کد خبر: ۸۳۰۸۶
زمان انتشار: ۱۶:۴۰     ۱۱ مهر ۱۳۹۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس‌جمهور در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا مبني بر اين‌كه آيا برخي دستگاه‌هاي داخلي در حال ايجاد خلل و التهاب در بازار ارز هستند، گفت: من از اين دستگاه‌ها مي‌خواهم كه با تصميمات دولت همراهي كنند و به مسئولان درگير در اين مساله كمك كنند.

وي ادامه داد: يكي از نهادهاي اطلاعاتي گزارش داده است كه 22 نفر در اين التهابات سرحلقه هستند و تمام آشفتگي‌ها را آنها ايجاد مي‌كنند. مشخص است كه براي مقابله با اينها چه نهادهايي بايد وارد عمل شوند. با موبايل با همديگر تماس مي‌گيرند و مي‌گويند 200 تومان بنداز بالا، 500 تومان بنداز بالا. اين كارها ربطي به اقتصاد ندارد، بلكه التهاب ايجاد كرده‌اند و مشخص است كه كار غلطي است و اگر مسئولان مربوطه در اين زمينه به وظيفه خود عمل كنند، بخشي از اين التهابات حل خواهد شد.

وي در پاسخ به سوال دوم خبرنگار ايرنا درباره اين‌كه رييس مجلس شوراي اسلامي گفته است تحريم‌ها تاثيري در اقتصاد كشور نگذاشته است، نظر شما چيست؟ گفت: لابد تصميمات ايشان تاثير دارد. بعضي افراد در زمان خوشي هستند. من احترام زيادي براي ايشان قائلم، اما ايشان حتما خبر دارند كه چقدر فروش نفت كاهش پيدا كرده است و بانك مركزي چه مشكلاتي در جابجايي ارز دارد. اين مصاحبه را خوانده‌ام و متن آن را در اختيار دارم و متاسفم كه با يك خبرگزاري وابسته به نهاد نظامي اين مصاحبه شده است و اين خبرگزاري همه خبرهايش عليه دولت است در حالي كه اين خبرگزاري وابسته به يك نهاد نظامي و امنيتي نبايد وارد اين مسائل شود.

رييس‌جمهور به التهاب بازار ارز در چند ماه پيش اشاره كرد و گفت: ما در مراسم عزاداري نشسته بوديم كه پيامكي از اين خبرگزاري آمد كه قيمت سكه و ارز اين مبلغ شده است، در حالي كه آن روز بازار تعطيل بود. رييس بانك مركزي مي‌گفت من تعجب كردم و سري به بازار فردوسي و ساير نقاطي كه ارز خريد و فروش مي‌شود، زدم و ديدم كه همه مغازه‌ها تعطيل‌ هستند. اين خبرگزاري در اين روزها هم اين حرف‌ها را مطرح مي‌كند.

احمدي‌نژاد در ادامه افزود: از سياست‌هاي دولت انتقاد مي‌كنند كه اين سياست‌ها به نفع مردم نيست، در حالي كه تمام سياست‌هاي ما به نفع مردم است و دليلي ندارد كه ما سياستي عليه مردم داشته باشيم. مي‌گويند اين دولت مي‌خواهد دولت آينده را نيز در اختيار داشته باشد، يا اين‌كه مي‌خواهد كارهايي كند كه براي دولت بعدي مشكلات بيشتري ايجاد شود.

وي خاطرنشان كرد: از همان ابتدا كه طرح هدفمندي يارانه‌ها اجرا شد، مخالفت كردند با اين‌كه دو ريال به جيب مردم برود، مشكل دارند. اين‌كه بيش از اين درصد كمي از مردم از 70 الي 80 درصد يارانه‌ها استفاده مي‌كردند و امروز با هدفمندي يارانه‌ها مي‌خواهيم از جيب مصرف‌كنندگان بيشتر به آنها كه كمتر مصرف مي‌كنند پول بريزيم انتقاد مي‌كنند. اين در حالي است كه هيچ پول جديدي وارد بازار نشده است كه مي‌گويند اين طرح نقدينگي ايجاد كرده است.

رييس‌جمهور با انتقاد از كساني كه مي‌گويند در اين دولت نقدينگي افزايش يافته است، تصريح كرد: آمارها مي‌گويند كه در دولت قبل، از ابتداي دولت تا انتها ميزان نقدينگي هشت برابر شده است، در حالي كه در دولت ما تاكنون نقدينگي چهار برابر شده است. حالا بايد ديد چه كسي بيشتر تزريق كرده است. برخي در بالاترين سطوح قرار دارند و مي‌خواهند در مسائل دخالت كنند در حالي كه حتي نمي‌دانند، نقدينگي يك نسبت است و مطلق نيست و نسبت آن تاثيرگذار است. به عنوان مثال در اقتصاد چين كه چند برابر اقتصاد ماست وقتي سه درصد نقدينگي توليد مي‌شود كه معادل 30 درصد نقدينگي ماست، بايد انتظار تورم را بكشند.

احمدي‌نژاد گفت: همراه با بيروني‌ها فرياد مي‌زنند كه دولت ناتوان است و همان سخنان را تكرار مي‌كنند. آن كساني كه امروز به افزايش نقدينگي انتقاد مي‌كنند، در عين حال تصميم مي‌گيرند كه بانك‌ها معوقات خود را پنج سال ديرتر بدهند و با اين كار مبادلات را دچار ركود مي‌كنند و همين كارشان به مفهوم افزايش نقدينگي است يعني آنها وقتي تصميمي مي‌گيرند و تبعات آن به وجود مي‌آيد آن را به گردن دولت مي‌اندازند.

وي تاكيد كرد: دولت شبانه‌روز در حال فعاليت است و انتظار ما اين است كه با دولت همراهي كنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها