کد خبر: ۷۶۹۰۱
زمان انتشار: ۱۰:۱۹     ۱۲ شهريور ۱۳۹۱
رهبر سابق جماعت اسلامی مصر:
رهبر سابق جماعت اسلامی مصر گفت: معتقدم که مواضع مرسی در قبال آرمان فلسطین همنوا با مواضع دو ملت ایران و مصر بیان شد و مشترکات زیادی در سیاست‌های دو کشور به چشم می‌خورد.

"اسامه رشدی" رهبر سابق جماعت اسلامی مصر در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس با اشاره به مواضع مرسی در سخنرانی افتتاحیه اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بویژه دفاع از آزمان فلسطین در تهران گفت: سفر  مرسی به تهران پیامی مبنی بر تغییر سیاست‌ها قاهره در دوران بعد از انقلاب 25 ژانویه به همه جهانیان ارسال کرد.

وی سفر مرسی به تهران را رویدادی بزرگ توصیف کرد و با یادآوری اینکه بعد از سه دهه رئیس جمهور مصر به جمهوری اسلامی سفر می‌کند، شرکت رئیس جمهور منتخب مصر در اجلاس تهران را نوید بخش از سر گیری زودهنگام روابط دوستانه میان دو ملت ایران و مصر برشمرد.

رشدی با بیان اینکه مصر بعد از انقلاب بر برقراری روابط متوازن با همه کشورهای دوست در سرتاسر جهان اصرار دارد، افزود: محمد مرسی به موضوعات مهمی در اجلاس تهران پرداخت که آرمان فلسطین از مهمترین آن موضوعات است و معتقدم که مواضع مرسی در قبال آرمان فلسطین همنوا با مواضع دو ملت ایران و مصر بیان شد .

وی حمایت مرسی از قضیه فلسطین را پیام آشکار قاهرة و ریاست جمهوری مصر به ایالات متحده آمریکا و همه حامیان رژیم صهیونیستی دانست و تاکید کرد که مواضع رئیس جمهور منتخب مصر در خصوص فلسطین نشان می‌دهد که قاهره از تهران جدا نیست بلکه مشترکات زیادی در سیاست‌هایشان به چشم می‌خورد.

رشدی با اشاره به نگرانی برخی‌ها مبنی بر احتمال قطع شدن مساعدات مالی آمریکا به مصر به علت مواضع محمد مرسی در قبال آرمان فلسطین تاکید کرد که مصر بعد از انقلاب هیچ گونه فشاری را از جانب غربی‌ها نمی‌پذیرد و هیچ نگرانی از بابت قطع شدن مساعدات آمریکا نداریم.

وی با تاکید بر لزوم بازگشت قاهره به دوران طلایی خود و ایفای نقش شایسته خود در منطقه و عرصه بین‌المللی گفت: به نظر می‌رسد که محمد مرسی در سخنرانی در اجلاس تهران نشان داد که تحت تاثیر فشارهای هیچ کشوری قرار نمی‌گیرد و قاهره به سمت ایفای نقش خود در منطقه و عرصه بین‌المللی سیر می‌کند. سیاست دوران حسنی مبارک به پایان رسیده و معتقدم که مصر امروز با دوران مبارک تفاوت بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه همه کشورها باید حاکمیت و اقتدار مصر بعد از انقلاب را بپذیرند، گفت: مصر انقلابی امروزه کاملا مستقل گشته و دوران پیروی از آمریکا به سر آمده است.

وی با تاکید بر ضرورت از سرگیری روابط بین ایران و مصر گفت: بر قراری روابط با کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران از اولویت‌های قاهره به شمار می‌رود. زیرا ملت‌های ما از تاریخ ،‌ فرهنگ و جغرافیای مشترکی برخوردار بوده و لذا بایستی با همکاری همه کشورهای منطقه ،صلح و امنیت را در خاورمیانه بر قرار سازیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها