کد خبر: ۷۹۰۳۲
زمان انتشار: ۱۶:۴۹     ۲۴ شهريور ۱۳۹۱
شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی خاورمیانه در واکنش به اهانت آمریکا و صهیونیسم به ساحت پیامبر اعظم(ص) بر محاکمه و مجازات هتاکان تاکید کرده و هشدار دادند در صورت عدم تحقق این امر آمریکا باید منتظر پیامدهای بعدی باشد.

به گزارش 598 به نقل از فارس، درپی فیلم موهن به ساحت پیامبر اکرم(ص) توسط فیلم ساز اسرائیلی مقیم آمریکا، که موجی از اعتراضات را در سراسر جهان اسلام به راه انداخت، شخصیت های سیاسی ، فرهنگی و مذهبی منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بر قطع روابط کامل با آمریکا و عذرخواهی رسمی این کشور از مسلمانان جهان تاکید کردند.

آنها همچنین در این مصاحبه تظاهرات ضد آمریکایی را اقدامی خودجوش مردمی دانستند و ادعای رسانه های غربی مبنی بر انتساب آن به گروه القاعده و دیگر گروه‌هایی تندرو را رد کردند.

این شخصیت ها در عین حال از دولتمردان آمریکایی خواستند که بدون تاخیر رسما از مسلمانان جهان به دلیل توهین به مقدسات اسلامی عذرخواهی کنند. آنها هشدار دادند که در صورت عدم تحقق این امر باید منتظر پیامدها و عواقب اقدامات توهین آمیز خود به مقدسات اسلامی باشند.

نماینده سابق پارلمان مصر در گفت‌وگو با فارس:

انتساب تظاهرات مردمی در مصر به جریان «سلفی و القاعده» موضوع "انحرافی" غرب است

نماینده سابق پارلمان مصر تظاهرات مردم مصر را واکنشی طبیعی به سکوت آمریکا در ساخت فیلمی توهین آمیز به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) دانست.

"محیی الدین الغندور" نماینده سابق پارلمان قاهره در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس با محکوم کردن فیلم توهین آمیز آمریکایی به مقدسات اسلام، تاکید کرد که مردم مصر همان گونه که سال گذشته در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره تظاهرات کردند، ‌این بار در مقابل سفارت آمریکا تجمع کرده و خواستار اخراج سفیر واشنگتن از کشورشان شدند.

وی اهانت به ساحت پیامبر اسلام (ص) در فیلم مذکور را بی‌سابقه و بی شرمانه خواند و با انتقاد از سکوت آمریکا و مجامع غربی در قبال این توهین،‌ سیاست و رویکردهای کاخ سفید را متناقص دانست و گفت: در حالی سکوت مدعیان حقوق بشر در قبال توهین به پیامبر اسلام را شاهدیم که پیش از این هر گونه ابراز نظری درباره هولوکاست را بر نمی‌تابیدند.

این نماینده سابق پارلمان مصر تظاهرات مردم مصر را واکنشی طبیعی به سکوت آمریکا در ساخت فیلمی توهین آمیز به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) دانست و انتساب این تظاهرات به جریان‌های سلفی و القاعده را موضوعی انحرافی از سوی غربی‌ها خواند.

فعالان، شخصیت‌های سیاسی و مذهبی مصر در گفت‌وگو با فارس مطرح کردند

قطع تمامی روابط دیپلماتیک با آمریکا / محاکمه هتاکان به مقدسات اسلامی

در پی پخش فیلم موهن آمریکایی به ساحت پیامبر اکرم(ص) ، فعالان و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی مصر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره خواستار قطع تمامی روابط دیپلماتیک با آمریکا و محاکمه هتاکان به مقدسات اسلامی شدند.

ساخت فیلم موهن به پیامبر اکرم(ص) خشم گروه‌های انقلابی، سیاسی و اسلامی در مصر را به دنبال داشت که برخی‌ها از آنها شعارهایی برای قطع روابط با طرف آمریکایی را سر داده و برخی‌ها نیز خواهان عذرخواهی رسمی و ممانعت از پخش این فیلم هستند همچنانکه تعدادی از جوانان در صفحات فیس بوک خواستار قطع کالاهای خارجی شدند.

خبرنگار فارس در قاهره مصاحبه‌ای را با تعدادی از مصری‌ها در خصوص تظاهرات‌ شب گذشته مصری‌ها در مقابل سفارت آمریکا که طی آن پرچم آمریکا را به پائین کشیدند، انجام داده که در زیر متن آن آمده است.

درخواست برگزاری راهپیمایی‌های میلیونی در تمامی کشورهای اسلامی

«وائل غنیم» فعال سیاسی در این باره گفت که دولت آمریکا باید خطرات این موضع را درک کرده و از تحریک احساسات مسلمانان پرهیز کند و جلوی پخش این فیلم توهین‌آمیز را بگیرد تا این بحران به هر شکل ممکن فیصله پیدا کند.

«احمد علی» دیگر فعال سیاسی عضو جنبش 6 آوریل از دولت مصر خواست تا سفیر آمریکا را احضار کرده و تمامی تعاملات دیپلماتیک و غیره را با طرف آمریکایی تا زمانیکه از امت اسلامی به طور رسمی عذرخواهی نکرده است، قطع کند.

وی همچنین خواستار برگزاری راهپیمایی‌های میلیونی در تمامی کشورهای اسلامی و سطح جهان و نیز برگزاری تظاهرات در مقابل سفارتخانه‌های آمریکا در تمامی کشورهای جهان شد.

«شعبان الدقی» وکیل حقوقی و عضو جماعت اخوان‌المسلمون تاکید کرد که باید پخش فیلم اهانت‌آمیز به پیامبر اکرم(ص) متوقف شود و دولت مصر باید موضع قاطعی علیه هر گونه تجاوز علیه مسلمانان اتخاذ کند.

وی از دولت آمریکا خواست تا از پخش این فیلم ممانعت کند و به احساسات مسلمانان احترام گذاشته و از برانگیختن خشم آنها شدیدا خودداری کند.

«منتصر الزیات» وکیل حقوقی گروه‌های اسلامی از دولت آمریکا خواست تا دست‌اندرکاران ساخت این فیلم موهن را محاکمه کند و اظهار داشت که این فیلم دروغ دیگری از دروغ‌های کسانی است که با اسلام دشمنی دارند و این مسئله نیز پس از انقلاب‌های بهار عربی بیشتر شده است.

الزیات همچنین خواستار لغو تابعیت مصری از قبطی‌های مصری شد که در تولید این فیلم اهانت‌آمیز مشارکت داشته‌اند و تاکید کرد که دولت باید موضع صریحی علیه اینگونه اهانت‌ها به مسلمانان اتخاذ کند.

دکتر«اشرف فهمی موسی» مشاور دینی مرکز آمریکایی در نیویورک نیز اظهار داشت که ساخت این فیلم بیانگر بی‌ادبی تعدادی از افرادی است که مجری برنامه‌های صهیونیست‌ها هستند و سعی دارند در مصر فتنه طائفه‌ای بین قبطی‌ها و مسلمانان ایجاد کنند.

وی تاکید کرد که سطح سیاسی کشور باید با این موضوع با قاطعیت برخورد کند زیرا این خشم تنها در مصر نیست بلکه همه کشورهای اسلامی از این اقدام به خشم آمده‌اند.

فهمی موسی دولت آمریکا را به عذرخواهی از همه مسلمانان فراخواند زیرا آمریکا اجازه انجام چنین کار اهانت‌آمیزی به اسلام را در خاک این کشور داده است.

«غالب قندیل» نویسنده سرشناس عرب در گفت‌وگو با فارس:

تظاهرات‌های مردمی واکنشی طبیعی به سیاست‌های خصمانه آمریکاست

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و عربی لبنان تظاهرات مردمی در مقابل سفارت‌های آمریکا را واکنشی طبیعی به سیاست های خصمانه آمریکا با ملت‌های مسلمان دانست و گفت: آمریکا هیچ احترامی به حقوق بشر قائل نیست.

«غالب قندیل» در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس درباره تظاهرات مردم خشمگین در مقابل سفارت‌های آمریکا در قاهره و بنغازی و دیگر کشورهای منطقه گفت:‌ آمریکا همواره نسبت به اسلام و مسلمانان دشمنی می‌ورزد و هیچ گاه این کینه خود را پنهان نکرده است.

وی با اشاره به سکوت واشنگتن در قبال تولید فیلم‌های توهین آمیز به ساحت دین مقدس اسلام؛ نگاه سیاستمداران آمریکایی نسبت به جهان اسلام را نژادپرستانه خواند و تاکید کرد که دشمنان اسلام همواره به دنبال راهی برای تضعیف ملت‌های اسلامی و به تاراج بردن ثروت‌های آنان هستند و نباید انتظاری مبنی بر اتخاذ موضعی در حمایت از دین اسلام از سوی آمریکا و غربی‌ها داشته باشیم.

قندیل بهترین دلیل دشمنی آمریکا با مسلمانان را موافقت قلبی واشنگتن با یهودی سازی قدس شریف خواند و تصریح کرد که آمریکا به عنوان حامی اصلی ریم صهیونیستی هیچ گاه به صورت جدی از حقوق فلسطینیان سخنی به میان نیاورده بلکه در راستای ضایع کردن حقوق صاحبان اصلی سرزمین فلسطین و مصادره سرزمین‌های آنان گام برداشته است.

وی با اشاره به حمایت صهیونیست‌ها و «تیری جونز» کشیش هتاک آمریکایی علیه دین اسلام، ‌تاکید کرد که تظاهرات مردم در مقابل سفارت‌های آمریکا واکنشی طبیعی به سیاست های خصمانه آمریکا با ملت‌های مسلمان است. زیرا آمریکا هیچ احترامی به حقوق بشر قائل نیست و تنها زمانی از حقوق بشر و احترام ادیان سخن می‌گوید که منافعش به خطر نیفتد.

«حسن البحرانی» در گفت‌وگو با فارس:

اعتراضات مردمی به فیلم موهن آمریکایی سراسر جهان اسلام را فرا می‌گیرد

کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه حوادث قاهره و بنغازی را آغاز واکنش مسلمانان به فیلم توهین آمیز به پیامبر (ص) دانست و پیش بینی کرد که دامنه تظاهرات در چند روز آینده به بیشتر کشورهای جهان کشیده شود.

محمد حسن البحرانی مدیر سابق دفتر الجزیره در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس با اشاره به گسترش اعتراضات مردم جهان اسلام در محکومیت فیلم توهین آمیز به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) در آمریکا گفت:‌ این اعتراضات واکنشی طبیعی به اقدام‌ توهین آمیز دشمنان به مقدسات اسلامی است و معتقدم رفته رفته دامنه اعتراضات گسترده می‌شود و همه پایتخت‌ها جهان اسلام را فرا می‌گیرد.

وی با اشاره به موضع دوگانه آمریکا در قبال حوادث جهان و حساسیت‌ آمریکا و کشورهای غربی به موضوع هولوکاست،‌ تصریح کرد که آمریکا به هیچ روی اجازه پرداختن به موضوع هولوکاست را به هیچ کسی نمی‌دهد و در صورتی که شخصی درباره این موضوع که اتفاقا از سوی غربی‌ها نیز مورد تشکیک قرار گرفته، سخنی به میان آورد،‌ جهان را به هم می‌ریزند.

البحرانی سکوت مجامع غربی در قبال توهین به دین مبین اسلامی و اتخاذ مواضع سرسختانه در قبال هولوکاست را بیانگر سیاست «یک بام و دو هوای» آنان برشمرد و افزود: توهین به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) قلب ملت‌های مسلمان را به درد آورده است. و در حالی شاهد سکوت آمریکا هستیم که مسلمانان توهین به مقدسات خود را خط قرمز می‌دانند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه، خشم مردم مسلمان از سیاست‌های خصمانه آمریکا را امری بدیهی خواند و تصریح کرد که هر مسلمانی که نسبت به دینش غیرت داشته باشد به هیچ روی نمی‌تواند ببیند که به دینش توهین می‌شود؛ بلکه با همه توانش از دینش دفاع می کند حتی اگر این دفاع به قیمت جانش تمام شود.

کارشناس مسائل منطقه،‌ پیامبر (ص) را محل اجماع همه جریان‌ها و گروه‌ها و مذاهب اسلامی خواند و تاکید کرد که حتی غیر مسلمانان نیز با توهین به مقدسات مسلمانان مخالفت می‌کنند.

وی حوادث قاهره و بنغازی را آغاز واکنش مسلمانان به فیلم توهین آمیز به پیامبر (ص) خواند و با اشاره به برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز در تونس، مغرب و چند کشور دیگر اسلامی پیش بینی کرد که دامنه تظاهرات در چند روز آینده به بیشتر کشورهای جهان کشیده شود.

رئیس دادگاه عالی فلسطین در گفت‌وگو با فارس فاش کرد

کمک 5میلیون ‌دلاری صهیونیست‌ها به سازنده فیلم موهن ‌به پیامبر(ص)

رئیس دادگاه عالی قانونگذاری فلسطین فاش کرد، «سام بازیل» سازنده فیلم موهن به پیامبر(ص) برای تهیه این فیلم از یهودیان مبلغ 5 میلیون دلار کمک جمع آوری کرده است.

 شیخ «یوسف ادعیس» رئیس دادگاه عالی قانونگذاری فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رام الله، پخش فیلم موهن علیه پیامبر اسلام (ص) را باعث تحریک احساسات مسلمانان دانست و از سازمان ملل متحد خواست تا قانونی را به تصویب برساند که همه کسانی را که به ادیان و نمادهای دینی به صورت عمدی توهین می کنند، مجرم شمرده و آنها را محاکمه کند.

وی در این گفت‌وگو همچنین از اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی نیز خواست تا نقش خود را در این باره ایفا کنند و به سازمان ملل برای تصویب این قانون فشار وارد کنند.

ادعیس تاکید کرد: توهین به پیامبران الهی هر قدر که باشد چیزی از ارزش و اعتبار آنها نمی‌کاهد اما توهین به نمادهای دینی و مقدسات آن در راستای آزادی بیان نیست و نقض صریح قانون و منشورهای حقوقی و بین‌المللی به شمار می‌رود.

وی هدف از این توهین ها را تحریک مسلمانان و اعراب دانست و تاکید کرد که تولید این فیلم میزان انحطاط اخلاقی و فکری و دشمنی آنها با اسلام به عنوان دین دعوت کننده به فضیلت و پاکی و عفاف را نشان می‌دهد.

این مقام فلسطینی دست داشتن صهیونیست‌ها در پشت پرده تولید این فیلم غیر اخلاقی را برای ایجاد فتنه و تعمیق بحرانهای کنونی بعید ندانست و گفت: بویژه بعد از اینکه مشخص شد تهیه کننده این فیلم یک یهودی به نام «سام بازیل» بوده و برای تهیه این فیلم از یهودیان مبلغ 5 میلیون دلار کمک جمع آوری کرده است، این فرضیه تقویت می‌شود.

 

«محمد مصطفى علوش» در گفت‌وگو با فارس تشریح کرد:

نقش لابی صهیونیستی در تولید فیلم موهن به پیامبر(ص)

«محمد مصطفى علوش»، کارشناس لبنانی جنبش‌های اسلامی تاکید کرد که لابی صهیونیستی برای تشدید پدیده اسلام هراسی در پس این فیلم موهن به ساحت مقدس پیامبر (ص) و دین اسلام قرار دارد.

«محمد مصطفى علوش»، کارشناس لبنانی جنبش‌های اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیروت تاکید کرد که فیلم «برائت مسلمانان» که فیلمی توهین‌کننده به ساحت مقدس پیامبر (ص) و دین اسلام است،‌ با هدف تحریک احساسات ملت‌های جهان عرب و به طور خاص کشورهایی که شاهد انقلاب‌‌های مردمی بوده‌اند، مانند مصر و لیبی و تونس ساخته شد.

این کارشناس لبنانی و جهان عرب در ادامه گفت‌وگوی خود با فارس گفت که ملل منطقه درپی تغییر و تحولاتی که منطقه شاهد آن بوده، به ویژه انقلاب‌های عربی در جوش و خروش بود و پخش این فیلم عاملی شد تا این جوش و خروش به ویژه در کشورهایی که شاهد انقلاب بود، به اوج برسد.

علوش در این‌باره که این اعتراض‌ها شکل شدیدتری به خود بگیرد یا بر روند روابط اعراب با غرب تاثیر بگذارد، گفت که اعتراض‌های جهان عرب و مسلمانان دولت‌های غربی را بیش از گذشته به وقوع چنین حوادثی و پخش چنین فیلم‌های توهین‌آمیزی به تفکر وادار خواهد کرد، چون غرب به خوبی می‌داند که جهان عرب و ملت‌های عرب مثل گذشته نیستند و تغییر و تحولات بسیاری در آنها رخ داده و همین تغییر و تحولات است که موجب سرنگونی دیکتاتوری‌های بزرگ جهان عرب شد.

علوش درباره اینکه چه طرفی می‌تواند در پس تولید و پخش چنین فیلم‌هایی باشد، گفت: باید گفت در پس چنین اقداماتی لابی‌های یهودی قرار دارند که تلاش می‌کنند به پدیده اسلام هراسی دامن بزنند، بگونه‌ای که یکی از تولیدکنندگان این فیلم که یک آمریکایی یهودی الاصل است،‌ اعتراف کرد که 5 میلیون دلار برای تهیه این فیلم کمک مالی جمع‌آوری کرده تا با ساخت آن نسبت به خطری دین اسلام و آیین پیامبر (ص) بر تمدن غرب و اسرائیل در منطقه دارد، هشدار دهد.

این کارشناس لبنانی افزود: به نظر می‌رسد، نگرانی اسرائیل از تعامل غرب با جهان عرب پس از انقلاب‌های عربی و تلاش این رژیم برای ایجاد فتنه و بحران در کشورهای عربی از جمله دلایل نهفته در پس تولید این فیلم و خلق چنین بحرانی باشد.

قائم مقام سابق دانشگاه الازهر در گفت‌وگو با فارس:

همه جریان‌ها در تظاهرات ضد آمریکایی در مصر حضور دارند/مقدسات دینی خط قرمز ماست

 قائم مقام سابق دانشگاه الازهر با اشاره به اینکه دین، ارزش‌ها و معتقدات دینی خط قرمز ماست، تاکید کرد که سازنده فیلم موهن به ساحت مقدس پیامبر(ص) از هر تابعیتی که باشد، باید بازخواست شود.

شیخ «محمود عاشور»، یکی از علمای مصر و قائم مقام سابق دانشگاه الازهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره تاکید کرد، اعتراض‌هایی که مصر هم اکنون مقابل سفارت آمریکا در قاهره شاهد آن است، ‌نتیجه خشم و غضب مسلمانان این کشور است و دولت مرسی می‌تواند، این بحران را آرام کند و دولت آمریکا باید سازنده این فیلم موهن را بازخواست کند.

شیخ عاشور در پاسخ به سوال فارس در خصوص ادعای رسانه های غربی که اعتراض‌های مردمی مقابل سفارت آمریکا در قاهره را تنها به نیروهای سلفی و سازمان القاعده نسبت می دهند و مدعی هستند که مردم مصر در آن مشارکت ندارند،‌ گفت: این اعتراض‌ها بیانگر خشم و غضب مسلمانان مصری به خاطر تکرار توهین به ساحت مقدس پیامبر (ص) است، به ویژه آنکه مشاهده می‌کنیم که این‌بار توهین بسیار جری‌تر از دفعات پیش بوده و به شدت احساسات مسلمانان را جریحه‌دار کرده است، به همین دلیل نمی‌توان گفت که این اعتراض‌ها و تظاهرات‌ها وابسته به جریان سیاسی یا اسلامی خاص است. بی‌تردید‌ همه این معترضین مسلمان و از تمام اقشار و طوایف جامعه مصر هستند.

قائم مقام سابق دانشگاه الازهر درباره اینکه این تظاهرات‌ها آیا بر روابط مصر و آمریکا تاثیر می‌گذارد یا خیر گفت: موضوع این حوادث و اینکه آیا بر آینده روابط مصر و آمریکا تاثیر می‌گذارد، یا خیر موضوعی سیاسی است، اما به نظر من دولتمردان کنونی مصر می‌توانند،‌ بحران پیش آمده را بدون ورود به برخی مسائل و قضایای مشکل‌ساز حل کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا واکنش آمریکا در قبال پخش این فیلم موهن با تاخیر همراه بود،‌ در حالی‌که واشنگتن در قبال بسیاری از قضایا به سرعت واکنش نشان می‌دهد، گفت: ما امیدواریم که دولت آمریکا عاملان این بحران را تحت پیگرد قرار دهد و آنها را به خاطر آنچه که در حق آیین اسلام و مسلمانان جهان انجام دادند، بازخواست کند،‌ چون همه باید به ادیان آسمانی و ارزش‌ها و معتقدات مردم ادیان مختلف احترام بگذارند.

شیخ عاشور در پاسخ به سوالی درباره دخالت اسرائیل در تهیه این فیلم با توجه به اینکه سازنده این فیلم موهن یک اسرائیلی مقیم آمریکاست گفت: تابعیت این کارگردان هرچه باشد، چه آمریکایی، چه اسرائیلی یا هرچیز دیگر، او باید به خاطر اقدام توهین ‌آمیزش مورد بازخواست قرار گیرد و اگر در این بین احساس می‌شود که اسرائیل در این امر دخیل است، باید موضعی جدی در برابر آن اتخاذ شود، چون دین ، ارزش‌ها و معتقدات دینی خط قرمز ماست.

 

گفت‌وگوی فارس با سازمان‌دهنده تظاهرات علیه سفارت آمریکا

تک تیراندازهای آمریکایی جوانان یمنی را هدف قرار می‌دهند/هشدار تظاهرات‌کنندگان به آمریکا

«رضوان الحیمی»، از سازمان‌دهندگان تظاهرات روز گذشته یمن به آمریکا هشدار داد برای اینکه سفیر این کشور به سرنوشت سفیرش در لیبی دچار نشود ، هر چه سریعتر خاک صنعا را ترک کند.

«رضوان الحیمی»، از سازمان‌دهندگان تظاهرات روز گذشته مردم یمن مقابل سفارت آمریکا در پایتخت این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در صنعا تاکید کرد که فیلم موهن آمریکایی تلاش می‌کند، هویت اسلام و مسلمانان را محو کند و ما امیدواریم این سرآغازی بر بازگشت مسلمانان به هویت واقعی‌اشان باشد.

وی تاکید کرد که هدف این فیلم تعمیق پدیده نفرت از اسلام و مسلمانان است و کسانی‌که در این تظاهرات‌ شرکت کردند، از تمام اقشار و طوایف جامعه یمن بودند.

وی از تیراندازی نیروهای آمریکایی به جوانان یمنی در تظاهرات دیروز و حمله به سفارت این کشور در صنعا خبر داد و گفت: تصاویر و فیلم‌های گرفته شده این گفته را ثابت می‌کند.

الحیمی ضمن هشدار به آمریکا از این کشور خواست سفیر خود را پیش از اینکه به سرنوشت سفیرش در بنغازی دچار نشود، هر چه سریعتر از خاک یمن خارج کند

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها