کد خبر: ۸۴۰۵۱
زمان انتشار: ۱۶:۵۷     ۱۶ مهر ۱۳۹۱
مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی بی باک گفت: متأسفانه به طور کلی در ساختار تشکیلاتی فدراسیون فوتبال یا وزارت ورزش افرادی که بتوانند در جهت اهداف استراتژیک و راهبردی حرکت کنند به چشم نمی‌خورد و مسائل مقطعی دیده می‌شود و متأسفانه در این راه هم با شکست مواجه شدیم.

به گزارش سرویس ورزشی بی باک، مسعود اقبالی، مربی سابق تیم فوتبال استقلال و مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا پیرامون وضعیت فعلی تیم ملی فوتبال و برخی مباحث دیگر این رشته گفتگویی با خبرنگار بی باک داشته است که در ادامه تقدیم می‌‌گردد.

*جناب آقای اقبالی؛ اگر موافقت باشید ابتدا ارزیابی شما را از بازی­های تیم ملّی جویا شویم و این‌که آیا این تیم روند مثبت و رو به رشد داشته است؟

حقیقت این است که تیم ملّی ما، سیر نزولی را طی می­کند و متأسفانه مشکلاتی که در این تیم وجود دارد فقط زایدۀ کادر فنی یا بازیکنان نیست. این مشکل در یک پروسۀ چند ساله اتفاق افتاده است و امروز آثار سوء آن مدیریت نادرست را در تیم ملّی می­ بینیم.

* به نظر شما اگر یک مربی ایرانی در رأس کار بود ایران نتیجۀ بهتری می ­گرفت یا این‌که فرقی نمی‌کرد؟

فرقی نمی‌کرد. چون ریشۀ کار مسألۀ بازیکن و مربی نیست. بحث این است که در مدیریت برنامه­‌ریزی مشکل داریم، در ساختار تشکیلاتی باشگاه­ هایمان مشکل داریم و این تبلور را در تیم ملّی­ می­ بینیم. مربی تیم ملی یکی از مربی‌های شاخص دنیا است و در بهترین تیم­ های دنیا کار کرده است. متأسفانه چون ابزار لازم برای کار وجود ندارد، اگر بهترین مربی‌های دنیا مثل فرگوسن یا مورینیو را هم بیاوریم کاری نمی­توانیم انجام دهیم.

*مشکل کار دقیقا چیست؟

تعدادی از بازیکنان تیم ملی میانگین سنی­ بالا دارند و تعدادی هم خیلی جوان هستند که اساس و پایۀ فوتبال را خوب آموزش ندیده‌­اند و در نتیجه تیم از نظر کیفی سطح پایینی دارد.

*شما مشکل تیم ملی فوتبال را بیان کردید، حال چاره کار چیست؟

به اعتقاد من علاج کار یک برنامه‌­ریزی ده ساله است و حتی جام جهانی را هم فراموش کنیم و تیم­های نونهالان و نوجوانان را در سطوح باشگاهی تقویت کنیم، مربیان جوان و به اصطلاح کلاس دیده را پرورش دهیم و از نظر مالی سرمایه گذاری کنیم و در باشگاه­ها به این بچه‌ها بها داده شود، آموزشگاه‌­های فوتبال و مسابقات بین آموزشگاهی تقویت شود، مسابقات دانشگاهی دنبال شود و همۀ این‌ها به این علت است که بتوان بهترین بازیکن‌ها را برای تیم ملّی انتخاب کرد.

*پس باید بگوییم خدا حافظ جام جهانی و حتی قهرمانی آسیا تا ده سال دیگر؟!

به هر حال ما چه بخواهیم چه نخواهیم در آسیا روند رو به رشدی را نداشتیم و الان هم جزو تیم­های درجه سوم آسیا محسوب می­ شویم. و تنها راهش این است که یک برنامه‌­ریزی ده ساله داشته باشیم.

* به نظر شما این برنامه‌ریزی که اشاره کردید با ساختار فعلی فدراسیون امکان پذیر هست؟

افرادی که علاقمند و عاشق این کار باشند در فدراسیون وجود دارد ولی متأسفانه به طور کلی در ساختار تشکیلاتی فدراسیون فوتبال یا وزارت ورزش افرادی که بتوانند در جهت اهداف استراتژیک و راهبردی حرکت کنند به چشم نمی‌خورد و مسائل مقطعی دیده می‌شود و متأسفانه در این راه هم با شکست مواجه شدیم.

* در شرایط فعلی شما موافق تغییر آقای کی روش هستید؟

خیر. چون به نظر من تفاوتی نمی‌کند، اگر به جای آقای کی روش هم شخص دیگری را بگذاریم هیچ تأثیری در این روند نخواهد داشت.

* شما لیگ امسال را چگونه ارزیابی می­‌کنید؟ به نظر شما اعتراض تماشاگرها و اهالی رسانه منطقی است؟

متاسفانه بذری کاشته شده است که حاصل آن شده تعدادی جوان که توانسته اند از کانال­های سیاسی و اقتصادی بگذرند و وارد لیگ برتر فوتبال شوند. به قول معروف لیگ برتر ما پوست انداخته است و یک نسل جوانی آمده  که تا حدودی این فوتبال را می­‌شناسد. بنابراین جایگاه بازیکنان مسن به پایان رسیده است و الان شاهدیم که تیم­های جوانی مثل سایپا، صباباتری، راه ­آهن و نفت تهران آمده‌اند و آرام آرام جایگزین تیم­های بزرگ می‌شوند. الان هم در رأس رتبه بندی لیگ برتر قرار گرفته­‌اند. این نشان می­‌دهد که ما باید به نسل جوان توجه کنیم و البته تماشاچیان ما هم اگر اعتراض دارند اعتراضشان بیش‌تر به تیم­های بزرگ است و آن‌ها باید باور کنند و به این باور برسند که بازیکنان حاضرشان کارایی­ خود را از دست داده‌اند و برای خودشان زمانی افراد بزرگ و مشهوری بودند. ولی متأسفانه شهرت و محبوبیت و پول و امکانات فراوانی که در اختیارشان قرار گرفت ، تاحدودی آن‌ها را از متن جدا کرده و به حاشیه کشانده است و برای همین هم تیم­های بزرگ ما دچار مشکل شده­‌اند.

* زمانی که فرشاد پیوس خواست از فوتبال خداحافظی کند جایگزین خوبی به نام مهدوی کیا داشت، به نظر شما اگر روزی کریمی بخواهد از فوتبال خداحافظی کند، جایگزینی دارد یا مثلا الان فرهاد مجیدی از استقلال جدا شده و از فوتبال خداحافظی کرده است، آیا جایگزین مناسبی برای او پیدا شده است.

الان ما به جای علی کریمی کسی را در تیم ملی جایگزین نداریم. در واقع ما، ماه به ماه و سال به سال این روند رو به رشد را از دست داده‌ایم و به خاطر این است که ما زمینه و بستری را معین نمی‌کنیم. اگر آن بستر مهیا باشد مسلماً حاصل آن جریان خوب خواهد بود ولی وقتی نسلی که جایگزین می­‌شود نسبت به نسل گذشته از کیفیت بالایی برخوردار نیست و لذا در باشگاه­ هایمان افرادی که بخواهیم جایگزین کنیم نداریم. این هم به خاطر این است که ما، استعدادیابی صحیح نمی‌کنیم و آن‌ها را پرورش نمی‌دهیم و نظارت کنترلی هم بر این استعدادها نیست.

* شما مربی استقلال بودید و برای این تیم زحمت کشیده‌اید. به نظر شما چرا مربیان خارجی و بزرگ در استقلال و پرسپولیس نتیجه نمی‌گیرند؟ مثلاً آقای کرانچو در پرسپولیس نتوانست ولی در سپاهان نتیجۀ خوبی گرفت.

مربی بیش از 20 تا 30 درصد تأثیرگذار نیست، مشروط بر این‌که آن ابزار لازم در اختیارش باشد. وقتی که تیم­های بزرگ ما حتی استادیوم ندارند بنابراین نمی‌توانند کار بکنند، از نظر مالی مشکل دارند از نظر تشکیلاتی مشکل دارند از نظر مدیریتی هم واقعا مشکل دارند ضمن این که مربیان خارجی با فرهنگ و زبان ما آشنا نیستند. در مجموع وقتی این بستر مهیا نیست در اصل ابزار لازم را ندارند و سخت افزار مورد نیاز را ندارند و خیلی از بازیکنان مشکل دارند و در زمینه نرم افزاری هم همینطور، به اصطلاح نیروهای متخصص در اختیار نیست، یکسری افرادی در سطح فنی و مدیریتی هستند که نه تنها با فوتبال آشنایی کامل ندارند بلکه آسیب می­ زنند و این وضعی که می ­بینید پیش می­ آید.

* پیش ­بینی­ شما دربارۀ این‌که چه تیمی قهرمان می‌شود چیست؟

من استقلال را یک مدعی حقیقی می‌بینم که روز به روز بهتر می شود برای این‌که احتمالا مشکلات مالی­ شان حل می‌­شود و به هر حال ثبات بیش‌تری دارد و در رده دوم، سپاهان را جزء مدعیان می‌دانم.

و پرسپولیس؟

نه فکر نمی­ کنم به آن جایگاه برسد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها