اهمیت اربعین از کجاست ؟ صرف اینکه چهل روز از شهادت شهید می گذرد ،
چه خصوصیتی دارد ؟ اربعین خصوصیتش به خاطر این است که در اربعین حسینی یاد
شهادت حسین زنده شد و این چیز بسیار مهمی است .
شما فرض کنید اگر این شهادت عظیم در تاریخ اتفاق می افتاد یعنی حسین
بن علی و بقیه شهیدان در کربلا شهید می شدند ، اما بنی امیه موفق می شدند
همانطور که خود حسین را و یاران عزیزش را از صفحه روزگار برافکندند و جسم
پاکشان را در زیر خاک پنهان کردند ، یاد آنها را هم از خاطره نسل بشر در آن
روز و روزهای بعد محو کنند .
ببینید در این صورت آیا این شهادت فایده ای برای عالم اسلام داشت ؟ یا
اگر هم برای آن روز یک اثری می گذاشت ، آیا این خاطره در تاریخ هم ، برای
نسلهای بعد هم ، برای گرفتاریها و سیاهی ها و تاریکی ها و یزیدیهای دوران
آینده تاریخ هم اثری روشنگر و افشا کننده داشت ؟ اگر حسین شهید می شد ، اما
مردم آن روز و مردم نسلهای بعد نمی فهمیدند که حسین شهید شده ، آیا این
خاطره چه اثری و چه نقشی می توانست در رشد و سازندگی و هدایت و
برانگیزانندگی ملتها و اجتماعات و تاریخ بگذارد ؟
می بینید که هیچ اثری نداشت ، بله حسین که شهید می شد ، خود او به
اعلی علیین رضوان خدا می رسید ، شهیدانی که کسی نفهمید و در غربت ، در سکوت
، در خاموشی شهید شدند ، به اجر خودشان در آخرت رسیدند ، روح آنها فتوح و
گشایش را در درگاه رحمت الهی به دست آورد ، اما آیا چقدر درس شدند ، چقدر
اسوه شدند ، درس ، آن شهیدی می شود که شهادت او و مظلومیت او را نسلهای
معاصر و آینده او بدانند و بشنوند ، درس و اسوه آن شهیدی می شود که خون او
بجوشد و در تاریخ سرازیر بشود ، مظلومیت یک ملت آن وقتی می تواند زخم پیکر
ستم کشیده شلاق خورده ملتها را شفا بدهد و مرهم بگذارد که این مظلومیت
فریاد بشود ، این مظلومیت به گوش انسانهای دیگر برسد ، برای همین است که
امروز ابرقدرتها صدا توی صدا انداختند که صدای ما بلند نشود ، برای همین
است که حاضرند پولهای گزاف خرج کنند تا دنیا نفهمد که جنگ تحمیلی چرا به
وجود آمد ، با چه انگیزه ای ، با دست که ، با تحریک که .
آن روز هم دستگاههای استکباری ، حاضر بودند هر چه دارند خرج کنند به
قیمت این که نام و یاد حسین و خون حسین و شهادت عاشورا مثل درس در مردم آن
زمان و ملتهای بعد باقی نماند و شناخته نشود . البته در اوائل کار درست نمی
فهمیدند که چقدر مطلب با عظمت است . هر چه بیشتر گذشت ، بیشتر فهمیدند .
در اواسط دوران بنی عباس حتی قبر حسین بن علی علیه السلام را ویران
کردند ، آب انداختند ، خواستند از او هیچ اثری باقی نماند . نقش یاد و
خاطره شهیدان و شهادت این است ، شهادت بدون خاطره ، بدون یاد ، بدون جوشش
خون شهید ، اثر خودش را نمی بخشد و اربعین آن روزی است که برافراشته شدن
پرچم پیام شهادت کربلا در آن روز آغاز شد و روز بازماندگان شهداست . حالا
چه در اربعین اول ، خانواده امام حسین علیه السلام به کربلا آمده باشند و
چه نیامده باشند . اما اربعین اول آن روزی است که برای اولین بار زائران
شناخته شده حسین بن علی به کربلا آمدند ؛ جابربن عبدالله انصاری است و عطیه
از اصحاب پیغمبر ، از یاران امیر المومنین و آمدند آن جا و جابربن عبدالله
حتی نابینا بود - آن طور که در نوشته ها و اخبار هست - و دستش را عطیه
گرفت و برد روی قبر حسین بن علی گذاشت و او قبر را لمس کرد و گریه کرد و با
حسین بن علی علیه السلام حرف زد و با آمدن خود و با سخن گفتن خود خاطره
حسین بن علی را زنده کرد و سنت زیارت قبر شهداء را پایه گذاری کرد . یک
چنین روزمهمی است روز اربعین.
حركت امام حسين(ع) براى اقامهى حق و عدل بود: «انّما خرجت
لطلبالاصلاح فى امّة جدّى اريد ان امر بالمعروف وانهى عنالمنكر ...»(
بحارالانوار، ج 44، ص 329). در زيارت اربعين كه يكى از بهترين زيارات است،
مىخوانيم: «و منحالنّصح و بذل مهجته فيك ليستنقذ عبادك منالجهالة و
حيرةالضّلاله». آن حضرت در بين راه، حديث معروفى را كه از پيامبر(ص) نقل
كردهاند، بيان مىفرمايند: «ايهاالنّاس انّ رسولاللَّه صلّىاللَّه عليه و
اله و سلّم قال: من رأى سلطانا جائرا مستحلّا لحرماللَّه ناكثا
لعهداللَّه مخالفا لسنة رسولاللَّه صلّىاللَّه عليه و اله و سلم يعمل فى
عباداللَّه بالاثم والعدوان فلم يغيّر عليه بفعل و لاقول كان حقّا
علىاللَّه ان يدخله مدخله» (بحارالانوار، ج 44، ص 382).
تمام آثار و گفتار آن بزرگوار و نيز گفتارى كه دربارهى آن بزرگوار از
معصومين رسيده است، اين مطلب را روشن مىكند كه غرض، اقامهى حق و عدل و
دين خدا و ايجاد حاكميت شريعت و برهم زدن بنيان ظلم و جور و طغيان بوده
است. غرض، ادامهى راه پيامبر اكرم(ص) و ديگر پيامبران بوده است كه: «يا
وارث ادم صفوةاللَّه يا وارث نوح نبىّاللَّه ...»( مفاتيحالجنان، زيارت
وارث) و معلوم است كه پيامبران هم براى چه آمدند: «ليقومالنّاس بالقسط».
اقامهى قسط و حق و ايجاد حكومت و نظام اسلامى.
اساساً اهميت اربعين در آن است كه در اين روز، با تدبير الهى خاندان
پيامبر(ص)، ياد نهضت حسينى براى هميشه جاودانه شد و اين كار پايهگذارى
گرديد. اگر بازماندگان شهدا و صاحبان اصلى، در حوادث گوناگون - از قبيل
شهادت حسينبنعلى(عليهالسّلام) در عاشورا - به حفظ ياد و آثار شهادت كمر
نبندند، نسلهاى بعد، از دستاورد شهادت استفادهى زيادى نخواهند برد.
درست است كه خداى متعال، شهدا را در همين دنيا هم زنده نگه مىدارد و
شهيد به طور قهرى در تاريخ و ياد مردم ماندگار است؛ اما ابزار طبيعىيى كه
خداى متعال براى اين كار - مثل همهى كارها - قرار داده است، همين چيزى است
كه در اختيار و ارادهى ماست. ما هستيم كه با تصميم درست و بجا، مىتوانيم
ياد شهدا و خاطره و فلسفهى شهادت را احيا كنيم و زنده نگهداريم.
درسى كه اربعين به ما مىدهد
درسى
كه اربعين به ما مىدهد، اين است كه بايد ياد حقيقت و خاطرهى شهادت را در
مقابل طوفان تبليغات دشمن زنده نگهداشت. شما ببينيد از اول انقلاب تا
امروز، تبليغات عليه انقلاب و امام و اسلام و اين ملت، چه قدر پرحجم بوده
است. چه تبليغات و طوفانى كه عليه جنگ به راه نيفتاد جنگى كه دفاع و حراست
از اسلام و ميهن و حيثيت و شرف مردم بود. ببينيد دشمنان عليه شهداى عزيزى
كه جانشان - يعنى بزرگترين سرمايهشان - را برداشتند و رفتند در راه خدا
نثار نمودند، چه كردند و مستقيم و غيرمستقيم، با راديوها و روزنامهها و
مجلهها و كتابهايى كه منتشر مىكردند، در ذهن آدمهاى سادهلوح در همه جاى
دنيا، چه تلقينى توانستند بكنند.
حتّى افراد معدودى از آدمهاى سادهدل و جاهل و نيز انسانهاى موجّه و غير موجّه ى در كشور خودمان هم، در آن فضاى
ملتهب جنگ، گاهى حرفهايى مىزدند كه ناشى از ندانستن و عدم احاطه به
حقايق بود. همين چيزها بود كه امام عزيز را برمىآشفت و وادار مىكرد كه با
آن فرياد ملكوتى ، حقايق را با صراحت بيان كند.
اگر در مقابل اين تبليغات، تبليغات حق نبود و نباشد و اگر آگاهى ملت
ايران و گويندگان و نويسندگان و هنرمندان، در خدمت حقيقتى كه در اين كشور
وجود دارد، قرار نگيرد، دشمن در ميدان تبليغات غالب خواهد شد. ميدان
تبليغات، ميدان بسيار عظيم و خطرناكى است. البته، اكثريت قاطع ملت و آحاد
مردم ما، به بركت آگاهىِ ناشى از انقلاب، در مقابل تبليغات دشمن بيمه هستند
و مصونيت پيدا كردهاند. از بس دشمن دروغ گفت و چيزهايى را كه در مقابل
چشم مردم بود، به عكس و واژگون نشان داد و منعكس كرد، اطمينان مردم ما نسبت
به گفتهها و بافتهها و ياوهگوييهاى تبليغات جهانى ، بكلى سلب شده است.
دستگاه ظالم جبار يزيدى با تبليغات خود، حسينبنعلى(ع) را محكوم
مىساخت و وانمود مىكرد كه حسينبنعلى(ع) كسى بود كه بر ضد دستگاه عدل و
حكومت اسلامى و براى دنيا قيام كرده است!! بعضى هم، اين تبليغات دروغ را
باور مىكردند. بعد هم كه حسينبنعلى(عليهالسّلام)، با آن وضع عجيب و با
آن شكل فجيع، به وسيلهى دژخيمان در صحراى كربلا به شهادت رسيد، آن را يك
غلبه و فتح وانمود مىكردند! اما تبليغات صحيح دستگاه امامت، تمام اين
بافتهها را عوض كرد. حق، اين گونه است.
از بيانات حضرت آيت الله العظمي خامنه اي (مدظله العالى)