کد خبر: ۷۹۵۲۱
زمان انتشار: ۱۹:۰۶     ۲۶ شهريور ۱۳۹۱
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیشنهادات خود را برای نطق رئیس‌جمهور کشورمان در سازمان ملل مطرح کردند.
«خبرگزاری دانشجو»؛ زمان کوتاهی تا سفر رئیس جمهور کشورمان به نیویورک نمانده و در این راستا نطق رئیس جمهور احمدی‌نژاد با توجه به موقعیت کشورمان به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد و شرایط منطقه ای اهمیت پیدا می کند.
 
بنابراین، برای شنیدن پیشنهادات جدید برای این نطق مهم با تعدادی از نمایندگان مجلس به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می خوانیم:
 
در سازمان ملل باید نقش خود را در برقراري امنيت در منطقه و جهان ايفا كنيم
 
علاءالدين بروجردي در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس اين خبرگزاري، با اشاره به پيشنهادات خود براي نطق رئيس جمهور در سازمان ملل با بیان اینکه مجموعه سخنراني‌ها و ادبيات رئیس جمهور، آوازه جمهوري اسلامي ايران را در اجلاس مطرح مي‌كند، اظهار داشت: فكر مي‌كنم با توجه به ويژگي‌ اين دوره از سفر كه ما به عنوان رئيس 120 كشور جنبش عدم تعهد حضور داريم، يك موقعيت برتر و مناسبي است كه مي‌توانيم از اين موقعيت حداكثر استفاده را ببريم.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در سازمان ملل نیز علاوه بر دیدار و برگزاری جلسه با اعضاي جنبش، باید با توجه به جايگاه و از موضع اصلي جنبش در كنار اصول جمهوري اسلامي ايران با دنیا صحبت کرده و نقش خودمان را در برقراري امنيت در منطقه و جهان ايفا كنيم.
 
ایران با اعضای جنبش عدم تعهد مذاکره کند
 
سید احمدرضا دستغب نیز با بیان اینکه نطق‌هاي سازمان ملل معمولا نطق‌هاي حساب شده‌اي است، اظهار داشت: معتقدم كه جمهوري اسلامي ایران بايد‌ آنچه كه به عنوان ادبيات حاكم به اجلاس سران در تهران توسط رهبري ترسيم شد را در سازمان ملل دنبال كند.
 
وي با بیان اینکه به هیچ عنوان نبايد در مواضع خود ديپلماسي تدافعي را به كار برده و از مواضع خود عقب بنشينيم، افزود: بايد مقتدرانه، باصلابت و البته با درايت در سازمان ملل حضور داشته باشيم.
 
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ریاست ایران بر جنش عدم تعهد و لزوم ورود ایران به مباحث به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد به عنوان يك جريان سوم و يا رقيب با ابرقدرت‌ها گفت: ایران باید در این اجلاس مواضع قبلي خود اعم از غده سرطاني منطقه بودن رژيم صهيونيستي و موضوعات مهم ديگر در منطقه ایستادگی کند.
 
دستغيب ادامه داد: در واقع ما در اين سه سال رهبري كشورهايي را بر عهده مي‌گيريم كه قصد دارند  يك «نه» بزرگ به الگو و مدلي كه آمريكايي‌ها و غربي‌ها مي‌خواهند در دنيا پيدا كنند، بگويند.
 
وی با تاکید بر اینکه به كارگيري اين ادبيات براي اعلام پايان هژموني و استيلاي ايالات متحده يكي از موضوعات بسيار مهم است، اظهار داشت: اشاره به ظلم‌هايي كه در طول اين سال‌ها به كشورهاي عدم تعهد شده و ترسيمي از چشم‌انداز آينده عدم تعهد براي تثبيت اين جايگاه، بسیار مهم است.
 
نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به دیگر اقدامات ایران در این اجلاس گفت: يكي دیگر از اقداماتي كه فراتر از اين نطق بايد صورت گيرد، مذاكره با اعضاي جنبش عدم تعهد است.
 
اعضای نم باید به طور واحد به پارامترهاي بيانيه تهران در اجلاس اشاره كنند
 
دستغيب با بیان اینکه در این اجلاس باید به طور واحد به برخي از بندهاي بيانيه تهران اشاره شود، افزود: ورود رد پاي برخي از موضوعات بيانيه تهران در نطق سران در سازمان ملل نشان از يك وحدت ‌رويه خواهد بود.
 
وي خاطرشان کرد: بنابراین ديپلماسي ايران بايد سريع فعال شود و از سران كشورهاي مختلف بخواهند كه به برخي از پارامترهاي بيانيه تهران به طور واحد اشاره كنند که خود پيام مثبتي را انعکاس خواهد داد.
 
لزوم اشاره به مباحث مد نظر کشورهای در حال توسعه در نطق سازمان ملل احمدی نژاد
 
حسين سبحاني‌نيا با اشاره به سفرهای متعدد ایران برای شرکت در اجلاس سازمان ملل اظهار داشت: احمدي‌نژاد براي هفتمين بار به مجمع عمومي سازمان ملل سفر مي‌كند و حتما هم نطق وي در اين سفر مهم خواهد بود.

وي افزود: پس از اجلاس موفق جنبش عدم تعهد، ایران به عنوان رياست این جنبش مي‌تواند مواضعي را در رابطه با ساختار سازمان ملل و همچنين مسائل مهم بين‌المللي مورد علاقه بسياري از كشورهاي در حال توسعه، مطرح كند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین می توانیم موضوعات مهمي را چه در ارتباط با ساختار سازمان ملل، مسئله سلاح هسته‌اي، مسائل صلح و امنيت جهاني و يك جانبه‌گرايي و همچنين نقش داشتن همه كشورها در مسائل مهم بين‌المللي از موضع خود و از موضع رياست جنبش عدم تعهد مطرح کنیم.
 
سبحاني‌نيا تاکید کرد: باید گفت مسائل منطقه‌اي، به خصوص مسائل جنبش بيداري اسلامي‌، خاورميانه و فلسطين مسائل مهمي است كه در اين بحث مي‌تواند جايگاه ويژه‌اي داشته باشد.
 
کشورهای اسلامی هم باید حق وتو به دست آورند
 
عباسعلی منصوري نیز با بیان اینکه حضور ایران در اجلاس سازمان ملل از نظر قدرت فرامنطقه‌اي بودن ايران در جهان اسلام و هم به عنوان رئيس نم يك فرصت است، اظهار داشت: تصور مي كنم ایران می تواند مباحث مربوط به عدالت، استقلال كشورها، واگذاري قدرت‌ها به مردم كشورها، عدم دخالت در كشورها و ساختار سازمان ملل و انتقاد مطرح شده به آن به خصوص شوراي امنيت را در قالب رئيس نم و هم يك عضو موثر در جامعه اسلامي مطرح كند.
 
وی با اشاره به پیشنهاد خود در این زمینه بیان داشت: ایران می تواند حضور يك عضو از جنبش غيرمتعهدها و يك عضو از كنفرانس اسلامي به عنوان اعضاي ثابت داراي حق وتو در شورای امنیت را در نطق خود پیشنهاد دهد.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اگر رئیس جمهور بتواند در مورد ساختار شوراي امنيت سازمان ملل بحث کرده و با ایجاد تزلزل این مبحث را جا اندازد كار بسيار مهمي انجام داده است.
 
جمع بندی های شانزدهمین اجلاس نم باید در سازمان ملل مطرح شود
 
منصور حقيقت‌پور نیز با اشاره به نطق احمدی نژاد در اجلاس سازمان ملل اظهار داشت: صحبت‌هاي رئیس جمهوری کشورمان در سازمان ملل بايد داراي دو قسمت باشد؛ در قسمت اول به طرح مباحث ملی بپردازد و در قسمت بعدی نیز به نیابت از اعضاي جنبش عدم تعهد صحبت کند.
 
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به لزوم طرح سرفصل های جمع بندی شده در شانزدهمین اجلاس نم در سازمان ملل خاطرنشان کرد: با طرح اين مسائل، علاوه بر بالا بردن وجهه و جایگاه سياسي جمهوري اسلامي و رئيس جمهور ایران، مي‌توانيم وظيفه مهم خودمان مبني بر هماهنگ كنندگي 120 كشور را به بهترين شكل انجام دهيم.
 
لزوم طرح نظرات منطقه‌ای و بین‌المللی 120 کشور توسط ایران
 
محمد اسماعيل كوثري در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس نیز با اشاره به نطق احمدی نژاد در اجلاس سازمان ملل اظهار داشت: نطق وي بايد نسبت به سال‌هاي گذشته عميق‌تر و جامع‌تر باشد.
 
عضو كميسيون امنيت ملي با اشاره به موقعیت فعلی ایران مبنی بر ریاست سه ساله جنبش عدم تعهد خاطرنشان کرد: ایران با توجه به ریاست خود بر جنبش عدم تعهد باید نظرات 120 کشور جهان را در مورد مسائل منطقه ای و بين‌المللی و تغيير ساختار سازمان ملل مطرح كند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها