کد خبر: ۸۱۵۹۷
زمان انتشار: ۰۹:۵۳     ۰۵ مهر ۱۳۹۱
رؤسای گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و اندونزی در پایان سفر رسمی هیئت اندونزیایی به تهران بیانیه مشترک امضا کردند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره اخبار مجلس، مهدی کوچک‌زاده و احمد نیظار شهاب به عنوان رؤسای گروه‌های پارلمانی ایران و اندونزی در پارلمان‌های دو کشور در این بیانیه مشترک ضمن محکومیت شدید اقدام شیطنت‌آمیز اخیر در اهانت به ساحت مقدس رسول مکرم اسلام صلی علیه و آله بر ضرورت احترام به پیامبران و ادیان الهی تأکید کردند.

دو طرف همچنین در این بیانیه مشترک خواستار تسریع در اجرای توافقات امضا شده میان دو کشور شدند که متن این بیانیه مشترک به این شرح است.

بنا به دعوت رسمی مهدی کوچک‌زاده رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اندونزی، احمد نیظار شهاب رئیس گروه دوستی پارلمانی با جمهوری اسلامی ایران در مجلس نمایندگان جمهوری اندونزی در صدر هیئتی از اعضای گروه دوستی پارلمانی اندونزی ـ ایران از تاریخ 30 شهریور تا 5 مهر ماه 1391 (20 تا 26 سپتامبر 2012 ) از جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند.

هیئت پارلمانی جمهوری اندونزی طی این دیدار در فضایی آکنده از صمیمت و برادری که برخاسته از پیوندهای عمیق دوستی و مودت میان دو ملت است، علاوه بر تبادل نظر با اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و اندونزی، با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی،‌ علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و چند تن دیگر از مقامات دولتی و پارلمانی ایران گفت‌وگوهای سازنده‌ای پیرامون راه‌های گسترش مناسبات دو جانبه فی‌مابین در زمینه‌های مختلف به ویژه همکاری‌های پارلمانی و سایر موضوعات مورد علاقه داشتند.

دو طرف پس از تبادل نظر درباره موارد زیر به توافق رسیدند.

1ـ دو طرف ضمن محکوم کردن اقدام شیطنت‌آمیز اخیر در اهانت به ساحت مقدس رسول مکرم اسلام (ص) و سایر اقداماتی که به بهانه آزادی بیان با انگیزه‌های سیاسی مکررا علیه نمادهای دین مبین اسلام صورت می‌گیرد بر ضرورت احترام به پیامبران و ادیان الهی تأکید کردند.

2ـ دو طرف توافق کردند در راستای توسعه و گسترش همکاری‌های برادرانه دو کشور از هر اقدامی برای اجرای اسناد و توافق‌های امضا شده میان دو کشور حمایت کرده و در روند تصویب این قراردادها در مجالس خود تسریع کنند.

3ـ با تأکید بر ظرفیت و توانمندی‌های وسیع دو کشور برای گسترش همکاری‌های فی ما بین، طرفین توافق کردند از هرگونه تمهیدات قانونی لازم جهت گسترش همکاری‌های فی‌ما‌بین در زمینه مناسبات اقتصادی و تجاری و فعال کردن بخش خصوصی و تجاری دو کشور حمایت کنند.

4ـ در ارتباط با پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی و دینی میان دو ملت مسلمان ایران و اندونزی، طرفین از گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی فی‌مابین حمایت می‌کنند همچنین هیئت اندونزیایی در عین حال از طرف ایرانی خواست تا دانشجویان ایرانی بیشتری را برای تحصیل در اندونزی ترغیب کند و با تقدیر عمیق از ارائه بورس تحصیلی به دانشجویان اندونزیایی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران از استمرار مذاکرات در زمینه همکاری بالقوه در خصوص پزشکی و داروسازی بین دولت‌های مربوط حمایت کردند.

5ـ اعضای هیئت پارلمانی اندونزی با قدردانی از میهمان‌نوازی گرم و دوستانه گروه دوستی جمهوری اسلامی ایران و اندونزی از این گروه برای انجام دیدار رسمی از جمهوری اندونزی دعوت به عمل آورد.

این بیانیه مشترک در 5 بند در تاریخ چهارم مهر ماه 1391 ( 25 سپتامبر 2012 ) در دو نسخه فارسی و انگلیسی به امضا رسید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها