کد خبر: ۸۲۵۶۳
زمان انتشار: ۱۵:۱۶     ۰۹ مهر ۱۳۹۱

بولتن نیوز: سیدمحمد حسینی گرچه کوشید تا بگوید این خبر تازه‌ای نیست و قبلا هم ارشاد بر آن تاکید داشته ولی مرور مواضع پیشین این وزارتخانه نشان‌دهنده نکات دیگری است. هرچند حسینی در چند ماه اخیر درباره خانه سینما اظهارنظرهای متناقضی داشته است؛ هرچه هست به‌نظر می‌رسد این‌بار و با تصمیم رئیس قوه مجریه قرار است در خانه سینما مجددا باز شود ولی مدیران سینمایی از این اتفاق خشنود به‌نظر نمی‌رسند. چنانکه مشاور اجرایی رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: سینماگرانی که احمدی‌نژاد را تخریب می‌کردند امروز به او پناه آورده‌اند.

ملاقات اعضای هیات مدیره خانه سینما با احمدی‌نژاد بدون حضور مدیران سینمایی و مسئولان وزارت ارشاد برگزار شد و در عوض اسفندیار رحیم‌مشایی در این نشست حاضر بود، ملاقاتی که 21 شهریور ماه و در روز ملی سینما صورت گرفت.

آنچه برخی از رسانه‌ها به‌عنوان خروجی جلسه منتشر کردند حکایت از دو شرط احمدی‌نژاد برای بازگشایی خانه سینما دارد: 1- استعفای دسته‌جمعی هیأت مدیره 2- بازنویسی اساسنامه؛ شروطی که در همان جلسه با موافقت اعضای هیأت مدیره خانه سینما همراه شد. حالا پس از گذشت دوهفته، وزیر ارشاد نیز تایید کرد که با نگارش اساسنامه جدید، خانه سینما می‌تواند بازگشایی شود.

توافق فوق در حالی صورت می گیرد که بر اساس اساسنامه خانه سینما که اوایل سال‌های 70 به تصویب شورای فرهنگ عمومی رسیده است هر نوع تغییری در اساسنامه باید به تصویب شورای فرهنگ عمومی برسد. در چند نوبت هیئت مدیره خانه سینما اقدام به تغییراتی در مواد این اساسنامه کردند، اما پیشنهادات خودشان را برای تصویب شورای فرهنگ عمومی ارائه ندادند؛ تصمیمی که از سوی شورای فرهنگ عمومی درباره انحلال خانه سینما اتخاذ و اعلام شد. احکامی که شورای فرهنگ عمومی صادر می‌کند تنها شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند نقض کند و دستگاه دیگری برای نقض مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور پیش‌بینی نشده است. این احکام، احکام قطعی است و باید اجرا شود.

با این اوصاف وزارت ارشاد دست به کار شد و به دلیل غیرقانونی بودن خانه سینما حکم انحلال این موسسه را صادر کرد. خانه سینما به این حکم اعتراض کرد و دیوان عدالت اداری نیز بر اساس اختیاراتش که باید به مصوبات دستگاه‌های دولتی نظارت داشته باشد، به این موضوع وارد شد‌. در نهایت دیوان عدالت اداری حکم مربوط به خانه سینما را صادر کرد و مسئله خانه سینما به مرجع قانونی‌اش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برعهده‌اش گمارده شد. «قانون تعطیل موسسات و واحد‌های آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایره شده و می‌شود» و دیگر قوانین مرتبط، در خصوص ضوابط عام صدور مجوز تاسیس، تشکیل و فعالیت و انحلال مراکز، موسسات ‌مجامع و انجمن‌ها و تشکیلات فرهنگی هنری و سینمایی تنها مرجع قانونی را در این خصوص  وزارت ارشاد اعلام می‌نماید.

جلسه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی با توجه به دادنامه شعبه اول دیوان عدالت اداری که صلاحیت رسیدگی به وضعیت تشکل خانه سینما را منوط به بررسی و اعلام نظر قطعی این هیئت دانسته است، تشکیل شد. اعضای هیئت با توجه به تمامی مفاد دادنامه یاد شده و با استناد به مواد 15، 17 و 20 ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، موسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی هنری و نظارت بر فعالیت آن‌ها مصوبه جلسه 385 شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی مورخ 27/6/1375، رای نهایی خود مبنی بر تعطیلی دائم خانه سینما را اعلام کردند.

براساس رأی نهایی هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد، تشکل موسوم به خانه سینما به‌طور دائم تعطیل و درصورت اصرار بر ادامه فعالیت غیرقانونی طبق ماده 17 با تشکل یادشده برخورد می‌شود. هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی در آخرین نشست خود بررسی مجدد صلاحیت خانه سینما را در دستور کار قرار داد و در نهایت، پس از بررسی همه جانبه فعالیت و ملاحظه کلیه اسناد و مدارک، این تشکل را فاقد هرگونه وجاهت قانونی دانست.

با توجه به رای نهایی هئیت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تعطیلی دائم خانه سینما را اعلام کرد اما «فرهاد توحیدی» رئیس هیأت مدیره خانه سینما درچند روز گذشته با اشاره به نامه منتشر شده از سوی روابط عمومی ارشاد مبنی ‌بر تعطیلی دائمی خانه سینما گفت: مرجع انتشار نامه از تفاهمنامه‌ای که ما طی دیدار با رئیس جمهوری داشتیم بی‌اطلاع است و طبیعتا بر همین اساس نامه را منتشر کردند.

گویی محمود احمدی‌نژاد در دیدار با سینماگران برای رفع مشکل "خانه سینما" پیشنهاد تازه‌ای را طرح کرده‌است.

سید مسعود اطیابی از اعضا هیأت ساماندهی صنوف سینمایی و از سینماگران حاضر در نشست سینماگران با رئیس جمهور در پاسخ درباره جزئیات این پیشنهاد گفت: درخواست آقای احمدی‌نژاد این بود که اهالی صنوف مختلف که در شرایط امروز سینمای ایران و به هر ترتیبی مشغول فعالیت هستند هر کدام یک الی دو نماینده با انتخاب حداکثری اعضا خود معرفی کنند تا این نمایندگان در قالب یک مجمع صنفی به بازخوانی و اصلاح اساسنامه خانه سینما بپردازند.

اطیابی ادامه داد: نظر رئیس جمهور این است که از این طریق می‌توان به اساسنامه‌ای جامع و منطبق بر ظرفیت‌های قانونی برای فعالیت اصناف رسید تا توسط شورای منتخب همین مجمع برای تصویب نهایی به دولت ارائه شود.

این تهیه‌کننده و کارگردان سینما تأکید کرد: به نظر رئیس جمهور این اساسنامه تحت هر عنوانی حتی همان عنوان "خانه سینما" می‌تواند بستر مناسب برای استمرار فعالیت‌ قانونی اصناف را فراهم آورد.

وی تأکید کرد: آن طور که بنده از اظهارات ایشان برداشت کردم، هیچ اصراری مبنی‌بر تعطیلی و یا حذف عنوان "خانه سینما" وجود ندارد و تأکید اصلی‌ بر این است که نمایندگانی که قرار است در قالب مجمع عمومی برای اصلاح اساسنامه حاضر شوند منتخب اکثریت واقعی اصناف باشند و به طیف‌های خاص محدود نمانند.

در این رابطه شمقدری نیز در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ وضعیت خانه‌ی سینما و دیدار سینماگران با رییس‌جمهور، اظهار کرد: «به نظرم کمی در اینجا میان‌بر زده شد. قرار شد اساسنامه‌ای توسط هیئتی برای تشکل صنوف تدوین شود. آن دوستان به دیدار رئیس‌جمهور رفتند و گفتند که اجازه دهید این اساسنامه را ما بنویسیم و رئیس‌جمهور هم پذیرفت، یعنی آن‌ها کار ما را یک مرحله جلو بردند، چون قرار بود ما این کار را انجام دهیم.»

معاون وزیر ارشاد درباره‌ این‌که آیا نماینده‌ ریاست جمهوری و وزارت ارشاد برای تدوین اساسنامه توسط اهالی خانه‌ی سینما مشخص شده است؟ بیان کرد: «آقای رئیس‌جمهور به من فرمودند که من و آقای وزیر شاید دو نماینده به این هیئتی که می‌خواهد اساسنامه را بنویسد بفرستیم؛ ولی این گفته‌ ایشان با تردید بود. ممکن است اگر این دو نفر برای نگارش اساسنامه به دوستان ملحق شوند، کار در مرحله‌ بعدی آسان‌تر شود.»

شمقدری در پاسخ به این پرسش که با این وضعیت، آیا ممکن است انحلال خانه‌ سینما یا تعطیلی دائم آن منتفی شود؟ تأکید کرد: «خیر؛ آن وقت تمام شده است و این یک مورد جدید است، در اساسنامه هم می‌تواند نام تشکل خانه‌ سینما یا هر چیز دیگر باشد که قطعا نظر دوستان خانه‌ سینماست.»

سوال: اینجا این سؤال مطرح است که رئیس جمهور قانونگذار و نظارت بر اجرای قانون نیست که دوستان به دیدارش می‌روند. رئیس جمهور رئیس هیئت دولت است و قطعا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با رئیس هیئت دولت هماهنگ بوده است که چنین حکمی را اعلام کرده است. از سوی دیگر اگر این دوستان به توافقات و تفاهم‌شان ‌با رئیس جمهور مطمئن هستند و بر اساس آن تفاهمات این حکم منتفی است، پس چرا دوباره اعلام می‌کنند: «ما در پاسخ به این کار در قالب لایحه اعتراضی به دیوان عدالت اداری شکایت خواهیم کرد و اعتراض قانونی خود را از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌کنیم» بالاخره باید این کار را از راه قانونی پیگیری کنند یا تفاهمات!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها