خود ما بازرسی را انجام می‌دهیم، افزود: این بازرسی یا طبق برنامه از قبل پیش‌بینی شده است یا فوق‌العاده صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: برای مثال مسئله‌ای مثل داستان ارز به وجود می‌آید و به ما ابلاغ می‌شود که چرا وضع ارز به این شکل است،؛ مقام معظم رهبری، سران 3 قوه و رئیس سازمان نیز می‌تواند با دستور بازرسی فوق‌العاده این مسئله را ابلاغ کند.

وی با تاکید بر اینکه ما در طی این بازرسی‌ها بررسی می‌کنیم که آیا رعایت قانون شکل گرفته یا خیر، اضافه کرد: طی بازرسی‌ها و گزارش‌گیری‌ها به جمع‌بندی حسن جریان امور می‌رسیم که آیا جریان امور کشور در بخش اقتصاد، فرهنگ، امنیت، کشاورزی، صنعت و همه حوزه‌ها چگونه روندی را طی می‌کند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد عمده فعالیت سازمان بازرسی معطوف است به حوزه‌های اقتصادی و اداری است علت تمرکز بیشتر بر روی این دو حوزه چیست، گفت: وظیفه ما در دستگاه اداری کشور است و تمرکز ما در این حوزه تعریف می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه هر دستگاه اداری اعم از فرهنگی، ورزشی و سایر حوزه‌ها باید دید فعالیت اداری در آن به‌خوبی انجام می‌شود یا خیر، افزود: در فعالیت اداری همه دستگاه‌ها شریک هستند و همه خدمات باید از مجرای اداری عبور کند از این رو باید این مجرا را به‌خوبی رصد کنیم که آیا اشکال از قانون، مدیر، بودجه یا جای دیگر است.

وی در ادامه به مسائل اقتصادی نیز اشاره و اضافه کرد: محوری‌ترین فعالیت در کشور حوزه اقتصاد و معیشت مردم است و ثقل فعالیت‌ها در درون یک جامعه، فعالیت‌های اقتصادی است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی با تاکید بر اینکه بحث زندگی و اقتصاد فوق‌العاده مهم و تعیین کننده است، اظهار داشت: در تفکر دینی ما اقتصاد از پایه‌های اصلی زندگی است، از این رو طبیعی است ما به اقتصاد توجه کنیم چرا که یکی از بسترهای عمده تخلف و انحراف حوزه اقتصادی است. 

*مسائل اقتصادی بستر فساد و انحراف است

حجت‌الاسلام پورمحمدی یادآور شد: اقتصاد در تفکر، تربیت، فرهنگ و باورها نیز تأثیر دارد و در واقع مسائل اقتصادی بستر فساد و انحراف را فراهم می‌کند و در میزان انحراف و لغزش بسیار تأثیرگذار است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه چرخش پول و گردش مالی در حوزه اقتصاد زیاد است افزود: یکی از مجاری اصلی فساد در جامعه حوزه فعالیت‌های اقتصادی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سؤال که شما چرا زیاد مسافرت می‌کنید، تصریح کرد: مدیر باید در حوزه مدیریت خود پرتردد باشد و از نزدیک سرکشی کند؛ مدیری که بنشیند و برایش گزارش بیاورند باید در مدیریتش تردید داشت چراکه مدیر باید سر صحنه برود و از نزدیک موضوع را ببیند.

*مدیر پرترددی هستم

وی با تأکید بر اینکه بنده سالیان سال است که در حوزه ملی حضور دارم افزود: مدیر پرترددی هستم؛ در زمانی که در دولت بودم 51 سفر رفتم و سه برابر سفرهایی که با دولت می‌رفتم خودم سفر داشتم؛ اساس کار بازرسی سرکشی است و حدود 4 سال که بنده در این سمت هستم پیوسته به استان‌ها سفر می‌کنم و امسال نیز در همین راستا 12 سفر داشتم.

حجت‌الاسلام پورمحمدی به سفر خود به تبریز اشاره و اضافه کرد: برای مسئله زلزله باید سرکشی می‌کردم اما چون دیدم تردد مسئولان و مدیران زیاد است ترجیح دادم تا با فاصله به آنجا سفر کنم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بر همین اساس به سفرهای خود به استان سیستان و بلوچستان، بجنورد، مازندران و گلستان نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مباحث مهم ما در کشور توجیه مدیران نسبت به قوانین است چراکه بسیاری از مشکلات ناشی از عدم آشنایی به قوانین است، از این رو ما در استان‌ها سمینارهایی را ترتیب داده تا مسئولان همواره با قوانین آشنایی بیشتری یابند.

وی در ادامه به سمینار آشنایی با قانون برنامه پنجم در زاهدان اشاره کرد و گفت: یک سمینار یک روزه بسیار پربار و بسیار مفید در زاهدان صورت گرفت؛ همچنین همه طیف‌ها همواره ز بنده درخواست دارند تا مسائل آنها را پیگیری کنم.

حجت الاسلام پورمحمدی در ادامه به بازرسان افتخاری اشاره کرد و گفت:‌ ما بازرسان افتخاری را دعوت و توجیه کردیم؛ بنده در استان‌ها از شهرک‌های صنعتی و پروژه‌های بزرگ بازدید می‌کنم؛ برای مثال از مناطق زلزله زده در تبریز یا دریاچه ارومیه بازدید کردم و ضمن آن یک جلسه علمی در دانشگاه برای پیدا کردن مشکل دریاچه شکل دادیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین به مشکل سد گتوند در خوزستان اشاره کرد و گفت: مشکل سد این بود که درجه نمک بالای آب به دشت خوزستان آسیب جدی برساند و ما ضمن بازدید پیگیری‌های لازم را نیز انجام دادیم.

وی در پاسخ به این سؤال که مبنای سفرهای خارجی شما مثل سفر به مالزی چیست؟ یادآور شد: یکی از مسائل مهم برای همه مدیران روابط بین‌المللی است به ویژه در شرایطی که تحت فشار محاصره و تحریم قرار داریم و سیاه‌نمایی‌های بسیاری علیه کشور شکل می‌گیرد.

حجت الاسلام پورمحمدی با تأکید بر اینکه تصویر بسیار بدی از فساد و بی‌انضباطی اداری و نامناسب بودن محیط کسب و کار از ما در دنیا وجود دارد اظهار داشت: رتبه اداری ما را در سلامت بسیار پایین قرار داده‌اند و ما به عنوان دستگاه مبارزه با فساد و مسئول سلامت اداری باید از این حوزه دفاع کنیم. 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: البته ما در حال حاضر رنکینگ خوبی در مبارزه با فساد نداریم؛ قبلاً پایین‌تر بودیم اما 46 نمره وضعیت ما را بهبود دادند اما باز هم گله کردیم که این جایگاه ما نیست و دیدگاه سیاسی در آن القاء‌ می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ما در گزارش‌دهی ضعیف هستیم، اظهار داشت: در برخی موارد نیز ساز و کار اداری را به خوبی تعریف نکرده‌ایم و بسیاری از گیرهای داخل کشور فساد نیست اما پیچ اداری به شمار رفته و به عنوان یک افت اداری مطرح می‌شود همچنین ارائه گزارش‌های بد نیز تأثیر دارد.

حجت الاسلام پورمحمدی یادآور شد: در اجلاس سالانه مجموعه‌های ضدفساد که یک NGO است 130 کشور در آن حضور دارند ما عضو فعال این انجمن هستیم و هزار نفر از فعالان این بخش در دنیا حضور دارند که ما مذاکرات دوجانبه خوبی را انجام دادیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه ما در این اجلاس مطرح کردیم که چرا با بسترها و زمینه‌های فساد مقابله نشده و تنها به ظاهر آن توجه می‌شود، گفت: جنگ‌ها و خونریزی‌هایی که در دنیا روی می‌دهد اساس بسیاری از فسادهاست؛ قاچاق مواد مخدر، ناامنی و ترور، بی‌احترامی، هتک حرمت به ملت‌ها نیز از اساس فساد به شمار می‌رود.

وی بر همین اساس به اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) اشاره و اضافه کرد: اهانت به قرآن کریم نیز از مسائلی است که موجب جریحه‌دار شدن عواطف مسلمانان می‌شود و مشکلات بسیاری از این طریق به وجود می‌آید.

*تحریم بستر ساز بسیاری از فسادها است

حجت‌الاسلام پورمحمدی همچنین به موضوع تحریم اشاره کرد و گفت: ما این موضوع را هم عنوان کردیم اگر تحریم کنید ملت ما باید کالاهای خود را تأمین کند و از کانال‌های غیررسمی نیز وارد می‌شود؛ تحریم‌های شما غیرقانونی و خلاف مبانی سازمان ملل است و باید گفت تحریم بسترساز بسیاری از فسادها خواهد بود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه یکی از اشکالات کشور ما این است که در نظام برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها ضعیف هستیم، اظهار داشت: بسیاری از نواقص در کشور ما به دلیل این است که برنامه‌های خوبی را ارائه نمی‌دهیم یا پای اجرای آن نمی‌ایستیم، برای مثال چند درصد برنامه اول، دوم، سوم و چهارم توسعه را اجرا کردیم.

وی با بیان اینکه قرار شبیخون زدن به دستگاه‌ها نیست، یادآور شد: اینکه ما اطلاعات را به صورت مخفی داشته باشیم کار ما نیست بلکه کار دستگاه‌های اطلاعاتی است؛ مردم شکایت می‌کنند و ما آن را به دستگاه ارائه داده و جواب می‌خواهیم و در سایت خود می‌نویسیم که ما مثلاً یک ماه دیگر به یک وزارتخانه می‌رویم هرکس شکایت یا مطلبی دارد، بیان کند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی با تأکید بر اینکه مدل بازرسی ما آشکار و علنی است، افزود: ما افراد متخصص را برای بازرسی می‌فرستیم و ظاهرسازی نیز هیچ تأثیری در روند امور نخواهد داشت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین به وظایف شورای دستگاه‌های نظارتی اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های نظارتی خود باری بر دوش نظام اداری به شمار رفته و چند دستگاه نظارتی پول گرفته و بریز و بپاش داشتند و موازی‌کاری صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بنده وقتی وارد سازمان شدم از رؤسای دستگاه‌های نظارتی دعوت کردم تا دور هم جمع شده و همکاری صورت گیرد؛ خوشبختانه این کار انجام شد و از مقام معظم رهبری و رؤسای سه قوه اجازه گرفتیم و در مجلس آن را قانونی کردیم که در حال حاضر به یک شورای توانمند و تأثیرگذار تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی همچنین به قانون ارتقاء سلامت اداری و مبارزه به فساد اشاره کرد و گفت: در این قانون به خوبی مبارزه با فساد تعریف شده و مجازات‌های تعیین شده آن محرومیت است؛ پاسخگویی قوانین دولت الکترونیک، آموزش دستگاه‌ها برای درست عمل کردن و شاخص‌های سلامت در آن به خوبی آورده شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سؤال که سازمان بازرسی کل کشور درباره نوسانات بازار ارز چه اقداماتی برای کمک به دولت ارائه داد که فروکش کرد، افزود: انشاءالله فروکش کند؛ ارز بحث پیچیده‌ای است و تک عاملی نیست؛ باید موضوع را به خوبی شناخت چرا که یک فرآیند متأثر از عوامل گوناگون بوده و باید تصمیمات خوبی اتخاذ و به موقع اجرا کرد؛ همچنین باید عوامل مخرب را شناسایی و دست آنها را کوتاه کرد.

وی بر همین اساس به بحث تحریم اشاره کرد و گفت: دشمنی که به مقدسات ما اهانت می‌کند طبیعی است که ما را تحریم هم می‌کند؛ اما ما باید به خوبی تدبیر کنیم و اینکه باید چه کارهایی صورت گیرد چراکه در صورت غفلت مشکل حل نخواهد شد.

حجت‌الاسلام پورمحمدی ادامه داد:‌ اگر ما خوب تدبیر نکنیم عوامل مخرب با سوء‌استفاده فعال می‌شوند؛ تصمیماتی گرفته و با عده‌ای برخورد شدکه باید ادامه یابد؛ اما اگر بخواهیم ارز خوب سامان پیدا کند باید تدابیر خوبی اندیشیده شود و با یکدیگر هماهنگ بوده و دنبال حاشیه‌سازی نباشیم بلکه به فکر منافع کشور بوده و از موارد کارشناسی به خوبی استفاده کنیم و همه را به کمک بطلبیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پایان تلفن 136 در سراسر کشور و سایت بازرسی را آماده هر نوع دریافت گزارشات مردمی عنوان کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها