کد خبر: ۸۴۴۳۷
زمان انتشار: ۱۱:۱۷     ۱۸ مهر ۱۳۹۱
یک رادیو اروپایی با بررسی جنگ اقتصادی علیه ایران نوشت: تاریخ ایران و ملت آن نشان می‌دهد که آنها قادر به برون رفت از بحران‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی هستند و پیروز میدان خواهند بود و این مسئله نگرانی غرب را برمی‌انگیزد.

به گزارش فارس رادیو نروژی «اوستن» اعلام کرد که جنگ اقتصادی که علیه ایران آغاز شد و طی سه هفته اخیر موجب کم شدن ارزش پول این کشور شده، یکی از اهداف اسرائیل و شورای همکاری خلیج فارس در جنگ محرمانه‌شان علیه جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

این رادیو در تحلیل سیاسی بحران اقتصادی کنونی در ایران اعلام کرد: این امر از اسرار این جنگ مخفیانه و پنهانی علیه ایران تحت عنوان «تحریم‌های اقتصادی» است. جنگی که اسرائیل و دولت‌های عضو شورای همکاری در پشت آن قرار دارند و اگر این طرف‌ها در پشت آن نبودند، این تحریم‌ها نمی‌توانستند تا این اندازه بر ایران تاثیر بگذارند.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا در پاسخ به اعمال فشارهای آمریکا و اسرائیل مبنی بر افزایش و تشدید تحریم‌ها علیه ایران، محتاط  عمل می‌کند زیرا برای بسیاری از اعضای این اتحادیه، واردات نفتی از ایران بسیار مهم است.

اما نشست 25 جولای گذشته هیئت وزارتی اعضای شورای همکاری خلیج فارس با ریاست «سعودالفیصل» وزیر خارجه عربستان و حضور سایر وزرای خارجه عضو این شورا و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا برگزار شد، توافق‌هایی در این زمینه صورت گرفت تا جایی که وزرای خارجه دولت‌های عضو شورای همکاری و در راس آنها سعود الفیصل برای همکاری به طور کامل علیه ایران و جایگزین کردن نفت وارداتی از این کشور و سایر کالاها از ایران اعلام آمادگی کردند.

به گفته رادیو اوستن، هیئت وزرای خارجه شورای همکاری پیشنهاد تشدید تحریم‌ها علیه بانک‌های ایرانی از جمله بانک ملت را که آمریکا و اتحادیه اروپا آغاز کرده بودند را ارائه کرد. زیرا این بانک ده‌ها شعبه و شاخه در کشورهای اروپایی دارد لذا پیشنهاد شد تا با این کار، بر بانک مرکزی ایران، فشار بیشتری اعمال شود.

این رادیو اروپایی در ادامه به وجود همکاری و ارتباط میان اسرائیل و شورای همکاری خلیج فارس اشاره کرد و گفت که دلیل این مدعا نیز همسویی آنها در اعمال فشار بر اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران است.

بنابر این گزارش، اتحادیه اروپا با احتیاط، واکنش ایران در قبال کم شدن ارزش پولش را زیر نظر دارد زیرا می‌داند که خسارت زیادی به ایران وارد شده است و این امر نتیجه مستقیم جنگ آمریکا و اروپا علیه این کشور است. به همین دلیل انتظار می‌رود که ایران انتقام جویی کند و به این جنگ پنهان با بستن تنگه هرمز یا تعرض به یکی از نفت‌کش‌ها و منفجر کردن آن با مین‌هایی نامعلوم، واکنش نشان دهد. زیرا چنین واکنشی برای ایران آسان است و می‌تواند با این کار، خسارات وارد آمده را جبران کند زیرا قیمت نفت با این اقدام و واکنش افزایش خواهد یافت. چه بسا که واکنش‌ها شدیدتر نیز شود و گروه‌های شیعی طرفدار ایران در منطقه، تاسیسات نفتی در دولت‌های حاشیه خلیج فارس را هدف قرار دهند و تنها منتظر دریافت دستوری در این باره از سوی تهران هستند. این اقدام می‌تواند یک انتقام ساده از سوی جمهوری اسلامی ایران باشد بدون اینکه از سلاح‌های پیشرفته‌ای برای پاسخ به این تحریم‌ها و فشارها استفاده کرده باشد.

این رادیو اروپایی اعلام کرد: نتانیاهو به زودی به چند کشور اروپایی سفر خواهد کرد تا آنها را برای افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و به معنای دیگر «ذبح واحد پول ایران» متقاعد کند.

رادیو اوستن در ادامه این چنین تحلیل می‌کند: غربی‌ها و دولت‌های عربی حوزه خلیج فارس باید بدانند که ایران هدف آسانی برای طرح‌های سیاسی و اقتصادی خصمانه آنها نخواهد بود. کسانی که گمان می‌کنند دولت‌های اروپایی به راحتی تحت فشارهای اسرائیل، علیه ایران دست به کار می‌شوند و جنگ اقتصادی جهانی علیه آن را به راه می‌اندازند، اشتباه می‌کنند.

ایرانی‌ها به جهانیان بارها نشان داده‌اند که در هنگام بحران‌ها، ده‌ها گزینه برای دفاع از خود دارند. امروز نیز آنها از همین شیوه برای دفاع از اقتصاد خود روی خواهند آورد. آنها که گمان می‌کنند ایران به اشتون، سعود الفیصل و نتانیاهو اجازه می‌دهد تا از دردها و آلامش لذت ببرند، اشتباه می‌کنند. واکنش ایران اگر بسیار قابل توجه هم نباشد، قطعا کمتر از فشاری که به اقتصاد این کشور وارد شده نخواهد بود و دولت آمریکا و همپیمانانش را بر سر جای خود می‌نشاند.

در ادامه تحلیل این رادیو آمده است: تاریخ ایران و ملت آن نشان می‌دهد که آنها قادر به برون رفت از بحران‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی هستند و پیروز میدان خواهند بود. این مسئله نیز نگرانی غرب را برمی‌انگیزد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها