کد خبر: ۷۸۴۹۴
زمان انتشار: ۰۹:۴۱     ۲۱ شهريور ۱۳۹۱
به گزارش 598 به نقل از فارس، سید صدرالدین صدر فرزند امام موسی صدر گفت: در نیمه ماه ژوئیه گذشته، مقامات لیبی ادعا کردند که با بررسی وسایل همراه یک جسد و انجام آزمایش DNA بر روی آن در آزمایشگاههای یک مؤسسه اروپایی مشخص شده است که آن جسد متعلق به امام موسی صدر بوده است. وی گفت این ادعا صحت ندارد.

سید صدر الدین می گوید: رسانه ها با تحلیل‌ها و گزارش های خود بسیار ما را آزرده کردند و مطالبی را بیان کردند که کاملاً از عدالت به دور بود. شواهد علمی و قانونی به طور قطع  نشان می دهد آنچه اخیراً درباره سرنوشت امام موسی صدر بیان شده صحت ندارد.

وی تصریح کرد که به مسئولان لیبی گفته شده است که باید به سرعت بازداشتگاه های مخفی، مورد بررسی قرار گیرد. آنها باید دچار خطا و اشتباه نشوند و در مقام جبران، ضمن توجه جدی به این امر، با قاضی حسن شامی، هماهنگ کننده قضایی پرونده همکاری نموده و از اطلاعات، پیشنهادات و خواسته های دقیق و منطقی وی استقبال کنند.

سید صدر الدین در جلسه افتتاحیه چهارمین یادمان امام موسی صدر در صور، ضمن قرائت سخنان خانواده ایشان بیان داشت: 12426 روز از فجیع ترین جنایتی که در حق امام موسی صدر و همراهانش شیخ محمد یعقوب و استاد عباس بدرالدین روا داشته شده می گذرد. چه جنایتی از این بدتر که کسی ربوده و زندانی شود و از وی هیچ خبری نباشد. کنفرانسی برگزار شده با نام "بررسی عادلانه سرنوشت امام موسی صدر". من از خودم و شما می پرسم: آیا واقعاً تاکنون عادلانه با این قضیه برخورد شده است؟

وی می‌افزاید: سه دهه گذشت تا اینکه مرحوم سمیح الحاج در تاریخ 21/8/2008 کیفرخواستی را به دادگاه ارائه کرد. متأسفانه دادگاه هیچ اقدامی درباره معمر قذافی انجام نداد تا اینکه کشته شد و ای کاش زنده می‌ماند.  

صدر در ادامه می گوید: با سقوط رژیم قذافی، اخبار مربوط به سید را در لیبی جویا شدیم و با مسئولان جدید صحبت کردیم و در اصل موضوع با یکدیگر به توافق رسیدیم. بسیار خوشحال شدیم که این پرونده در اولویت های ملی آنهاست و تلاش های قضایی بسیاری برای اطلاع از مکان بازداشت آنها در جریان است. با این حال وضعیت آشفته لیبی و نبود دولت در پی سقوط قذافی، روند تحقیقات را با کندی مواجه ساخته و ما امیدواریم مسئولان این مشکل را رفع کنند.

وی می افزاید: ما بر اساس اصول و سازوکارهای خود تلاش می کنیم تا از محل بازداشت این عزیزان اطلاع پیدا کنیم. چرا که تأخیر، شرایط آنها را پیچیده تر می کند و از آنجا که محیط لیبی آبستن حوادث زیادی از جمله اقدامات ربایش و نبود آزادی است، بناچار لیبی باید با کمیته لبنانی رسیدگی به پرونده امام موسی صدر همکاری کند. این کمیته بارها با مقامات لیبی این قضیه را دنبال کرده، اما نتیجه آنطور که باید رضایت بخش نبوده است.

سید موسی صدر از مراجع ذیربط لبنان خواست با جدیت بیشتر این مسئله را دنبال کرده و سیاست‌هایی روشن مبتنی بر تعامل سازنده با نظام لیبی اتخاذ نمایند.

وی در این راستا تأکید کرد که لازمه برخورداری دو کشور از روابط برابر و یکسان به این بستگی دارد که لیبی با این قضیه مقدس که همه لبنانی‌ها در مورد آن اجماع دارند، همکاری جدی، سریع و صادقانه داشته باشد.

وی همچنین از دولت لبنان و دیگر دولتهای دوست خواست این قضیه را  در تمامی محافل رسمی و داخلی مطرح و زنده نگه دارند و بر لیبی و دیگر کشورهای دخیل در این امر فشار بیاورند تا به خواسته لبنان توجه نمایند.

عدنان منصور، وزیر امور خارجه و مهاجران لبنان و رئیس کمیته رسیدگی به سرنوشت امام موسی صدر و دو تن از همراهانش اعلام کرد که رسانه ها اخباری را از جلسه کمیته رسیدگی به اتهامات عبدالله السنوسی، رئیس پیشین اطلاعات لیبی که توسط موریتانی به مقامات این کشور تحویل داده منتشر کرده اند.

عدنان منصور صحت مطالب منتشر شده را رد کرده و از رسانه ها خواست از ارائه اخبار و تحلیل‌های کذب و نادرست پرهیز نمایند. وی همچنین تأکید کرد که این کمیته بی سر وصدا به برقراری ارتباط خود با مراجع ذیربط ادامه می‌دهد و بسیار تلاش دارد تا مطالب به دست آمده رسانه‌ای نشود.

رسانه های جمعی لبنان پیشتر اعلام کرده بودند که السنوسی،در اعترافات خود مقامات لیبی را  از شهادت امام موسی صدر و همراهانش و مکان دفن آنها مطلع ساخته است.

این روزنامه همچنین گفته است که السنوسی گذرنامه امام موسی صدر و دوستانش را در اختیار داشته است اما منصور و خانواده امام موسی صدر این گفته را تکذیب کرده‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها