کد خبر: ۷۶۷۰۲
زمان انتشار: ۱۰:۵۶     ۱۱ شهريور ۱۳۹۱
آخرین روز از مراسم شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها با ورود سران عالي شركت‌كننده در اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در حدود ساعت 10 صبح به رياست دكتر محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهور كشورمان آغاز شد.

* در نوبت صبح تاكنون تعدادي از سران شركت‌كننده در اين نشست به ايراد سخنراني پرداخته‌ و نقطه‌نظرات‌شان را در امور مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي مطرح كرده‌اند. بعدازظهر امروز نيز نشست اختتاميه اين اجلاس با سخنراني رييس‌جمهور و قرائت بيانيه و سند اين اجلاس به اتمام خواهد رسيد.


* در هنگام برگزاری مراسم، بسیاری از هیئت‌های دیپلماتیک در لابی سالن اجلاس در حال رفت و آمد بودند که همین مسئله فرصت خوبی را برای مصاحبه رسانه‌های جمعی با آنان فراهم می‌کرد.

* نمایشگاه دستاوردهای علمی ایران که در حاشیه این اجلاس برگزار شده است، یکی از نکاتی بود که بسیار مورد توجه هیئت‌های خارجی در مراسم قرار گرفت و بسیاری از آنها از این دستاوردها فیلم و عکس تهیه می‌کردند.

* در اتاق‌های VIP که به دیدارهای خصوصی سران کشورها اختصاص داشت، تنقلات ایرانی نیز قرار داده شده بود که در این میان پسته خودنمایی بیشتری داشت.

*‌ محراب یکی از مساجد که به عنوان نمونه‌ای از آثار گردشگری و فرهنگی کشورمان در لابی سالن به نمایش گذاشته شده بود به شدت مورد توجه میهمانان خارجی حاضر در این مراسم قرار گرفته بود.

* یکی از نکات منفی موجود در پوشش خبری این اجلاس، عدم آشنایی خبرنگاران ایرانی با زبان‌ انگلیسی بود که سبب می‌شد بسیاری از خبرنگاران فرصت مصاحبه با رؤسای جمهور و مقامات عالی‌رتبه خارجی را از دست بدهند.

* در حاشیه این اجلاس همچنین چندین دیدار خارجی با شخص رئیس جمهور انجام شد که توسعه مناسبات اقتصادی و گسترش همکاری‌ها مهم‌ترین محور آن بود.

*وقتی که یکی از خبرنگاران در مورد نحوه خروج بانکی‌مون از مهمان‌پرست سخنگوی اجلاس سؤال کرد، وی به شوخی و با مزاح گفت من مهمانپرستم و هر چقدر که مهمان بیشتر بماند از او پذیرایی می‌کنیم.



*حضور عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم در جلسه امروز اجلاس جالب توجه بود.

*تلاش‌های ناکام خبرنگاران برای گرفتن گفت‌وگو با دبیرکل سازمان ملل و برخی شخصیت‌های دیگر هم از حاشیه‌های دومین روز از شانزدهمین  اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد بود.

* کلافگی خبرنگاران از نامشخص بودن اسامی و هویت سخنرانان جلسه عصر امروز اجلاس یکی از نکات منفی این نشست به حساب می‌آمد.

* رييس‌جمهور از نخست‌وزير عراق و رييس‌جمهور سريلانكا كه روز گذشته رياست جلسه بعدازظهر را بر عهده داشتند، تشكر كرد.

* عمر البشير رييس‌جمهور سودان از جمله سخنراناني بود كه امروز در اظهارات خود خواهان اصلاحات در ساختار سازمان ملل متحد شد و پس از پايان سخنراني خود رياست جلسه را در پي خروج احمدي‌نژاد از سالن اصلي برگزاري اجلاس برعهده گرفت.



* احمدي‌مقدم فرمانده نيروي انتظامي نيز در جمع خبرنگاران حاضر شد و تصريح كرد كه اجلاس تهران در كمال امنيت برگزار شده است.

* برخي از هيات‌هاي شركت كننده در اين اجلاس از برخي از مكان‌هاي فرهنگي و تاريخي كشور چه در تهران و چه در برخي از استان‌ها بازديد مي‌كنند و اين هيات‌ها فردا به كشور خود بازخواهند گشت.

* محدوديت ترافيكي از فردا در تهران كمتر مي‌شود.

* علي اكبر صالحي وزير خارجه كشورمان در حاشيه نشست روز جمعه سران غيرمتعهدها خبر داد كه امروز تماس تلفني بين ايرانيان ربوده شده در ليبي با خانواده‌هاي‌شان برقرار شده و آن‌ها در سلامت به سر مي‌برند و مقامات ليبيايي به ما قول داده‌اند كه اين عزيزان هرچه زودتر آزاد شوند.

علي اكبر صالحي در مورد گزارش اخير آمانو و اين‌كه در اين آن قيد شده ايران در حال پاكسازي سايت پارچين است و اين پاكسازي در صورت موافقت ايران با بازديد آژانس از اين سايت به بازديد آژانس خدشه وارد مي‌كند نيز گفت: صحبت‌هاي اين‌چنيني معناي فني ندارد. هر كس دراين زمينه متخصص باشد متوجه مي‌شود كه اين صحبت‌ها بهانه‌تراشي است و مسائلي از اين دست با پاك‌سازي و پاك كردن زدوده نمي‌شود.

* جمعي از ميهمانان شانزدهمين اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در نماز جمعه تهران كه به امامت آيت‌الله امامي كاشاني اقامه شد، شركت كردند.

* نشست صبح روز دوم اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها حدود ساعت 2:30 دقيقه پايان يافت و ادامه اجلاس به نشست عصر موكول شد.

* عباس عراقچي معاون وزير خارجه كشورمان و ميجار معاون وزير خارجه بنگلادش در حاشيه اجلاس نم قرارداد همكاري توسعه‌اي امضا مي‌كنند كه بر مبناي آن ايران كمك‌هاي توسعه‌اي خود را به اين كشور مي‌فرستد.



* نشست بعداظهر دومين روز از اجلاس سران جنبش عدم تعهد حدود ساعت 16:30 كار خود را با سخنراني وزير خارجه تونس آغاز كرد.

*دبيركل سازمان ملل كه براي شركت در شانزدهمين اجلاس غير متعهدها به ايران سفر كرده بود در ساعات پاياني اجلاس طي نشستي خبري در فرودگاه مهرآباد اعلام كرد كه در طول سفرش به ايران ديدار‌هايي داشته و نقطه نظرات خود را به مسولان جمهوري اسلامي ايران منتقل كرده است.

وي پس از اين نشست خبري تهران را ترك كرد.

* کنستانتین شوالف، نماینده روسیه که میهمان ویژه شانزدهمین اجلاس کشورهای غیرمتعهد در تهران بود پیام ولادیمیر پوتین به این اجلاس را قرائت کرد.

* سخنگوی شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد با تاکید بر اینکه اجلاس تهران بیانیه ای دارد که باید نظر موافق همه سران برای تایید آن گرفته شود، گفت: در مراسم اختتامیه اجلاس رئیس جمهور کشورمان به عنوان رئیس اجلاس سخنرانی خواهد کرد.

* مراسم اختتاميه شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها به رياست رييس‌جمهور كشورمان حدود ساعت 9:45 دقيقه آغاز شد. در جلسه اختتامیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد در دوره شانزدهم اسناد نهایی این اجلاس به تصویب رسید که به شرح زیر است:

1-عدم سوء استفاده سیاسی از حقوق بشر  2-ضرورت خلع سلاح هسته ای  3-مخالفت با نژادپرستی و اسلام هراسی  4-بررسی مکانیسمی برای پیگیری مصوبات و تصمیمات عدم تعهد در قالب دبیرخانه  5-حمایت از حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای  
6-مخالفت با تحریم های یکجانبه آمریکا   7-حمایت از حقوق مردم فلسطین

* محمود احمدی‌نژاد در اختتامیه سران جنبش عدم تعهد با بیان اینکه دولت بولیواری ونزوئلا پیشنهاد برگزاری نشست آتی در آن کشور را ارائه کرده که در سند مربوطه شماره 9 ثبت و توزیع شده است،‌ اظهار داشت: از جناب آقای هوگو چاوز رئیس جمهور محترم به خاطر این پیشنهاد تشکر می‌کنم.

* در پایان رئیس جمهور کشورمان میزبانی هفدهمین اجلاس غیر متعهدها را به هوگو چاوز رئیس جمهور این کشور تبریک گفت.

* محمود احمدی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند دیدار با سران اعضای جنبش عدم تعهد داشتیه اید،گفت: هر چند آمار دیدار هایم از دستم  خارج شده است ولی فکر می کنم نزدیک به 40 دیدار با سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد داشتم.

مشرق
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها