کد خبر: ۷۹۹۶۴
زمان انتشار: ۱۳:۵۹     ۲۸ شهريور ۱۳۹۱
وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نشست چهارجانبه حل چالش امنیتی سوریه به قاهره سفر کرده است، نسبت به موفقیت طرح ابتکاری مصر در این زمینه ابراز خوش‌بینی کرد.
فارس، «علی اکبر صالحی» در گفت‌وگو با برنامه «صبح بخیر مصر» که صبح امروز از کانال اول تلویزیون مصر پخش شد، نسبت به موفقیت طرح ابتکاری مصر که «محمد مرسی» رئیس جمهور این کشور برای حل بحران سوریه مبنی بر تشکیل کمیته چهارجانبه متشکل از ایران، مصر، عربستان و ترکیه مطرح کرده است، ابراز خوش‌بینی کرد.

صالحی گفت: این طرح ابتکاری کاملا به موقع است و همزمان با تلاش‌های جامعه جهانی است که با ماموریت«کوفی عنان»  فرستاده سابق مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب آغاز شد و اکنون نیز ماموریت «اخضر ابراهیمی» شروع شده و چه بسا وی نیز پیشنهاد خاصی در رابطه با موضوع سوریه ارائه کند.

صالحی همچنین بر برگزاری نشستی با اخضر ابراهیمی به منظور هماهنگی تلاش‌ها برای حل بحران سوریه تاکید کرد.

شب گذشته وزیران خارجه ایران، مصر و ترکیه نشست سه‌جانبه‌ای را در قاهره تشکیل دادند و در این نشست عربستان غایب بود.

طرفین در این نشست تاکید کردند که هفته آخر ماه جاری در نیویورک در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل نشست چهارجانبه دیگری برگزار شود.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز رویکرد و نقشه راه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای برون رفت از بحران سوریه را در نشست قاهره ارائه کرد.

صالحی در این چارچوب، اعلام توقف درگیری و خشونت به طور همزمان توسط طرفین، تاکید بر ضرورت حل مسالمت‌آمیز بحران بدون دخالت خارجی، توقف هرگونه حمایت‌های مالی، نظامی و آموزشی از گروه‌های مسلح، آغاز گفت‌وگو بین دولت سوریه و معارضه، تشکیل کمیته آشتی ملی با مشارکت همه جریانات و گروه‌ها، اعزام ناظرین از چهار کشور برای نظارت بر روند توقف خشونت و انجام گفت‌وگوها، تاکید بر لزوم حفظ یکپارچگی، وحدت ملی و وحدت ارضی سوریه و کمک به روند انجام اصلاحات ریشه‌ای و تحقق رویکرد مردمسالاری و دموکراتیک با محوریت سوری – سوری را جهت بحث و بررسی به نشست قاهره پیشنهاد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها