کد خبر: ۷۸۵۲
زمان انتشار: ۲۰:۲۱     ۰۸ دی ۱۳۸۹

يکی از فوائد ارزش­مندی که طرح ملی هدفمندی يارانه­ها در ميان­مدت و درازمدت برجای خواهد گذاشت کاستن از ميزان اختلاف طبقاتی در جامعه اسلامی است. اختلاف طبقاتی از آن دسته ناهنجاری­هايی است که از ثمرات سرمايه­سالاری در اقتصاد به شمار می­رود و با فرهنگ دينی و انقلابی تناسبی ندارد.

در نظام سرمايه‏دارى تا اختلاف طبقاتی و اختلاف سطح در مصرف، در کار نباشد، شتاب در انگيزش پيدا نمى‏شود و اطاعت و فرمانبرى و عهده‏پذيرى رخ نمی­دهد. اين اختلاف طبقاتی، نسبت به طبقه پائين، تحقير و نسبت به آن طبقه بالاتر، تجليل مى‏آورد؛ يعنی طبقه بالا را مسلط مى‏كند و به او اذن تكبّر مى‏دهد و با همين تحقير و تجليل، ايجاد حركت می­نمايد.

اين اختلاف طبقاتى و انحصارات، با شعار عدالت اجتماعی که از اهداف انقلاب اسلامی بود منافات دارد. جامعه انقلابى، اختلاف طبقاتى را نمی­پذيرد و عدالت اجتماعى را دنبال می­کند. اساساً مفهوم عدالت اجتماعى، ضد «طبقه» است و سرمايه را براى انسان می­خواهد نه انسان را براى سرمايه. به عبارت ديگر، در نظام عادلانه، ارزش انسان، حرف اول را مى‏زند اما در نظام سرمايه­داری، بازار كار در كنار بازار كالا بايد به نفع رشد سرمايه بچرخد؛ يعنى به انسان به صورت كالا نگاه کرده و براى هر فرد قيمت تعيين مى‏كند؛ يعنى تعيين مى‏كنند كه حق مصرف او در جامعه چقدر است. بعد مى‏گويند: حق مصرف يك طبقه بدليل داشتن سرمايه بيش­تر، بيش از ديگران است و هر فردى به ميزانى كه توانسته ‏باشد سرمايه را انباشته كند به همان ميزان حق مصرف دارد!

البته ادعا اين نيست که طرح ملی هدفمندی يارانه­ها می­تواند عدالت اجتماعی را به طور کامل به ارمغان آورد، بلکه به آن بايد صرفاً به عنوان درآمدی و مقدمه­ای بر نظام اقتصادی مطلوب نگريست؛ آن هم مشروط بر اين­که نظريه­پردارازان اقتصاد اسلامی هر چه زودتر الگوهای تفصيلی اسلامی را در اين خصوص، کشف و ارائه کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها