کد خبر: ۷۶۴۴۴
زمان انتشار: ۱۹:۳۶     ۰۸ شهريور ۱۳۹۱
"ظاهراً بلوف می‌زند"؛ این نتیجه گزارش روزنامه انگلیسی اينديپندنت در مورد شاخ و شانه کشیدن‌های این روزهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که دو روز پیش روزنامه هاآرتص نیز نوشت که تبلیغات دیوانه‌وار ضد ایرانی او برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات اقتصادی داخل سرزمین‌های اشغالی است که هر روز بیشتر می‌شود.
به گزارش بولتن نیوز به نقل از اينديپندنت: «وقتي پرز جرات كرده و اعلان نمود كه اسراييل فقط با همراهي آمريكا اقدام به حمله نظامي خواهد كرد، به اسراييلي‌ها گفته شد كه وي سابقه طولاني در محاسبات غلط دارد، از جمله مخالفت‌اش با حمله یک جانبه به كارخانه هسته‌اي صدام حسين در اسیراك در 1981.

البته آقاي پرز در اين باره تنها نيست و روساي سابق موساد و سرس امنيت داخلي نيز به طور گسترده‌اي مخالف چنين حمله‌اي هستند. اما برعكس كساني چون ايهود باراك وزير دفاع حامي جدي حمله به ايران هستند.

اما آيا نخست‌وزير نتانياهو عقايد و نظرات آنها را مبني بر اين كه خطرات چنين حمله‌اي بيشتر از فوايد كوتاه‌مدت آن است، ناديده مي‌گيرد؟


اگرنه كه پس مي‌توان گفت كه در واقع او به نوعي بلوف مي‌زند. زيرا در واقع تهديد به جنگ به او كمك مي‌كند تا قدرت‌هاي غربي را متقاعد به تشديد تحريم‌ها عليه ايران كند. اين تئوري بلوف‌زني او، در واقع تاحدي يكي از سياست‌هاي ناشيانه و ناآزموده وي تلقي مي‌شود.

اگر او بلوف نمي‌زند بنابراين تمايل براي برپايي يك حمله تا پيش از انتخابات آمريكا مي‌تواند داراي دو جنبه باشد. اول، جنبه نظامي آن است؛ زيرا به گفته باراك ايران به زودي وارد منطقه امن مي‌شود و آن هنگام حمله يك‌جانبه به تاسيسات هسته‌اي زيرزميني آن كشور بي‌تاثير خواهد بود و جنبه ديگر جنبه سياسي آن است. شائول موفاز، يكي از رهبران اپوزيسيون، پيشتر نتانياهو را به پنهان‌كاري متهم كرده بود. به عبارت ديگر مي‌توان گفت احتمالا رئيس‌جمهور اوباما براي حمايت از حمله اسراييل به ايران، آن هم در بحبوحه مبارزات انتخاباتي، تحت فشار قرار گرفته است و اين در حالي است كه ميت رامني، در ديدار اخير خود از اسراييل با اشاره اعلام كرد مخالفتي با حمله اسراييل ندارد.

احتمالا هنوز نتانياهو تصميم به حمله ايران نگرفته و يك دليل براي دشوار بودن پيش‌بيني چنين حادثه‌اي مشکلات بسياري است كه پيش روست و يكي از آنها بي‌ثباتي روزافزون منطقه به خصوص در مرزهاي شمالي اسراييل است. اگر سوريه در حال ارسال تسليحات شيميايي به حزب‌الله باشد، آنگاه هم اسراييل و هم آمريكا مي‌توانند مداخله كنند. اما به نظر مي‌رسد اسراييل خود را در جنگ با حزب‌الله بسيار آشفته يافته كه برپايي حمله ديگري با ايران را به تاخير انداخته است. از سوي ديگر جنگ با نمايندگان ايران مي‌تواند سريعا به يك درگيري با تهران نيز بينجامد.

احتمال ديگر اين است كه اوباما اسراييل را مجهز به بمب‌هاي سنگرکوب نموده و در عوض از آن كشور بخواهد جنگ را به تاخير انداخته و اجازه دهد تحريم‌ها و ديپلماسي كارشان را بكنند.

همچنین یوسی آلفر مقام سابق ارشد موساد و بيتر لمونز در وبسایت خود نوشت: واضح است كه نتانياهو و باراك از حمايت اكثريت در خصوص حمله برخوردار نيستند. نخست‌وزير پيگرانه چشم به عقايد و نظرات عمومي دارد و نمي‌خواهد انتخابات بعدي را از دست بدهد. از سويي اكثريت قريب به يقين سيستم امنيتي اسراييل نيز مخالف چنين حمله‌اي هستند، آمريكا هم كه قاطعانه مخالف است. از اين رو آنها بايد احتمال ايجاد خلل جدي در روابط ميان آمريكا و اسراييل را در نظر بگيرند.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها