کد خبر: ۸۲۸۱
زمان انتشار: ۱۵:۲۳     ۰۲ بهمن ۱۳۸۹
برخورد دوگانه مجمع در برخورد با دولت ها:
بازخوانی تاریخ و دقت در نحوه تعامل مجمع تشخیص مصلحت با دولت های پیشین خود گویای همکاری مناسب مجمع تشحیص مصلحت با دولت های گذشته را دارد. حال با نگاهی بر نحوه رسیدگی و برخورد مجمع تشخیص مصلحت نظام با دولت فعلی خود نشان از غرض ورزی و سنگ اندازی های گردانندگان مجمع فعلی بر سر راه دولت دهم را دارد.

پس از عدم تمکیل مجلس شورای اسلامی به قانون اساسی و شورای نگهبان ماده 80 لایحه پنجم توسعه با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع گردید و مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از شور و نظر در خصوص نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی به نظر سومی که همان انتخاب رئیس کل بانک مرکزی از طریق رای دو نفر از روسای سه قوا بود رسید . پس از  این تصمیم مجمع، رهبر معظم انقلاب طی دستوری بررسی این ماده را به عنوان معضل و به صورت جداگانه بررسی آن را توسط مجمع خواستار گردید.

به گزارش پایگاه 598، بازخوانی تاریخ و دقت در نحوه تعامل مجمع تشخیص مصلحت با دولت های پیشین خود گویای همکاری مناسب مجمع تشحیص مصلحت با دولت های گذشته را دارد. حال با نگاهی بر نحوه رسیدگی و برخورد مجمع تشخیص مصلحت نظام با دولت فعلی خود نشان از غرض ورزی و سنگ اندازی های گردانندگان مجمع فعلی بر سر راه دولت دهم را دارد.

در ادامه شاهد بازخوانی معضل دولت ها و برخورد مجمع با آن هستیم.

1- درخواست میرحسین موسوی در روزهای پایانی نخست وزیری از مجمع تشخیص مصلحت نظام که پس از بررسی با درخواست ایشان موافقت می گردد.

 

شماره: 13032
تاريخ: 29/1/1368

برادر گرامي حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي خامنه‎اي
رياست محترم جمهوري و رياست شوراي تشخيص مصلحت

همانگونه كه استحضار داريد بدنبال بحث مربوط به نحوه اجراي تعزيرات در جلسه شوراي محترم تشخيص مصلحت، اينجانب در مورد عدم تكافوي ارز تخصيص يافته براي كالاي اساسي گزارشي به شورا ارائه نمودم. شوراي محترم با توجه به بحثهايي كه صورت گرفت تصويب نمود كه در صورت تأييد حضرت امام مدظله العالي مبلغ 500 ميليون دلار (علاوه بر ارز پيش بيني شده در بودجه سال 68) براي كالاي اساسي و حساس و ضروري تخصيص يابد و در اختيار نخست وزير گذاشته شود. در اين چهارچوب مقرر شد عين مصوبه مذكور به محضر مبارك رهبر انقلاب فرستاده شود تا اعلام نظر فرمايند. خواهشمند است در جهت حل مشكل عنوان شده اقدام لازم معمول فرماييد.

ميرحسين موسوي

نخست وزير (28/1/1368)

جناب حجت الاسلام آقاي حاج سيداحمد خميني
همانطور كه آقاي نخست وزير نوشته اند مجمع تشخيص مصلحت به دنبال درخواست ايشان تصويب كرده است كه در صورت اجازة امام، مبلغ 500 ميليون دلار از اضافه درآمد يا از سرجمع بخش هاي ديگر، به تأمين كالاهاي اساسي و حساس و ضروري تخصيص يابد. خواهشمند است نظر شريف امام را در اينمورد استفسار نماييد.

سيدعلي خامنه‎اي (1/2/1368)

بسمه تعالي

موافقت مي شود

روح ا… الموسوي الخميني
 

2- درخواست اکبر هاشمی رئیس جمهور وقت در ماه های آغازین ریاست جمهوری از مجمع تشخیص مصلحت در فاصله کمتر از 3 ماه نسبت به درخواست میرحسین موسوی . (علاوه بر ارز پيش بيني شده در بودجه سال 68)
 

مصوبة مجمع تشخيص مصلحت نظام اسلامي

بحث پيرامون موضوع «تعزيرات حكومتي» در جلسة مورخ 13/4/68 مجمع تشخيص مصلحت نظام اسلامي ادامه يافت و در خصوص موضوع «تخصيص يك ميليارد دلار ارز براي كالاهاي اساسي» ماده واحدة ذيل به تصويب رسيد:

ماده واحده: در صورت موافقت مقام معظم رهبري مبلغ يك ميليارد دلار از اضافه درآمد سال 1368 علاوه بر مبالغ پيش بيني شده به تأمين كالاهاي اساسي اختصاص مي يابد.

بسمه تعالي

با توجه به نظر و تشخيص مجمع محترم موافقت مي شود.


سيدعلي خامنه‎اي
 

3- اما در دولت دهم 

پس از آن که شورای نگهبان مصوبه مجلس درباره ماده ۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه را که به ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی و نحوه انتخاب رئیس کل آن مربوط می‌شود، مغایر با قانون اساسی دانست، مجلس با اصرار بر تصمیم خود این مصوبه را برای نهایی شدن به مجمع تشخیص مصلحت فرستاد.

در این زمینه، غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون ویژه مجلس، روز چهارشنبه 89/10/28 به خبرگزاری مهر گفت: مجمع تشخیص مصلحت در بررسی این ماده ابتدا تصمیم مجمع تشخیص مصلحت بر این بود که «عزل رئیس بانک مرکزی با موفقت سران سه قوه باشد و پس از آن برگشتی در این تصمیم صورت گرفت و مقرر شد که نصب رئیس بانک مرکزی هم بر اساس رای سران سه قوه باشد.»

حال باید منتظر ماند و دید که اعضای تشخیص مصلحت نظام پس از دستور رهبر معظم انقلاب مبنی برارجاع این موضوع به تشخیص مصلحت به عنوان یک «معضل» و برسی آن به صورت مستقل، درمورد معضل دولت احمدی نژاد چه مصلحتی می نمایند. 

 
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۸
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۴ - ۰۲ بهمن ۱۳۸۹
۰
۰
بابا چرا کسی جرات پیدا نمی کند بگوید که رییس اصلی و راس جریان فتنه آقای هاشمی است؟؟؟؟؟؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۴ - ۰۳ بهمن ۱۳۸۹
۰
۰
خدا به حق پنج تن (علیهم السلام)؛ رییس و رآس و تمام تابعینش بیشتر از این خوار و ذلیل کنه و ریششون بکنه...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۲ - ۰۳ بهمن ۱۳۸۹
۰
۰
چرا در دوران قبل ریاست مجمع بعهده ریس جمهور بود ولی بعداز انتخاب خاتمی برای لینکه سر رفسنجانی بی کلاه نماند رهبری ریس مجمع را به او اهدا کرد ولی او طی این دوران ناسپاسی وکارشکنی کرد ما میخواهیم رهبری ریاست مجمع را به جایگاه اصلی ومحق ان یعنی شخص ریس جمهور برگرداند ایا ریاست مجمع توسط هاشمی نقض وخلاف قانون اساسی نبوده ونیست یکی جواب دهد شورای نگهبان کجاست در این مورد نظر دهد این بدعت وانحراف نبوده نتایج وعملکرد هاشمی در ریاست مجمع نشان میدهد این انحراف وبدعت وخلاف مصلحت بوده که باید زود جمع شود وگرنه نتایج زیانباری داشته ودارد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۸۹
۰
۰
لعنت خدا بر کسانی که باعث انحراف ملتهامیشوند. اینها به خاطر مخالفت با فرزند ملت حاضرند همه مصالح و مقدسات کشور را زیر پا بگذارند!!!خدایا به حق محمد و ال محمد هر کس کار شکنی میکند رسوا و نیست و نابود کن
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۸۹
۰
۰
مجمع ضد مصلحت منحل باید گردد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۷ - ۰۷ بهمن ۱۳۸۹
۰
۰
مصلحت ما ...........
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۹ - ۰۹ بهمن ۱۳۸۹
۰
۰
اگه این سخن پیامبر: ( مسلمان باید 8 ساعت کار 8 ساعت عبادت و 8 ساعت استراحت کند) در همه اعصار قابل تعمیم باشد پس همه ما داریم اشتباه میکنیم اگر نه، پس شرایط فرق کرده و ما در زمانی هستیم که این اجابت نمیشود. به هر حال سال 68 با سال 89 فرق دارد. این اقتصاد با اون اقتصاد یکی است؟ زندگی بعد از جنگ با زندگی نفت بشکه ای 140 دلار یکی است؟ اگر قضاوت میکنید همه چیر را مد نظر بگیرید؟ آیا پول نفت به فرموده حضرت آقا سر سفره های مردم قرار گرفته؟ کدام کشک هست که شما را به هوس انداخته اما بقیه رو نه؟ اونایی هم که نظر میدند باید همه جوره انصاف داشته باشند. مگر معدشون چقدر کشک توش جا میگیره؟ حقا و انصافا اگه به دین فکر نمکنید به آخرت فکر کنید!!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۷ - ۱۹ بهمن ۱۳۸۹
۰
۰
هاشمي خود ام الفتنه است!! چرا خودتان را اذيت مي كنيد.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها