کد خبر: ۷۷۸۱۶
زمان انتشار: ۲۳:۲۹     ۱۶ شهريور ۱۳۹۱
سیاست های خبری شبکه الجزیره و نگاه یکجانبه و غیرواقعگرایانه این رسانه به رویدادهای خبری منطقه و جهان که با مخالفت گسترده در این شبکه خبری مواجه شده و موجی از استعفای خبرنگاران آن را به همراه داشته، این بار به استعفای خبرنگار با سابقه این رسانه در آلمان منجر شد.
ایرنا؛ اقدام خبرنگاران الجزیره به استعفا در اعتراض به مواضع مغرضانه این شبکه تلویزیونی درباره تحولات منطقه از جمله سوریه، بحرین،لبنان و کشورهای دیگر صورت می گیرد و این شبکه تلویزیونی که دفتر اصلی آن در قطر است به مخفی کاری واقعیت ها در مورد تحولات و رویدادهای خبری منطقه خاورمیانه متهم است.

از دیگر اتهامات مطرح برضد این شبکه تلویزیونی،داستان سازی های ساختگی در باره لیبی و سوریه و پخش تصاویر خاص از مکان های نامشخص و مرتبط کردن آن با کشورهای مورد اشاره است.این شبکه تلویزیونی پخش کننده دیدگاه ها و خط فکرهایی است که در جهت منافع سیاسی قطر و همچنین آمریکا و ایادی آن قرار دارد.

در تازه ترین استعفای اعتراضی خبرنگاران الجزیره،ˈ اختام سلیمانˈ رییس دفتر این شبکه خبری در آلمان با داشتن 11 سال سابقه همکاری و فعالیت خبری در این شبکه،در اعتراض به عملکرد الجزیره از مسوولیت خود استعفا کرد.

سلیمان در گفت و گو با ایرنا،با بیان اینکه استعفای خود را به مسوولان این شبکه تحویل داده است،در خصوص دلایلش از این اقدام با بیان اینکه در شرایط فعلی حاضر به بیان جزییات نیست، رعایت نشدن اصول حرفه ای خبر و اصل بی طرفی را از دلایل اصلی کناره گیری اعتراضی خود عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: شرایط کاری در این شبکه به هیچ عنوان با اصول حرفه ای منطبق نیست و مطمئن باشید که هیچ خبرنگاری در صورت راضی بودن از شرایط حرفه ای کار خود،کنار نخواهد کشید.

استعفای سلیمان در ادامه موج استعفای خبرنگاران بین المللی این شبکه خبری به وقوع پیوسته و در همین راستا خبرنگاران این رسانه دیداری و شنیداری همچون غسان بن جدو در بیروت و خبرنگاران و گزارشگران آن در سوریه، روسیه و مصر در اعتراض به عملکرد غیرحرفه ای رسانه خود از ادامه همکاری با آن منصرف شدند.

این خبرنگاران در تشریح دلایل استعفای خود در انتقاد به عملکرد و جهت گیری های خبری شبکه الجزیره به دو نکته مهم و اساسی اشاره کردند که یکی حمایت بی قید و شرط از سیاست های غرب در تولید و انتشار اخبار و دلیل دوم نیز عدم رعایت بی طرفی در انتشار اخبار و دخالت دادن مسایل سیاسی و علایق شخصی در حرفه خبری بوده است.

اختام سلیمان 42 ساله به عنوان یکی از خبرنگاران با سابقه عرب در آلمان شناخته می شود و در مورد مسائل و رویدادهای مهم منطقه خاورمیانه همیشه به عنوان یک کارشناس و تحلیلگر از نظرات وی در رسانه های این کشور استفاده می شد.

وی از سال 1989 که به عنوان دانشجو به آلمان سفر کرده تاکنون در برلین زندگی می کند،تحصیلکرده رشته اسلام شناسی و علوم سیاسی است و قبل از انتخاب به عنوان رییس شبکه الجزیره در آلمان،در بخش عربی دویچه وله فعالیت خبری داشته است.

پوشش اخبار و رویدادهای مهم اروپایی برای شبکه الجزیره بر عهده سلیمان بود.

غسان بن جدو خبرنگار الجزیره در بیروت نیز به عنوان یکی از کسانی که حاضر به ادامه همکاری با این رسانه نشد،دلیل استعفای خود را اینگونه اعلام کرده بود ˈالجزیره رؤیای کامل حرفه‌ای‌گری و واقع‏گرایی خود را از دست داده و این روند در پست‌ترین حال خود قرار دارد زیرا این شبکه امروز به عنوان یک رسانه، به اتاق عملیاتی با هدف تحریک تبدیل شده است.

این عضو شبکه خبری الجزیره همچنین درمورد عملکرد خبری آن تاکید کرد: سیاست تحریک‌آمیز و غیرحرفه‌ای الجزیره با توجه به نقطه تاریخی مهم کنونی که منطقه در آن است،کاملاً غیرقابل قبول است.

استعفای غسان بن جدو از همکاری با الجزیره در زمانی اعلام شد که بسیاری از کارشناسان و مردم بحرین از عملکرد گزینشی الجزیره در قبال انقلاب‌های منطقه انتقاد کرده و معتقد بودند این شبکه حوادث بحرین را به دلیل جانبداری از سیاست‌های عربستان سعودی و آمریکا، پوشش نمی‌دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها