کد خبر: ۷۷۱۳۱
زمان انتشار: ۱۱:۳۹     ۱۳ شهريور ۱۳۹۱
اجلاس جنبش غيرمتعهدها در تهران در حالي به پايان رسيد كه به جرات مي‌توان گفت در سطح برگزاري نشست‌هاي مختلف اين جنبش در تمامي 15 دوره خود، تحولي بزرگ رخ داد و ايران را به‌عنوان كشوري با ثبات و مقتدر در ميان فرستادگان و گروه‌هاي بيش از 120 كشور جهان معرفي كرد.

اين تجربه ارزشمند براي نظام اسلامي ما نه تنها فرصت بزرگي براي دفع حملات اقتصادي دشمن در فازهاي مختلف تحريم است بلكه زمين‌هاي را مي‌سازد كه بتوانيم با تحرك بالاي سياسي در جهان به‌خصوص در سطح كشورهاي عضو اين جنبش كه پيشنهادهاي ايران براي اداره بهتر سازمان ملل را در مسير منافع ملي خودشان مي‌بينند، شرايطي را به دشمنان نظام اسلامي تحميل كنيم كه در آن، غربي‌ها خودشان و مجموعه چند كشور زورگو و سياست‌هاي منحرفشان در قال ملت‌ها را منزوي ببينند.

اجلاس تهران از سوي ديگر اين پيام را به جهان مخابره كرد كه تحولي بزرگ با خواست عمومي كشورهاي آزاده جهان شكل گرفته و آن تغيير بنيادين ماهيت سازمان‌هاي به‌اصطلاح بين‌المللي است. تحولي كه مبنايي براي آغاز اصلاحات جديد در اين سازمان‌‌هاست و در غير اينصورت موجب از دست رفتن حداقل اعتبار آنها نزد ملت‌هاي جهان خواهد شد.

اجلاس تهران با توجه به سطح حضور هيات‌هاي مختلف و همين طور شكل برگزاري آن، نشان داد كه كشورمان داراي ظرفيت‌هاي منحصر به‌فرد سياسي در برگزاري نشست‌هاي جهاني به‌خصوص در سطح سازماني است كه بعد از سازمان ملل بيشترين ميزان عضو را داراست. همين طور اجلاس تهران پيام ايران به روشني به كشورهاي مختلف جهان و كشورهاي عضو اين جنبش رساند كه حكومت و ملت ايران صداي واحدي دارند و در دفاع از حقوق مسلم شان حاضر به باج دادن به هيچ قدرتي در جهان نيستند. اين شيوه و روش ايران در القاي اين پيام به كشورهاي جهان نيز براي ديگر ملل الگو آفرين شده و به‌زودي امواج برآمده از اجلاس جنبش غيرمتعهدها در تهران به سراسر جهان خواهد رسيد.

انتظاري كه از ناحيه نمايندگان مجلس و همين طور قوه مقننه كشورمان بر برگزار‌كنندگان اصلي اين اجلاس يعني وزرات امور خارجه مي‌رود اين است كه حداكثر تلاش و كوشش از روز بعد از برگزاري اجلاس بكار گرفته شود تا توافقات دروني اين جنبش به خوبي احيا شده و كشورهايي كه در نشست تهران به‌صورت فعالانه حضور داشتند در دامنه اصلي تمركز ديپلماسي سياسي كشورمان قرار گيرند تا بتوان از انگيزه‌هاي اين كشورها براي افزايش سطح تبادلات اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي و... بهره برد.

مجلس شوراي اسلامي و كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي آن نيز همان‌طور كه پيش از برگزاري اين نشست نهايت همكاري را با وزارت امور خارجه چه رده‌هاي كارشناسي و كار‌گروهي و چه در رده‌هاي عالي سياسي داشت، از اين به بعد نيز تمام توان خود را به كار خواهد گرفت تا زمينه‌هاي لازم تحقق اهداف تهران به ثمر رسيده و براساس قاعده عمومي ميان همه كشورها كه منافع ملي شان را در راس سياست‌هاي خارجي خود قرار مي‌دهند، رفتار كرده و با ايجاد تعاملات دو سويه ميان ملت‌ها، زمين‌هاي را فراهم كند كه بتوان به‌خوبي به آنچه رهبر معظم انقلاب اسلامي از اهداف اين اجلاس نام بردند محقق شود.

رسيدن به صلحي فراگير در جهان، افزايش نقش جنبش در تحولات بين‌المللي، تداوم نقش آفريني اين جنبش بر مبناي دفاع از حقوق ملت‌ها در برابر ابر‌قدرت‌ها و همين طور دفاع از حقوق ملت‌ها در رسيدن به توسعه و پيشرفت در همه زمينه‌ها به‌خصوص در حوزه دانش از جمله دانش هسته‌اي از جمله محورهاي مورد انتظار از جنبش غيرمتعهدها به رياست ايران است كه بايد براي استقرار كامل آن تلاش كرد.

جنبش غير‌متهعدها ثابت كرده است كه سابقه روشني در دفاع از حقوق ملت‌ها دارد و روحيه قالب بر سران اين اجلاس نيز دفاع از حقوق ملت‌ها به‌خصوص ملت مظلوم فلسطين در برابر صهيونيست‌هاي پليد است. اين آرمان مشترك ميان اعضا فرصتي گرانسنگ براي غلبه بر هژموني سياسي غرب بر جهان است كه هيچ تحرك و پويايي را در ميان ملت‌ها بر نمي‌تابد.

وحيد احمدي
نماينده مردم صحنه و كنگاور
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها