کد خبر: ۸۲۵۳۳
زمان انتشار: ۱۲:۵۹     ۰۹ مهر ۱۳۹۱
روزنامه لبنانی 'السفیر' در مقاله ای با اشاره به چرایی خروج شاخه نظامی مخالفان نظام سوریه از خاك تركیه نوشت: ایران و تركیه در خصوص مساله سوریه به سمت همگرایی حركت می كنند.
به گزارش ایرنا ، السفیر نوشت: اعلام این خبر كه فرماندهی 'ارتش آزاد سوریه' از خاك تركیه به داخل اماكن تحت كنترل این سازمان شبه نظامی در داخل خاك سوریه انتقال داده شده، شاید در ابتدای امر خبری خوشحال كننده برای مخالفان نظام دمشق باشد اما طرفداران این نظام نیز اگر بیش از مخالفان در این خصوص خوشحال نباشند، شادی آنها كمتر نیست.
 
به نوشته این روزنامه، این اقدام در بطن خود معانی خاصی دارد كه مهم ترین آن اعلام رسمی دولت تركیه در خصوص خروج معارضان سوری از خاك این كشور است كه در عمل می توان گفت این افراد از خاك تركیه اخراج شده اند.
 
بنابر گفته مقامات دیپلماتیك، آنكارا اقدام به فاصله گیری نسبت به حوادث داخلی سوریه كرده كه این امر نیز دلایل خاص خود را دارد كه مهم ترین آن مورد تهدید قرار گرفتن تركیه در صورت افزایش بحران سوریه است، بویژه در حالتی كه وضعیت داخلی سوریه به سوی جنگ داخلی پیش رود.
 
بر اساس همین گزارش، از جمله عواملی كه باعث شده حزب 'عدالت و توسعه' تركیه از مواضع خود در خصوص سوریه عقب بنشیند، افزایش فعالیت های حزب كارگران كردستان و شكست تلاش های ' داود اوغلو' وزیر خارجه تركیه به منظور تحت فشار قرار دادن فعالان كرد است.
 
از دیگر موارد نیز می توان به حوادث امنیتی در مناطق علوی نشین تركیه در نزدیكی مرز سوریه و همچنین افزایش اعتراضات در میان نظامیان این كشور اشاره كرد كه تمام این مسایل دولت آنكارا را به بازنگری در تعامل با بحران سوریه ملزم ساخته است.
 
السفیر همچنین می نویسد: انعطاف در روابط میان ایران و تركیه نیز نقطه تحولی در حل و فصل سیاسی بحران سوریه به شمار می رود، بویژه اینكه مقامات ایرانی پس از نشست چهارجانبه قاهره تاكید كردند كه مردم سوریه به زودی پایان بحران را در كشور خود به شادی خواهند نشست.
 
به نوشته السفیر، دلیل این امر آن است كه غربی ها و كشورهای عربی در تعامل با مساله سوریه دچار سر در گمی شده اند و آمریكایی ها نیز بویژه پس از كشته شدن سفیرشان در لیبی، در طریقه تعامل با گروه های تندرو سلفی در كشورهای عربی در حال بازنگری هستند.
 
این انعطاف در روابط میان ایران و تركیه در پیام 'علی اكبر صالحی' وزیر خارجه ایران به 'بشار اسد' رییس جمهور سوریه نیز مشخص بود كه ایرانی ها در آن به مقامات دمشق گوشزد كردند كه زمان دستیابی به راه حل سیاسی فرا رسیده و در سریع ترین زمان باید از این فرصت ها حداكثر استفاده را كرد.
 
به نوشته السفیر، انتخاب 'اخضر ابراهیمی' به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در خصوص بحران سوریه در پی نشست دو جانبه ای كه میان 'ملك عبدالله' پادشاه عربستان و 'محمود احمدی نژاد' رییس جمهور ایران در سفر اخیرش به مكه مكرمه صورت گرفت، هم نقطه ای مثبت به شمار می آید؛ چرا كه در زمانی كه 'كوفی عنان' این سمت را بر عهده داشت، شانس دست یابی به راه حل سیاسی نزدیك به محال به نظر می رسید.
 
این روزنامه در ادامه می آورد: بحران سوریه به شكلی پیش می رفت كه اوضاع از دست كشورهای حامی مخالفان نظام دمشق نیز در حال خارج شدن بود، بنابراین آنها طی توافقی غیر علنی تصمیم گرفتند كه به صورت تدریجی پشتیبانی مالی و تسلیحاتی خود را از معارضه سوریه قطع كنند؛ همچنین 'لیون بانتا' وزیر دفاع آمریكا نیز دو حزب جمهوری خواه و دموكرات آمریكا را از هرگونه حمله نظامی به سوریه منع كرد چراكه به اعتقاد وی، آمریكا به هیچ وجه توان یك ماجراجویی جدید نظامی را ندارد.
 
این اعتقاد در بین رهبران آمریكایی و مقامات پنتاگون به وجود آمده كه علاوه بر كشتار بسیار و هزینه مالی سرسام آور در این‌گونه جنگ‌ها، هرگونه حمله و جنگ جدید سبب افزایش نارضایتی ها و نفرت های مردمی نسبت به آمریكا می شود كه بهترین مثال برای این مساله ساخت فیلم توهین آمیز به اسلام بود كه حتی در كشورهایی كه مورد حمایت آمریكا نیز قرار داشتند، سبب ناآرامی در میان مردم و حتی كشته شدن سفیر و سه دیپلمات این كشور در لیبی شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها