کد خبر: ۸۲۳۷
زمان انتشار: ۱۵:۲۱     ۲۹ دی ۱۳۸۹

سینمای دفاع مقدس و مضامین مرتبط با جنگ تحمیلی امسال مورد توجه سینماگران قرار گرفته و 8 فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر شده‌اند.

سال سینمایی تا چند روز دیگر به پایان می‌رسد و با افتتاحیه جشنواره فیلم فجر – به عنوان سال تحویل سینما- شاهد حضور محصولات جدید سینمای ایران خواهیم بود. در میان 70 اثر متقاضی جشنواره امسال 8 فیلم با موضوع 8 سال دفاع مقدس، مقاومت، دفاع و مسائل مرتبط دیده می‌شود.این تعداد اثر جدا از افزایش کمی تولید، توجه سینماگران جوان را نیز به رخ می‌کشد.

فیلم‌های امسال
براساس عناوین بیش از 70 فیلم اعلام شده از سوی روابط عمومی جشنواره شورشیرین (ساخته جواد اردکانی)، خانه امن است (ناصر رفایی)، سفر سرخ (حمید فرخ‌نژاد)، دوباره پرواز کن (محمدعلی طالبی)، گلوگاه شیطان (حمید بهمنی) و سیزده 59 (سامان سالور) درباره 8 سال دوران دفاع مقدس بوده و یا مسائل پشت جبهه را روایت می‌کنند.

از این میان دو فیلم «سفر سرخ» و «گلوگاه شیطان» مستقیماً به جنگ تحمیلی و نبرد رزمندگان ایرانی می‌پردازند و 4 اثر دیگر مسائل پشت جبهه، شهرها و دوران پس از جنگ را مدنظر دارد. همچنین فیلم «جنوب آسمانی» ساخته جمال شورجه نیز درباره جنگ 33 روزه لبنان ساخته شده که از لوکیشن‌های اصلی، بازیگران عرب زبان و مستندات موجود استفاده کرده است. فیلم «خاک و آتش» هم که کاری از مهدی صباغ زاده است به موضوع مقاومت نیروهای مردمی در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی و در مقابل استعمارگران انگلیسی می‌پردازد.

ویژگی‌های آثار امسال
نگاهی به جدول فیلم‌های شــرکت‌کننده در 5 دوره گــذشته جشنواره نشان می‌دهد که امسال با افزایش تعداد آثار دفاع مقدس روبه رو هستیم و این ویژگی می‌تواند توجه به این ژانر خاص سینمای ایران را نشان دهد که در سال‌های گذشته رو به ضعف رفته بود.
از سوی دیگر توجه و علاقه‌مندی سینماگرانی که برای نخستین بار در این عرصه تجربه و کار می‌کنند، ویژگی این آثار به شمار می‌آید. هرچند که سینماگران مطرح سینمای دفاع مقدس همچون ابراهیم حاتمی‌کیا، کمال تبریزی و... با مضامین و ژانرهای دیگر در جشنواره حضور خواهند داشت.

سینمای دفاع مقدس در سال‌های پیش
سال گذشته و در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر «به رنگ ارغوان» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «بیداری رؤیاها» ساخته محمدعلی باشه آهنگر، «شب واقعه» از شهرام اسدی و «دموکراسی تو روز روشن» کار علی عطشانی با موضوع دفاع مقدس یا حاشیه جنگ ساخته شده بودند.

اما در جشنواره بیست وهفتم 6 اثر شامل به کبودی یاس (جواد اردکانی)، پنالتی (انسیه شاه حسینی)، کودک و فرشته (مسعود نقاشی زاده)، اخراجی‌ها2 (مسعود ده نمکی)، آن سوی رودخانه (عباس احمدی مطلق) و وقتی لیموها زرد شدند (محمدرضا وطن دوست) را شاهد بودیم. در دوره بیست و ششم نیز 4 فیلم را با عناوین آن مرد آمد (حمید بهمنی)، فرزند خاک (محمدعلی باشه آهنگر)، چراغی در مه (پناه بر خدا رضایی) و ستایش (محمدرضا رحمانی) را شاهد بودیم.در دوره بیست و پنجم هم آنکه دریا می‌رود (آرش معیریان)، اتوبوس شب (کیومرث پوراحمد)، اخراجی‌ها (مسعود ده نمکی)، پاداش سکوت (مازیار میری)، دست‌های خالی (ابوالقاسم طالبی)، روز سوم (محمدحسین لطیفی)، مثل یک قصه (خسرو سینایی) و سنگ کاغذ قیچی (سعید سهیلی‌زاده) حضور داشتند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها