کد خبر: ۸۳۳۷
زمان انتشار: ۲۳:۵۲     ۰۲ بهمن ۱۳۸۹
کارشناسان ميراث فرهنگي جهان از حکومت عربستان سعودي به دليل تخريب بناهاي تاريخي اسلامي به شدت انتقاد کرده‌اند.
به گزارش خبرنگار پرس تي‌وي، در نشستي که در دانشکده مطالعات شرق و آفريقايي در لندن برگزار شد، کارشناسان ميراث فرهنگي جهان از مقامات عربستان خواستند، از ادامه پروژه‌هاي تخريب مکان‌هاي مقدس اسلامي بپرهيزند.
اين کارشناسان همچنين در مورد آينده بناهاي تاريخي-اسلامي مکه و مدينه به علت تخريب فزاينده سازه‌هاي تاريخي اين دو شهر ابراز نگراني کردند.
به اعتقاد کارشناسان، اگر اين اقدامات مخرب ادامه يابد، شماري از بناهاي تاريخي براي هميشه از بين خواهند رفت.
عرفان العلاوي از بنياد تحقيقات ميراث اسلامي به پرس تي‌وي گفت: " من اسم اين کار را خرابکاري فرهنگي مي‌گذارم. البته بناهاي تاريخي متعلق به اقوام خارجي در 60 سال گذشته از دست رفت و هرگز جايگزيني براي آن‎ها پيدا نخواهد شد."
مقامات عربستان سعودي در توجيه اقدامات خود مدعي شده‌اند، با تخريب بناها و آثاري که قدمت آن‎ها به دوران پيامبر اسلام مي‌رسد، در تلاش براي جلوگيري از بت‌پرستي هستند.
تا کنون نيز شماري از اين بناها از جمله خانه‌ها و مساجدي که قدمت آن به دوره حضرت محمد (ص) پيامبر مکرم اسلام مي‌رسد، تخريب شده‌اند.
کارشناسان همچنين در مورد توسعه تجاري مکه که موجب "از بين‌رفتن هويت فرهنگي اين شهر شده است"، ابراز نگراني کردند.
يکي از خبرهايي که موجب نگراني شديد مسلمانان جهان شده، اين است که آل سعود قصد دارد طرح جديد شركت انگليسي معماري اتكينز را اجرا کند.
لازمه اجراي طرح جديد توسعه مسجدالحرام براي افزايش جمعيت زائران به 5 ميليون نفر، تخريب كامل مسجدالحرام به غير از بناي كعبه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها