کد خبر: ۷۷۳۰۸
زمان انتشار: ۱۰:۲۱     ۱۴ شهريور ۱۳۹۱
بانک مرکزی از جمله دستگاه‌های اجرایی است که با اولویت‌بندی وظایف و تکالیف خود در راستای تحقق خدمت‌رسانی توانسته است شاخص‌های کمی و کیفی خود را به شکل چشمگیری ارتقا بخشده و نگاهی به عملکرد این نهاد گواه این مدعاست.

پایگاه اطلاع رسانی دولت، پس از گذشت چندین دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی تحریمها و تهدیدها‌ی دشمنان و قدرتهای بزرگ همواره بر کالبد نظام جمهوری اسلامی سایه افکنده و با روی کار آمدن دولت خدمتگزار نیز تهدیدات برای ایجاد مانع در رسیدن به قله‌های پیشرفت ملت ایران روز بر روز بیشتر شده است.

از جمله اقدامات مهم دولت خدمتگزار در راستای تحقق عدالت عبارتند از : اجرای طرح تحول اقتصادی، توزیع سهام عدالت، قانون هدفمندسازی یارانه ها، پیشرفت چشمگیر ایران در انجام فعالیت های صلح آمیز هسته ای و پیوستن ایران به جرگه کشورهای دارای چرخه سوخت هسته ای، ورود ایران به فضا و علوم فضایی، اجرای اصل 44 قانون اساسی، طرح مسکن مهر، اجرای طرح پزشک خانواده، ایجادفرصتهای شغلی مناسب برای گروه های مختلف جامعه، اقدامات مهم فرهنگی ، هنری و ورزشی و بسیاری موارد دیگر است.

در هفته دولت 1391، در راستای اطلاع رسانی شفاف از فعالیتها و اقدامات صورت گرفته در دستگاه های اجرایی، پایگاه اطلاع رسانی دولت در سلسله گزارش هایی به انعکاس فشرده و چکیده اهم خدمات و دستاوردهای وزارتخانه ها و سازمان ها در قالب "فرصت خدمت ماندگار"می پردازد.

بانک مرکزی، از جمله دستگاه‌های اجرایی است که با اولویت‌بندی وظایف و تکالیف خود و در راستای تحقق خدمت‌رسانی توانسته است شاخص‌های کمی و کیفی خود را به شکل چشمگیری ارتقا بخشده که نگاهی گذار به عملکرد این نهاد گواه این مدعاست:

بر اساس گزارش عملکرد با نک مرکزی ، از اهم برنامه های اجرا شده در این نهاد اجرای دقیق قانون عملیات بانکی بدون ربا، کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به منظور حمایت از تولید (محدود کردن سقف نرخ های سود عقود مشارکتی) و تعدیل نرخ سود علی الحساب سپرده های بانکی در راستای کاهش هزینه پول در بانک ها است.

همچنین، به منظور بهبود شرایط مدیریت نقدینگی بانک ها بازخرید و معاملات اوراق مشارکت به بازار سرمایه منتقل شده است. بر اساس این گزارش، حمایت از بخش‌های تولیدی و رعایت توازن بخشی در توزیع تسهیلات بانکی و نیز حمایت از حقوق مشتریان بانک ها و رعایت عدالت در عملیات بانکی در طی دولت نهم و دهم  است که  همواره مورد تاکید بانک مرکزی بوده است.

بر این اساس،اقشار آسیب پذیر برای رفع نیاز های ضروری خود از حمایت بانک مرکزی برخوردار بوده و عملیات قرض الحسنه بانک ها از طریق بانک مرکزی ساماندهی شده است و نیز توسعه کیفی بانکداری الکترونیک و افزایش نظارت بر پرداخت های کارتی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این نهاد در طول دولت نهم و دهم بوده است.

همچنین ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری، تعاونی ها، صندوقهای قرض الحسنه و بانکها پس از 30 سال از اقدامات مهم دیگری است که در طی دولت نهم و دهم شاهد آن بوده ایم.

همچنین، راه اندازی سامانه سیستم یکپارچه اطلاعات اعتباری و راه اندازی انواع سامانه های الکترونیکی بانکی و همچنین ، اجرای کاملاً موفق پرداخت یارانه ها (بصورت یکپارچه) از اقدامات مهمی است که که در این گزارش به آن اشاره شده است.

بر اساس این گزارش، ساماندهی اعطای قرض الحسنه به میزان جذب منابع و مصرف آن در جهت ایجاد اشتغال و پیگیری اصلاح قوانین و مقررات بانکی و همچنین، ذخیره طلای کشور به میزان کافی و غیرقابل تصور از موفقیتهای قابل توجهی است که در عملکرد درخشان بانک مرکزی در طول دولت خدمتگزار نهم و دهم  ثبت شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها