کد خبر: ۷۶۹۶۹
زمان انتشار: ۱۲:۵۷     ۱۲ شهريور ۱۳۹۱
هفته نامه پنجره: اولین حاشیه خواندنی اجلاس مربوط به دو هفته قبل از برگزاری آن است؛ زمانی که بسیاری از شخصیت‎‎های سیاسی و گروه‎‎های مختلف به بهانه نزدیکی به اجلاس، فیتیله انتقاد‎ها را پایین کشیدند تا مبادا این انتقاد‎ها اجلاس را تحت‎الشعاع قرار دهد. «ط. م» یکی از عناصر فعال در فتنه سال 88 پس از ورود به فرودگاه امام خمینی توسط مأموران امنیتی دستگیر شد. گفتنی است خبر‎هایی مبنی بر برنامه‎ريزي برخی از عناصر ضد‎انقلاب جهت تحت‎الشعاع قرار دادن اجلاس منتشر شد که با نزدیکی به اجلاس و انتشار خبر بیماری قلبی میرحسین موسوی و انتقال وی به بیمارستان خط تبلیغاتی این افراد کاملا مشخص شد. هرچند که باقی‎ماندگان این جنبش از مردم درخواست کرده بودند تا روز‎های پنج‎شنبه و جمعه در اطراف سالن اجلاس دست به راهپیمایی بزنند ولی مردم ترجیح دادند که تعطیلات پایان هفته خود را در جاده‎‎های شمال سپری کنند.

امنیت اجلاس به لطف ختم صلوات!

از چند روز پیش از شروع اجلاس و حتی در خیابان‎‎های حومه شهر تهران گشت‎‎های پلیس و بسیج به چشم می‎خورد و تهرانی که به لطف تعطیلات کمی خلوت شده بود، رنگ‌‌و بویی امنیتی داشت. خبر‎هايی مبنی بر دستگیری چند گروه انتحاری نیز از دستاورد‎های همین گشت‎زنی‎‎ها بود که به‎دلیل حساسیت اجلاس، در محدوده پوشش رسانه‌ای قرار نگرفت. اما آن‎قدر امنیت اجلاس برایمان مهم بود که برخی از زنان تهرانی جلسات ختم صلوات برگزار کردند تا سران کشور‎ها به سلامت به کشورشان بازگردند و اجلاس عدم تعهد بدون هیچ مشکل خاصی به پایان برسد. این‎جاست که دیگر نمی‎توانید بين سیاست و دیانت این مردم مرزی قائل شوید!

بازیگوشی‎‎ امیر قطر در تهران

محمد المرسی رییس‎جمهوری مصر و حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر آخرین شخصیت‎‎هایی بودند که وارد فرودگاه مهر‎آباد شدند. رهبر معظم انقلاب با همراهي رییس‎جمهوری، وزیر امور خارجه، رییس مجلس و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد سالن اجلاس شدند و همین امر سبب شد که در لحظه ورود امیر قطر هیچ مسئول بلند‎پايه‎اي جهت استقبال از وی در ورودي سالن اجلاس حضور نداشته باشد و حمد بن خلیفه مجبور شود به تنهايي وارد سالن اجلاس شود! اما این پایان حواشی امیر قطر نبود. بازی امیر قطر با موبایل گران‎قیمتش در هنگام سخنرانی بان‎کی مون و احمدی‎نژاد سوژه خنده خبرنگاران شده بود.

سفر شمال کنسل شد؟

صبح روز اجلاس افتتاحیه برنامه در ساعت 10:30 و با یک و نیم ساعت تأخیر برگزار شد تا معلوم شود علاوه بر هواپیما‎‎های ایرانی، اجلاس‎‎های ایرانی نیز می‎تواند تأخیر داشته باشد. با حضور رهبر معظم انقلاب در سالن اصلی اجلاس و به‎پاخاستن مهمانان در برابر ایشان، شانزدهمین اجلاس عدم تعهد در تهران آغاز شد. در لحظه ورود رهبری، آیت‎الله هاشمی رفسنجانی نیز ایشان را همراهی می‎کرد تا مشخص شود که این‎بار و بر خلاف برنامه‎‎های چند وقت گذشته، هاشمی حضور در این برنامه را به سفر شمال و دماوند ترجیح داده و خود را به افتتاحیه اجلاس رسانده است. در سالن برای ایشان جایگاهی در میان بان‎کی مون و مرسی در نظر گرفته بودند و او نیز در فاصله سخنرانی‎ها، فرصت گپ و گفت با مرسی و بان‎کی مون را از دست نداد.

غربت بان کی مون در تهران

مسأله فلسطین، بحران سوریه و اصلاح ساختار بیمار سازمان ملل از نکاتی بود که وجه اشتراک سخنرانی بسیاری از مهمانان بود. چهره عبوس و مضطرب بان‎کی مون و لبخند رضایت‎آمیز محمد المرسی در زمان انتقاد احمدی‎نژاد از وضعیت کنونی سازمان ملل از نکات جالب توجه افتتاحیه بود. هرچند که این انتقاد‎ها در سخنرانی دیگر میهمانان نیز تکرار شد تا مشخص شود که فضای اجلاس برای عرض اندام بان‎کی مون مناسب نیست.

حضور بان کی مون در کنار آیت‎الله هاشمی شاهرودی و خوش و بش آقاي دبيركل با ايشان از دید دوربین‎‎های خبری دور نماند.

مأموريت مسئول آمریکائی در تهران

بان کی مون روز قبل از اجلاس نیز با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد که رهبری در این دیدار در مواضعی قاطع و صریح به انتقاد از وضع کنونی سازمان ملل و تبعیض‎‎های صورت گرفته علیه ایران پرداختند. در این دیدار جفری فلتمن معاون خاورمیانه‎ای دبیر کل نيز وی را همراهی می‎کرد. جفری فلتمن معاون سابق وزارت خارجه آمریکا است که پیش از این سابقه مسئولیت سفارت آمریکا در لبنان را بر عهده داشت و سید حسن نصرالله نيز وی را مرد پشت پرده حوادث لبنان خوانده بود.

ميهمان 240 دقیقه‎ای یا 420 دقيقه‎اي؟

حضور محمد المرسی در تهران از مهم‎ترین اتفاقات اجلاس بود. وی که در لحظات آخر خود را به تهران رساند، بعد از رهبر انقلاب دومین سخنران اجلاس عدم تعهد بود. گپ و گفت‎‎های وی با علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بين‎الملل از حواشی دقایق اولیه افتتاحیه بود.

هرچند كه برخي اخبار حكايت از سفر چهار ساعته وي به تهران داشت. اما مرسي عصر روز پنجشنبه و پس از حضور نزديك به 7 ساعت درا يران و ملاقات با رئيس جمهوري، ايران را به مقصد قاهره ترك كرد.

تحریف سخنان مرسی؟!

این‎جا ایران است. کشوری که در هر برنامه‎ای که برگزار می‎شود و در هر سطحی که باشد، مشکل میکروفون‎ها از بدیهیات آن برنامه محسوب می‎شود و افتتاحیه اجلاس عدم تعهد در تهران نیز از این قاعده مستثني نبود. قطعی میکروفون این‎بار نصيب «ناصر عبدالعزیز» رییس مجمع عمومی سازمان ملل شد.

اما این پایان حواشی صوتی نبود و قطعی ترجمه فارسي سخنان مان موهان سینگ نخست‎وزیر هند از دیگر حواشی افتتاحیه بود. حواشی اجلاس کم بود که حاشیه‎سازی رسانه‎‎های بیگانه نیز آغاز شد. بی ‎بی سی فارسی در مطلبی مدعی شد که صحبت‎‎های مرسی توسط مترجم اجلاس تحریف شده و انتقادات وی به دولت بشار اسد ترجمه نشده است. همچنین برخی ادعا کردند که رادیو جوان نیز این انتقادات را پوشش نداده و حتي مترجم، بحرین را جایگزین کرده است. هرچند با توجه به متن سخنرانی مرسی می‎توان دریافت که بحرین نیز از موضوعات مطرح شده توسط وی بوده است. تلاش ما برای پیگیری این موضوع از سخنگوی اجلاس بی‎نتیجه ماند و محمدرضا فرقانی ترجیح داد که این حاشیه‎ها را در روز‎های بعد از اجلاس پاسخ دهد.

قربانیان دیروز؛ سفیران امروز

در دیدار رهبر معظم انقلاب با خانواده شهید احمدی روشن، معظم له از برکات خون این شهدا در آینده خبر داد. پوشش گسترده ترور شهدای علمی ایران در اجلاس عدم تعهد و اثبات خوی وحشی تروریسم دولتی از برکات خون این شهدا بوده است.

نمایش خودرو‎های منفجر شده در حاشیه اجلاس کارشناسان و وزرای خارجه بسیاری از مهمانان را تحت تأثیر قرار داد. در این میان آرمیتا نقش اول این موج خبری را برعهده داشت. حضور آرمیتا رضایی نژاد و علی احمدی روشن در مراسم افتتاحیه اجلاس ورزای خارجه صحنه‎ای بود که چهره‎‎های خشک و سرد دیپلمات‎‎های خارجی را دگرگون کرد. فرزندان شهدای ترور حالا سفیران صلح ایران شده‎اند. این موج خبری آن‎قدر مؤثر بود که با توجه به حضور خانواده‎هاي شهدای هسته‎ای در مراسم افتتاحیه اجلاس سران عدم تعهد، بان کی مون پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب و رییس‎جمهوری، به ملاقات آرمیتا رضایی نژاد برود تا توجه رسانه‎ها به این قربانیان کوچک بیش از پیش شود
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها