عباس کاظمی در گفتگو با مهر درباره مهمترین برنامههای دولت برای کاهش مصرف
سوخت در ناوگان حمل و نقل کشور، گفت: در حال حاضر خودروهای تولیدی توسط
شرکتهای خودروساز داخلی دارای استاندارد یورو ۲ اتحادیه اروپا است.
مدیرعامل
شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اعلام اینکه بر اساس توافق صورت گرفته باید
استاندارد تولید خودروها و استاندارد سوخت مصرفی به یورو ۴ و ۵ ارتقا یابد،
تصریح کرد: با وجود آغاز تولید گازوئیل و بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵
در پالایشگاه های نفت هنوز استاندارد خودروها ارتقا پیدا نکرده است.
این
مقام مسئول با یاداوری اینکه بر اساس برنامه زمان بندی تا پایان سال ۱۳۹۴
باید استاندارد تولید خودرو در ایران به حداقل یورو ۴ ارتقا یابد، اظهار
داشت: با ارتقای استانداردها امکان کاهش مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل هم
فراهم میشود.
وی با یادآوری اینکه هم اکنون بهطور متوسط در هر ۱۰۰
کیلومتر پیمایش ۸.۵ میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل و نقل کشور مصرف می
شود، بیان کرد: در صورت اجرای تمامی برنامهها متوسط مصرف سوخت باید به هفت
لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش کاهش یابد.
آغاز تولید خودروهای سواری دیزلی
کاظمی
از ورود خودروهای سواری دیزل سوز به عنوان دومین سناریوی در دست اجرا نام
برد و تاکید کرد: در حال حاضر تولید وانت نیسان دیزل سوز آغاز شده است.
مدیرعامل
شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان اینکه به زودی خودروی پیکاب گازوئیل
سوز هم به بازار عرضه میشود، تبیین کرد: این در حالی است که آخرین مراحل
تولید سمند پایه گازوئیل سوز هم در حال انجام است.
وی با اشاره به
اینکه خودروهای سواری گازوئیل سوز از راندمان بالاتری در مصرف سوخت
برخوردار هستند، گفت: به عنوان نمونه خودروی سمند پایه گازوئیل سوز به ازای
هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش فقط ۵.۵ لیتر گازوئیل مصرف می کند.
افزایش سهم گازوئیل در سبد سوخت خودروها
این
مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر افزایش سهم گازوئیل به جای بنزین
یکی از سیاستهای کلان دولت برای مدیریت مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل
است، اعلام کرد: با توجه به به افتتاح و راه اندازی طرح های متعدد
پالایشگاهی امکان تامین گازوئیل خودروهای سواری وجود دارد.
کاظمی با
تاکید بر اینکه قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه حدود ۶۰۰ هزار دستگاه
خودروی سواری دیزلی وارد ناوگان حمل و نقل کشور شود، اظهار داشت: بر این
اساس کل نیاز گازوئیل خودروهای دیزلی حدود ۱۸ میلیون لیتر در روز برآورد می
شود که امکان تامین این گازوئیل با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا
وجود دارد.
نحوه عرضه گازوئیل یورو ۵ در جایگاهها
مدیرعامل
شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در پاسخ به این سوال مهر که آیا نیاز به اعمال
تغییراتی در جایگاه ها برای عرضه سوخت گازوئیل وجود ندارد: توضیح داد: عرضه
گازوئیل کم گوگرد برای خودروهای شخصی در جایگاه ها نیاز به سرمایه گذاری
های کلان و یا تکنولوژی پیچیده ای ندارد.
وی با یادآوری اینکه با
تفکیک مخزان زیر زمینی و یا حتی نصب یک مخزن جدید امکان عرضه گازوئیل در
تمامی جایگاههای سوخت وجود دارد، بیان کرد: در مجموع پیش بینی می شود
امسال امکان عرضه گازوئیل یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا در جایگاههای سوخت
فراهم شود.