کد خبر: ۸۴۶۹۲
زمان انتشار: ۰۱:۲۳     ۱۹ مهر ۱۳۹۱
کیهان: نفوذ هواپيماي تجسسي بدون سرنشين به عمق آسمان فلسطين اشغالي و تاسيسات اتمي ديمونا، همچنان موضوع بحث و نگراني محافل صهيونيستي است.
روزنامه يديعوت آحارونوت درباره پيام پيشروي پهپاد تجسسي تا 30كيلومتري تاسيسات ديمونا را مورد تحليل قرار داده و نوشت: اسرائيل كه ايران را تهديد مي كند و به تناوب با پرواز بر فراز لبنان اقدام به عكسبرداري هوايي مي كند با نفوذ اين پهپاد هشداري دريافت كرد مبني بر اينكه ما هم مي توانيم بر فراز آسمان شما پرواز كنيم، عكسبرداري هوايي انجام دهيم و به حساس ترين سايت هايتان نزديك شويم پس سر به سر ما نگذاريد و از آزمايش قدرت ما پرهيز كنيد. نفوذ اين پهپاد درس ها و اطلاعاتي را براي كساني كه آن را به پرواز درآورده اند داشت از جمله يافتن نقاط ضعف دفاع هوايي اسرائيل. اين نفوذ پيچيده را كه احتمالا مربوط به فناوري ايراني باشد نمي توان ناديده گرفت.
روزنامه صهيونيستي مي افزايد: اثر تبليغاتي اين اتفاق در عرصه جنگ رواني بسيار مهم است چرا كه هواپيماي مذكور به مدت 30دقيقه بر فراز مناطق پرجمعيت اسرائيل، يك پايگاه نظامي [نفاتيم] و نيز نزديكي هاي راكتور ديمونا پرواز و جمع آوري اطلاعات كرده است. زماني سيدحسن نصرالله از اسلحه غافلگيركننده و شگفت انگيز حزب الله سخن گفته بود. اكنون پهپادي كه تا عمق آسمان ما وارد شده و معلوم نيست نوبت بعدي تا كجا مي تواند نفوذ كند، مقامات نظامي و امنيتي را نگران كرده است. اين هواپيما ممكن است از توانايي هاي استراتژيك نظير ناوبري ماهواره اي (جي پي اس) يا سيستم هاي ارتباطي ماهواره اي هم برخوردار باشد.
الكس فيشمن تحليلگر صهيونيست خاطرنشان كرد: در پي ماجراي اخير سوالات بيش از پاسخ ها خودنمايي مي كند در حالي كه مقامات امنيتي حاضر به توضيح نيستند. با اين همه ترديدي نيست كه اين حادثه نگراني هاي مهمي را در زمينه امنيت اسرائيل به وجود آورده است.
تحليلگر صهيونيست در تبيين پيام نفوذ پهپاد ناشناس به عمق يكصد كيلومتري آسمان فلسطين اشغالي تاكيد كرد: ايراني ها از طريق لبنان پيامي براي ما فرستادند مبني بر اينكه شما نه تنها با راكت و موشك ها بلكه با هواپيماهاي بدون سرنشين كه حامل مواد انفجاري هستند نيز مورد حمله قرار خواهيد گرفت. چنين هواپيمايي قادر است مواد انفجاري با خود حمل كند. در جنگ آينده ممكن است نوار غزه هم در اين زمينه ايفاي نقش كند. حماس در گذشته با كمك سوري ها و امروز با تكيه بر توان خويش، در نوار غزه مشغول ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين است. بدون شك اين حادثه يك هشدار امنيتي مهم است و ايراني ها به اين ترتيب، پيامي با اين مضمون فرستاده اند كه فقط موشك هاي دوربرد ما نيست كه به سمت شما مي آيد، بلكه بايد منتظر هواپيماهاي بدون سرنشين حاوي بمب نيز باشيد.
منابع نظامي و امنيتي رژيم صهيونيستي احتمال مي دهند حزب الله لبنان دست كم يكصد فروند از اين پهپادها را در اختيار داشته باشد. به گزارش خبرگزاري قدس منابع امنيتي شعبه اطلاعات نظامي ارتش رژيم صهيونيستي (امان) در گزارشي اعلام كرده اند اين هواپيماها قادر است با حمل مواد منفجره خود را به اهدافي در داخل سرزمين هاي اشغالي برساند و اين اهداف را منهدم نمايد.
در ادامه اين گزارش آمده است: اگرچه بكارگيري هواپيماهاي بدون سرنشين از سوي نيروهاي حزب الله مسئله تازه اي براي ارتش اسرائيل به شمار نمي آيد و از سالها پيش توان بالاي حزب الله در بكارگيري اين هواپيماها آشكار شده بود، اما مسئله مهم در خصوص اين مسئله توان پرواز تا مسافت هاي بسيار زياد اين هواپيماها است.
روزنامه القدس العربي چاپ لندن در تحليل نفوذ پهپاد تجسسي به آسمان منطقه امنيتي نقب گزارش داد: عبور اين پهپاد از فراز مناطق نظامي و مسكوني اسرائيل و رسيدن به نزديكي تاسيسات ديمونا، موجب سراسيمگي مقامات تل آويو شده است. اين هواپيماها مي توانند غير از شناسايي، موشك يا بمب حمل كنند. در اين ميان سوال حيرت انگيزي وجود دارد و آن اينكه هواپيما چگونه توانسته تا صحراي نقب پيشروي كند و حريم هوايي اسرائيل را به اين آساني نقض كند، سوال مهم تر اين كه هنوز در حكم معما مانده اين كه اين هواپيما از كجا به پرواز درآمده و متعلق به كدام كشور است و سازنده آن كدام كشور بوده است؟ آيا از باريكه غزه به پرواز درآمده است يا جنوب لبنان يا ايران؟ هنوز پاسخي به اين سوال داده نشده است.
اين گزارش مي افزايد: ايراني ها وابستگي اين هواپيما به كشورشان را رد نكردند و از تاييد آن نيز خودداري كردند اما در هر صورت مشخص است كه آنها با اين كار قدرت بازدارندگي نيروي هوايي اسرائيل را به سخره گرفته اند. اين هواپيما با توانمندي هاي بالايي كه دارد توانست حريم هوايي اسرائيل را نقض كند و با اين كار پيام بسيار مهمي را به اسرائيلي ها رساند.
القدس العربي خاطرنشان كرد: برخي مي گويند ممكن است ارسال اين هواپيما در چارچوب جنگ رواني قابل تعريف باشد اما مسئله مهم كه در اين ميان مطرح است شكسته شدن انحصار داشتن اين گونه هواپيماهاي بدون سرنشين آن هم در اين زمان بندي خاص است و علاوه بر آن، نقض حريم هوايي اسرائيل آن هم به اين شيوه تحقيرآميز، مي تواند به عنوان پيروزي بسيار بزرگي در اين جنگ رواني به شمار آيد. به طور خلاصه مي توان گفت اسرائيل ديگر همانند 60 سال پيش از مصونيت برخوردار نيست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
sheragin
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۶ - ۱۹ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
باعث غرورآفرینی برای همه ایرانیان شد.به همه تبریک عرض می کنم.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۸ - ۲۰ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
ظهور خیلی نزدیک است...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۸ - ۲۱ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
افرین بر قدرت ایران
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۵ - ۲۲ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
ایران در مقابل اسراییل هیچی نیست
تا دیدن صحبت نفوذ یه هواپیماست گفتن ما بودیم ما بودیم
خجالت هم خوب چیزیه اسراییل سه سوته ایران رو سوسک میکنه
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها