کد خبر: ۸۳۷۷۵
زمان انتشار: ۱۲:۲۳     ۱۵ مهر ۱۳۹۱
در چرتکه اندازیهای روزانه ی مردم کافیست کمی در بازار تلاطم ایجاد شود تا فریاد معادلات اقتصادی را از کاغذ به هوا بلند کنند و هر کس به دنبال یافتن مقصری می افتد تا سهم خود را از وی بگیرد.
"صراط" ؛سخن از نرخ ارز و سکه این روز ها به یکی از بحث های مطرح در جامعه مبدل شده است و بی شک نوسانات اخیر نرخ دلار یکی از دلایل اصلی این نگرانی هاست.

هر کسی در زندگی شخصی روزمره خود با مسائل اقتصادی زیادی روبروست. افراد با توجه به میزان در آمد و دارایی هایشان، همواره تلاش می کنند به رشد اقتصادی مورد نظر خود برسند و از این رو می توان گفت فارغ از تحصیلات دانشگاهی تمام افراد جامعه به نوعی خود را در مسائل اقتصادی صاحب رای و نظر می دانند. از این رو هر کسی ماجراهای اقتصادی پیش آمده در کشور را از دید خود تجزیه و تحلیل می کند و برای تحلیل خود دلایلی نیز می آورد.

در چرتکه اندازیهای روزانه ی مردم کافیست کمی در بازار تلاطم ایجاد شود تا فریاد معادلات اقتصادی را از کاغذ به هوا بلند کنند و هر کس به دنبال یافتن مقصری می افتد تا سهم خود را از وی بگیرد.

اما برخلاف سطح جامعه، در بین کارشناسان برجسته اقتصاد برای سنجش وضعیت اقتصادی کشورها پارامترهای متفاوتی وجود دارد به عبارتی هر کارشناس با خط کش های خود به سراغ ارزیابی های اقتصادی می رود.

ما در این نوشتار تصمیم داریم با معرفی چهار پارامتر به بررسی شرایط اقتصادی کشور بپردازیم.

1) در شرایط امروز جهان قدرتهای بزرگ متحدا به اعمال تحریم های سخت و کمر شکن نسبت به جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده اند. برکسی پوشیده نیست که تحریم نفت به عنوان بزرگترین کالای صادراتی ایران چه بلایی بر سر اقتصاد کشور می آورد.

2)علاوه بر تحریم صادرات و واردات تحریم بانکی هم علیه ایران اتخاذ شده است که شرایط را هر چه دشوارتر می کند.

این تحریم ها باعث می شود ایران برای فروش نفت خود با مشکل مشتری مواجه شود و از سوی دیگر اگر مشتری نفت ایران پیدا شد با توجه به تحریم بانکی برای داد و ستد با مشکل مواجه شود.

در برخی مواقع اگر نتوانیم چاره ای برای دور زدن تحریم های بانکی پیدا کنیم، ناچاریم بجای ارز از کالاهای آن کشور بصورت اجباری خرید کنیم.

3) علاوه بر تحریم ها، کارتل های داخلی نیز نقشی اساسی در شرایط اقتصادی کشور ایفا می کنند .

مافیای اقتصادی در کشور بدنبال روزنه ای در بین سیاست های دولت می گردند تا به صحنه اقتصاد ورود کرده و با جنگ روانی و تزریق یا جمع آوری کالای مورد نظر به منافع خود دست یابند.

4) از سویی دیگر توده های مردم که نظاره گر این تحولات هستند و سرمایه های اندک خود را در معرض خطر می بینند وارد یک بازی از پیش تعیین شده می شوند و طبق نقشه شوم مافیای اقتصادی وارد صحنه می شوند .

ملت که همان مهرهای خودجوش این سناریو هستند، سرمایه های اندک خود را که کنار هم سرمایه ای بزرگ را رقم میزند، بجای اینکه در خدمت تولید ملی و حمایت از بازار کار داخلی باشند نا خواسته به مافیای قدرتمند کمک می کنند تا بهتر و سریعتر به اهداف خود برسند.

در ماه های اخیر و خصوصا هفته گذشته که شاهد تحولات منفی در بازار ارز کشورمان هستیم، نقش دولت بعنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور بیشتر از همیشه زیر ذره بین قرار گرفته است.


با توجه به اینکه تحریم ها و فشارهای بین المللی در قبال جمهوری اسلامی ایران اجتناب ناپذیر است، این سوال در اذهان عمومی مطرح می شود که آیا مقصر عدم مدیریت و نظارت صحیح بر بازار ارز و همچنین بی توجهی به کنترل منابع ارزی که در روز های اخیر باعث سوء استفاده های بسیاری از طرف مافیای اقتصادی در کشور شده است نیز استکبار جهانی است؟!

براستی آیا تیم اقتصادی دولت شامل چند اقتصاد دان برجسته و کارکشته است که قرار است با تدوین سیاستهای کلی، نقشه راهی برای حرکت اقتصادی کشور مشخص کنند؟ و اگر اصولا چنین تیمی وجود خارجی دارد چرا نقشه راهشان کشور را به بیراهه کشیده است؟!


مگر می شود در عرصه اقتصاد با حرکات چریکی و پارتیزانی و بدون داشتن نقشه ای جامع قدم برداشت؟

لازم به ذکر است تحولات اخیر در بازار ارز آنچنان شدید و غیر قابل اغماض است که صدای نمایندگان ملت را هم در آورده است تا جایی که رئیس مجلس هم از بی فایده بودن روش های رابین هودی در اقتصاد صحبت کرده است.

بروز این شرایط در کشور و عدم برخورد با آن ها این شبهه را به وجود می آورد که شاید عده ای از مسئولین از شرایط پیش آمده رضایت داشته و به همین علت عزمی برای برخورد وجود ندارد.

این گمانه زنی ها زمانی قوت می گیرد که رئیس محترم جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور در آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود، در شرایطی با اطمینا خاطر و لبخند همیشگی پشت تریبون حاضر شد که ملت بزرگ ایران از وضعیت اقتصادی کشور بهت زده اند و پول ملی طی چند روز بی ارزش ترین پول جهان شده و سبد خانوارها هر روز خالی تر از قبل می شود، وی بدون هیچگونه حس مسئولیت پذیری تنها با فرافکنی و مقصر خواندن دیگران پاسخ ملت را می دهد. و برای آرامش مردم هم که شده هیچگونه برنامه ای را برای کنترل اقتصاد و بازار ارز ارائه نمی کند!

لازم به ذکر است روز گذشته صدای ائمه جمعه هم از وضعیت نا بسامان اقتصادی کشور در آمده تا جایی که امام جمعه ی شهر اصفهان به رئیس جمهور گفت: مردم را هالو فرض نکن!

به هر حال نقش هیچکدام از عوامل "سیاست خارجی و نقش معادلات دیپلماتیک در قبال کشورها" ، "نقش مدیریت و سیاستهای دولت در تحولات اقتصادی" ، "میزان تاثیر و نوع تحرکات کارتل ها و باندهای مافیایی اقتصادی کشورها" ، فرهنگ و رفتارشناسی اقتصادی مردم یک کشور"، را نمی توان در تحولات و وضعیت فعلی اقتصاد کشور نادیده گرفت.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها