کد خبر: ۷۸۵۹۴
زمان انتشار: ۱۴:۰۳     ۲۱ شهريور ۱۳۹۱
بولتن نیوز: نزدیک به دو ماه از تلاشهای مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق و رئیس اقلیم کردستان عراق برای وارد کردن گروههای سیاسی کرد سوریه به جبهه ضد سوریه می گذرد و علیرغم توافقات انجام شده هنوز گروههای کردی نه تنها وارد معامله با گروههای مسلح عربی که از حمایت غرب و کشورهای عربی و ترکیه برخوردارهستند، نشده اند بلکه روز به روز اختلافات آنها با همدیگر بیشتر می شود.

این شکست به گونه ای است که سفر رئیس سازمان جاسوسی سیا به ترکیه نیز نتوانسته است گره از کار گروههای تروریستی بگشاید که با دلارهای کشورهای غربی و عربی اسلحه خریده و درصدد استقرار دمکراسی عربستانی و بحرینی در سوریه هستند .

خبرها از داخل سوریه حاکی است که تروریست های تحت حمایت کشورهای عربی و غربی برای اینکه خود ی نشان دهند خواستار تشکیل جلسه در دمشق شده اند تا شاید به نحوی بتوانند از زیر فشار شکست خلاصی یابند.در همان قدم اول گروههای کردی اعلام کرده اند که در این اجلاس اگر برگزار هم شود شرکت نخواهند کرد.

دفتر روابط حزب چپ دمکرات کرد سوریه با صدور بیانیه ائی اعلام کرده است که در این نشست شرکت نخواهد کرد و تمام احزاب کردی هم اعلام کرده اند که در این جلسه ها شرکت نخواهند کرد.


ماهیت گروههای مسلحی که هم اکنون در سوریه جنگ می کنند عمدتا از گروههای تندور سلفی عربی تشکیل شده است که از حمایت مادی وهابیون عربستانی برخوردار هستند و می کوشند که کنترل صحنه را بدست گیرند و عمده ترین نگرانی کردها هم دقیقا همین گروهها هستند.چرا که کردها از خود این سوال را می پرسند که آیا این گروهها دمکراسی حاکم بر عربستان و بحرین را می خواهند برای مردم سوریه به ارمغان بیاورند ؟ تفکری که جز به نابود کردن مخالف خود نمی اندیشد و راه حلی جز تصفیه نمی بیند.

واقعیت این است که گروههای کردی در سوریه امروز نه از دریچه بارزانی و نه از دریچه گروههای تندرو سلفی به تحولات سوریه نمی نگرند بلکه از زاویه دیکتاتوری حاکم بر عربستان و بحرین به موضوع سوریه می نگرند که کمترین نشانه های آزادی بیان را در کشور خود با سرکوب و زندان پاسخ می دهند.

از این رو گروههای کرد عراقی که به گروههای مسلح در سوریه کمک می کنند، می بایستی بیشتر از هر زمانی منطقی باشند و به صرف حمایت آمریکا و کشورهای عربی وارد این گود نشوند چون تبعات شکست های پیش رو برای آنها هزینه بر خواهد بود.

سرنوشت توافقنامه دو ماه گذشته بین گروههای کردی سوریه که برای وارد کردن کردها به صحنه جنگ علیه دولت سوریه بود امروز رفته رفته ، صرفا تبدیل به کاغذ پاره ائی بیش نمی شود.

گذر زمان نشان داده است که کردها در سوریه با عینک منافع خویش در سوریه به تحولات می نگرند و نه عینک گروههای سیاسی حاکم بر کردستان عراق.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها