کد خبر: ۷۶۳۷۹
زمان انتشار: ۱۴:۰۱     ۰۸ شهريور ۱۳۹۱
کارشناس روسی مطرح کرد
یکی از کارشناسان برجسته روس ضمن یادداشت اختصاصی خود برای فارس، تلاش‌های آمریکا در جهت تضعیف جمهوری اسلامی را ناکام خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، "لئونید ساوین" رئیس دستگاه جنبش بین‌المللی اوراسیایی و سردبیر مجله "ژئوپلیتیک" چاپ مسکو، با توجه به گزارش مؤسسه تحقیقات دفاع ملی آمریکا در رابطه با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران یادداشتی به شرح زیر نوشته است:

برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران موضوع مورد علاقه برخی محافل فکری غرب می‌باشد که البته اینگونه مراکز به استثنای تعداد اندکی عمدتا بحث برنامه هسته‌ای ایران را سیاسی می‌کنند و راه‌حل را تنها در متن تفکر غرب‌محوری امکان‌پذیر می‌دانند.

اما عجیب است که گزارش اخیر گروه کارشناسان مؤسسه تحقیقات دفاع ملی آمریکا (RAND Corporation) در رابطه با این موضوع تحت عنوان "چگونه می‌توان برنامه هسته‌ای ایران را یکسره کرد؟" کمابیش نزدیکتر به واقعیت تدوین شده است.

با توجه به آنکه این مرکز در تصمیم‌گیری‌های سیاسی تأثیر قابل توجهی دارد، این احتمال بعید نخواهد بود که تلاش جنون‌آمیز محافل نو‌ محافظه‌کار که از مدت‌های طولانی خواستار اتخاذ رادیکال‌ترین اقدامات علیه ایران می‌باشند، حداقل متعادل‌تر خواهد شد.

در این گزارش ضمن بررسی امکان تهاجم نظامی به ایران به ‌صراحت بیان شده است: واکنش کشورهای همسایه در برابر مداخله نظامی به‌طور قطع منفی و خصمانه خواهد بود.

با ایران همدلی خواهد شد و نفوذ اسرائیل، آمریکا و رژیم‌های عربی متحد واشنگتن به‌طور فوق‌العاده‌ای با مشکل مواجه خواهد شد.

در RAND Corporation عدم وجود همبستگی بین‌المللی با خواسته‌های مقامات آمریکایی و اسرائیلی را به خوبی درک می‌نمایند.

اختلاف نظر این 2 طرف بر سر بسیاری از مسائل، اجرای استراتژی مشترک آنان را سخت‌تر از گذشته کرده است.

با این حال در گزارش مورد اشاره، بحث متقاعد کردن اسرائیل به عدم انجام هرگونه اقدام خصمانه علیه ایران پیشنهاد شده است، هرچند همزمان ادامه تقویت ارتش اسرائیل و افزایش همکاری در زمینه کسب اطلاعات جاسوسی نیز توصیه شده است.

کارشناسان آمریکایی به دولت خود توصیه می‌کنند تا با استفاده از اقدامات مرحله به مرحله دیپلماتیک بتواند برنامه هسته‌ای ایران را قبل از آنکه به مرحله ساخت سلاح هسته‌ای برسد، متوقف کند و همزمان ابزارهای نظارت بر رعایت کامل تعهدات در برابر توافقنامه "NPT" از سوی تهران را نیز با خود داشته باشد.

هرچند آنان به این نکته اشاره می‌کنند تا زمانی که رهبری فعلی ایران قدرت را در اختیار دارد، بعید است که دیپلماسی بتواند به دستاورد قابل توجهی نائل شود. 

با این حال در این گزارش آمده است که آمریکا نیازمند کانال‌های ارتباطی قابل اعتماد با رژیم ایران می‌باشد تا بتواند اطلاعاتی را جمع‌آوری کند، علائم اخطار را بشناسد تا از بروز اختلافات ناخواسته جلوگیری نماید و چنانچه فرصتی فراهم شود در مسیر توافق گام بردارد.

می‌توان پیش‌بینی کرد که برای ایجاد کانال‌های ارتباطی مورد نظر خود، آمریکا از شیوه‌های معمول اطلاعاتی و همچنین از خدمات میانجی‌ها - از همسایگان ایران گرفته تا رژیم‌های دوست و وابسته به واشنگتن بهره‌برداری خواهد کرد.

با این حال تلاش برای سرنگون کردن دولت فعلی ایران از طریق مداخله مستقیم و یا مخفیانه را تهیه‌کنندگان این گزارش بسیار نامطلوب ارزیابی نموده‌اند زیرا می‌تواند منجر به اثر بالعکس شده و اعتبار آمریکا را تضعیف و موقعیت رهبران فعلی ایران را تقویت کند.

بنابراین به احتمال زیاد آمریکا به استفاده از شیوه "قدرت نرم" و از طریق کشورهای عرب همسایه که واشنگتن در گسترش به‌اصطلاح "دموکراسی" در این کشورها موفقیت‌هایی را به‌دست آورده است، ادامه خواهد داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها